Voorspellend onderhoud wordt over 10 jaar de norm

Onderzoek van reichelt elektronik toont aan: de Nederlandse industrie vertrouwt op voorspellend onderhoud 

Amsterdam, 2 maart 2021 – Productiemachines worden steeds slimmer - of het nu gaat om nieuwe, slimmere systemen of om uitbreidingen op bestaande machines. Uit onderzoek in opdracht van reichelt elektronik blijkt: voorspellend onderhoud in de Nederlandse industrie vindt steeds meer plaats. 

 

Het vanaf de start uitrusten met of het achteraf inbouwen van sensoren geeft bedrijven een groot aantal meetvariabelen die bij een goede evaluatie een groot voordeel kunnen opleveren. Een van deze winstgevende toepassingen in Industrie 4.0, is voorspellend onderhoud. Daarbij vindt de specifieke planning van onderhoudsactiviteiten plaats op basis van de feitelijke staat van de machines. Het onderzoek van reichelt elektronik laat zien dat deze technologie in de Nederlandse bedrijven al op grote schaal gebruikt wordt en in de toekomst nog meer gebruikt gaat worden. 

 

Goed gepland is het halve werk  

Voorspellend onderhoud wordt al door de overgrote meerderheid van de respondenten toegepast: 86 procent van de leidinggevenden bij industriële bedrijven zegt de technologie al te gebruiken. Voorspellend onderhoud is niet langer een test op individuele machines. Gemiddeld wordt het proces in bijna 62 procent van de productieomgevingen toegepast. Ruim een derde (40 procent) zegt het onderhoud van de meeste machines (60-99 procent) vooruit te plannen. 

Als grootste voordelen van deze technologie noemden de meeste bedrijven het voorkomen van machinestilstand (41 procent) en het besparen van tijd en geld door efficiëntere productie (40 procent). 

Hoe voorspellend onderhoud de norm wordt 

De genoemde verbeteringen leiden tot verdere investeringen. Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagden die al voorspellend onderhoud gebruiken deze technologie in de productie wil uitbreiden. Van de bedrijven die niet vooruit plannen, is 46 procent van plan om dit uit te rollen. De meerderheid (26 procent) wil deze projecten nog in 2021 uitvoeren. 

 

De trend om later sensoren in te zetten is ook elders te zien: ruim een derde van de bedrijven (37 procent) werkt al met productiefaciliteiten die vanaf het begin met voorspellend-onderhoudsfuncties waren uitgerust. De rest (63 procent) moet enkele of alle machines nog voorzien van sensoren.  

Over tien jaar zal – volgens de respondenten – voorspellend onderhoud de norm zijn voor alle productiemachines. 

 

Hoe voorspellend onderhoud door bedrijven wordt gebruikt 

De sensorgegevens worden voornamelijk gebruikt voor het evalueren van: 

Temperatuur (52 procent) Gebruiksduur (49 procent) Druk (46 procent) Snelheden (39 procent) Trillingen (34 procent) 

 

“Op basis hiervan kunnen bedrijven nauwkeurig onderhoud plannen, zodat componenten niet weken of maanden te vroeg worden vervangen”, zegt Tobias Thelemann, productmanager bij reichelt elektronik. “Dit proces is vaak gebruikelijk bij onderhoud dat routinematig en in een bepaalde cyclus, bijvoorbeeld jaarlijks, wordt uitgevoerd. Dit zorgt niet alleen voor een vlotte productie, de bedrijven besparen ook op kosten voor reserveonderdelen.” 

 

Overtuigende redenen voor aanschaf 

Gezien deze mogelijke toepassingen is het niet verwonderlijk dat nieuwkomers op het gebied van voorspellend onderhoud als de meest voorkomende redenen om te investeren in voorspellend onderhoud noemen:   

Het voorkomen van productieverlies en machinestilstand (38 procent) Het verbeteren van productiekwaliteit (38 procent) Creëren van beter overzicht en planning van onderhoudswerkzaamheden (37 procent) 

 

De introductie van een nieuwe technologie in een bedrijf gaat altijd gepaard met uitdagingen. Concreet gaven de ondervraagde bedrijven aan dat ze vooral worstelen met het niet voldoen aan technische vereisten (31 procent). Ook uitdagend zijn gebrek aan kennis bij de werknemers (30 procent), budgetbeperkingen (30 procent) of het overwinnen van scepticisme bij werknemers (29 procent).  

 

Niettemin kan worden gesteld dat op data gebaseerde beslissingen voor onderhoud en productie-efficiëntie van essentieel belang zijn in Industrie 4.0. Enkel wie weet hoe machines optimaal draaien, kan zijn processen hierop aanpassen. 

 

Over de enquête 

De cijfers zijn verzameld door het internationale onderzoeksinstituut OnePoll voor reichelt elektronik. Aan het onderzoek namen 1.550 Europese respondenten deel, waaronder 250 uit Nederland. 

###

Over reichelt elektronik

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste onlinedistributeurs voor elektronica en IT-technologie met meer dan 110.000 producten. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala van bouwelementen, ontwikkelingsboards zoals single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek, en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening.

 

reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande (Duitsland) en is opgericht in 1969. Sinds 2010 is reichelt onderdeel van de Zwitserse Dätwyler Group, een leverancier met een focus op de industrie met vooraanstaande posities in internationale en regionale marktsegmenten. 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country