Ondernemers met focus op groei 17 procent succesvoller dan concurrenten

Uit onderzoek van Mollie blijkt dat e-commerceondernemers met een growth mindset te midden van wereldwijde economische onzekerheid 17% meer omzet haalden dan concurrenten met een zogenaamde fixed mindset.

Amsterdam, 19 januari 2021 – Nieuw onderzoek in opdracht van Mollie, een van de snelst groeiende payment service providers in Europa, laat zien hoe het omarmen van een growth mindset e-commerce-ondernemers concurrentievoordeel heeft geboden. Het onderzoek Growth mindset merchants: outmaneuvering, outcompeting and outperforming, dat is uitgevoerd in samenwerking met Coleman Parkes, laat zien dat Europese ondernemers met een groeimindset gemiddeld 17 procent meer jaaromzet genereren dan ondernemers met een zogenaamde ‘fixed’ mindset.

De termen growth mindset en ‘fixed mindset’ zijn meer dan dertig jaar geleden bedacht door dr. Carol Dweck. Mensen met een growth mindset begrijpen dat mogelijkheden en intelligentie te ontwikkelen zijn. Zij nemen eerder uitdagingen aan, leren van het proces en ontwikkelen zo vaardigheden. Zij zijn dan ook succesvoller dan mensen met een fixed mindset. 

Optimisme & ambitie

Covid-19 heeft de groei van e-commerce weliswaar sterk versneld, maar voor veel ondernemers in verschillende sectoren is 2020 een heel uitdagend jaar geweest. Ondanks die economische onzekerheid haalden ondernemers die bewust willen groeien tijdens de eerste coronagolf meer omzet of zagen ze minder omzetdaling dan hun directe concurrenten. Circa drie op de tien ondernemers (28 procent) met een groeimindset zagen in vergelijking met dezelfde maanden van 2019 hun maandomzet tijdens de pandemie groeien, tegenover twee op de tien (21 procent) van de ondernemers zonder zo’n mindset.

Uit de studie bleek ook dat ondernemers met een growth mindset optimistischer en ambitieuzer zijn over omzetgroei. 93 procent van dit type ondernemers verwacht in de komende twaalf maanden een stijging van de online omzet, vergeleken met 83 procent van de ondernemers met een fixed mindset. Growth-imindsetondernemers ervaren ook lagere percentages van zogenaamde abandoned shopping carts omdat ze eerder geneigd zijn om afhakende klanten op te volgen en vaardigheden te ontwikkelen om de hoofdoorzaken ervan aan te pakken. Wat ondernemers met een growth mindset onderscheidt van collega’s met een fixed mindset, is dat ze internationaler zijn, relevantere manieren van betalen bieden en meer gefocust zijn op het vinden van manieren om hun conversie te optimaliseren.

“2020 heeft ondernemers op een ongekende manier uitgedaagd. Retailers zagen hun bezoekersaantallen sterk teruglopen, maar werden ondersteund door trends in e-commerce, aangedreven door social distancing en nationale lockdowns. Het is van cruciaal belang dat ondernemers deze uitdagingen erkennen en omarmen en hun capaciteiten opbouwen om uiteindelijk in de behoeften van hun klanten te voorzien", zegt Stefanie Richheimer, VP West Europa bij Mollie. "Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat het omarmen van een growth mindset ondernemers een concurrentievoordeel biedt en zelfs in de meest turbulente tijden omzet en groei stimuleert. In wezen gaat het erom dat zij van elkaar leren en voortdurend verbeteringen stimuleren. Dat is ook wat Mollie doet om onze 110.000 Europese klanten te helpen groeien.”

"Tussen maart en oktober 2020 zagen klanten van Mollie een omzetstijging van veertig procent in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Dit overtreft ruimschoots de gemiddelde groei die wordt gerapporteerd door fixed mindset- en zelfs growth-mindsetondernemers in ons onderzoek", aldus Richheimer.

Download het volledige rapport om meer te weten te komen over hoe het omarmen van een growth mindset e-commerce-ondernemers concurrentievoordeel kan opleveren.

Methodologie

Het onderzoek werd in opdracht van Mollie uitgevoerd door Coleman Parkes. Het veldwerk werd in oktober 2020 voltooid. De steekproef bestond uit 2.500 ondernemers in vijf Europese landen - 500 uit België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Binnen elk van deze landen werden er 100 geselecteerd uit elk van de volgende sectoren: boodschappen/FMCG, horeca/eten bezorgen, huis/hobby/lifestyle, kleding en accessoires en consumentenelektronica. In heel Europa werden 500 ondernemers in elke sector ondervraagd.

Over Mollie

Mollie is een pionier binnen de payment-industrie. Het bedrijf is een van de snelst groeiende betalingsverwerkers binnen Europa en enorm ambitieus. Mollie faciliteert bedrijven van verschillende groottes om gezamenlijk op te schalen en te groeien door gebruik te maken van de verschillende betaalmethodes. Met behulp van de simpele en duidelijke betalings-API kan Mollie verschillende betaalmethodes aanbieden op een uniforme wijze. De missie van Mollie is: de meest geliefde PSP van Europa worden door complexe financiële diensten eenvoudiger te maken. Momenteel heeft Mollie bijna 100.000 klanten in Europa. Het bedrijf bestaat uit een internationaal team van bijna driehonderd professionals en is gevestigd in Amsterdam en in verschillende andere Europese landen, waaronder Duitsland. 

Voor meer informatie: www.mollie.com.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country