Mollie presenteert resultaten onderzoek naar e-commercetrends in de fashionindustrie

De online betaalprovider vroeg 2.500 ondernemers naar hun belangrijkste ervaringen en verwachtingen

Amsterdam, 24 maart 2021 – Online betaalprovider Mollie vroeg 2.500 ondernemers uit verschillende mode branches en landen naar hun ervaringen en hun groeiverwachtingen voor de toekomst. Hieronder een aantal van de opvallendste bevindingen.

383129 mollie e42fd0 large 1616599887

Ook online fashionretailers hadden last van de coronapandemie

De coronapandemie heeft er bij veel Nederlandse bedrijven flink ingehakt. Zo ook bij modewinkels. In het onderzoek vroeg Mollie online fashionretailers naar hun ervaringen. Wat bleek? Ondanks de massale verschuiving naar online shoppen en de grote drukte bij vervoersbedrijven als PostNL, had de crisis een negatieve invloed op de omzet bij modewebshops. Zo zag 13 procent van de ondervraagden de inkomsten dalen. Daarnaast ervoer 31 procent een kleine inkomstendaling. Samen vormen zij een grotere groep (44 procent) dan de retailers die geen verschil zagen in hun omzet (33 procent). Een kleine groep retailers heeft tijdens de pandemie de omzet zien stijgen. Bij 17 procent nam de omzet iets toe en bij 6 procent was de omzet veel gunstiger dan normaal.

Verkoop via sociale netwerken biedt grote kansen, maar wordt nog weinig gedaan

Modewinkels komen steeds vaker voorbij op social mediakanalen, zoals Instagram en Facebook. Deze platformen vormen een mooie aanvulling op een eigen webshop. Ze kunnen helpen om nieuwe klanten te werven en producten extra in de etalage te zetten. Vooral in samenwerking met populaire influencers als merkambassadeurs. Zij zijn dé reclamemakers van de mode-industrie en kunnen de omzet van een (online) fashionretailer een flinke boost geven. Desondanks gebruikt slechts 17 procent van de respondenten social media als verkoopkanaal.

Verbeterde logistiek, prijsstrategie en klantervaring moeten de omzet in 2021 boosten

Om de omzet te boosten, heeft het verbeteren van het logistieke proces in de webshop topprioriteit voor veruit de meeste moderetailers (81 procent). De supply chain blijft overzichtelijk door verschillende stappen in de keten transparanter te maken en door flexibele leveringsmodellen te kiezen. Digitalisering speelt hierin een belangrijke rol: dankzij technologische ontwikkelingen is elke stap in de leveringsketen tegenwoordig traceerbaar. Daardoor is snel te controleren wat op rolletjes loopt en wat beter kan.

Ook is voor veel ondernemers (67 procent) het voeren van een juiste prijsstrategie een belangrijk middel om de omzet te verhogen. Dit toont aan hoe competitief de Nederlandse (online) modemarkt is. Het is daarom essentieel om de juiste balans te vinden tussen de kwaliteit en de prijs van producten. Consumenten hebben overigens niet alleen hoge verwachtingen van de productkwaliteit en -prijs. Ze stellen ook steeds meer eisen aan de gebruiksvriendelijkheid van een webshop, zoals een soepel betaalproces en duidelijkheid over leveringstermijnen. 64 procent van de respondenten wil in 2021 dan ook veel aandacht besteden aan de klantervaring.

De belangrijkste groeifactoren voor 2021

Bedrijven moeten komend jaar strategisch te werk gaan om hun omzet te verhogen, zeker gezien het pittige jaar dat ze achter de rug hebben. Een strategische aanpak begint bij het volgen van de trends. Veel bedrijven zijn in 2021 gestart met heldere plannen voor de komende 12 maanden. Daarbij ligt de focus op verschillende onderdelen van de online verkoop. De belangrijkste groeifactoren hierin zijn:

48 procent van de ondervraagden wil zijn bestaande verkoopplatformen verbeteren.40 procent wil aan de hand van marketing zijn online zichtbaarheid vergroten.40 procent wil zijn betalingsproces verbeteren.40 procent wil bestaande vaste klanten aanmoedigen om meer aankopen te doen.38 procent wil zich richten op klantbehoud en upselling.

Stefanie Richheimer, Vice President Western Europe van Mollie: “De mode-industrie is constant in beweging. Vroeger waren het prachtig versierde etalages die klanten naar de winkel trokken. Nu is dat vooral een gebruiksvriendelijke webshop, een slimme onlinemarketingstrategie, een snel afrekenproces en een vlotte levering. Door bestaande processen te blijven verbeteren, klanten op nieuwe manieren voor zich te winnen, aandacht te besteden aan een probleemloze klantervaring en in te spelen op de trends, kunnen online retailers komend jaar hun omzet verhogen.”

Het volledige onderzoek van Mollie naar de ervaringen en verwachtingen van online fashionretailers is hier te vinden.

Over Mollie

Mollie is een pionier binnen de payment-industrie. Het bedrijf is een van de snelst groeiende betalingsverwerkers binnen Europa en enorm ambitieus. Mollie faciliteert bedrijven van verschillende groottes om gezamenlijk op te schalen en te groeien door gebruik te maken van de verschillende betaalmethodes. Met behulp van de simpele en duidelijke betalings-API kan Mollie verschillende betaalmethodes aanbieden op een uniforme wijze. De missie van Mollie is: de meest geliefde PSP van Europa worden door complexe financiële diensten eenvoudiger te maken. Momenteel heeft Mollie meer dan 110.000 klanten in Europa. Het bedrijf bestaat uit een internationaal team van meer dan 350 professionals en is gevestigd in Amsterdam en in verschillende andere Europese landen, met kantoren in Londen, München, Gent en Parijs.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country