Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een smart home-apparaat in huis

Recent onderzoek van reichelt elektronik toont consumententrends in intelligente producten

Amsterdam, 2 juni 2020 - Slimme producten hebben allang hun weg gevonden in ons dagelijks leven. Het scala aan producten wordt steeds groter en ook het aantal smart home-leveranciers groeit. Dus waar is nog behoefte aan en hoe kunnen fabrikanten zich positioneren ten opzichte van hun concurrenten? Om deze vraag te beantwoorden, heeft OnePoll namens reichelt elektronik duizend Nederlandse consumenten ondervraagd. De resultaten laten de volgende trends zien.

355751 release%20infographic 9b2d2a original 1591174629

Smart home veel gebruikt en populair - maar alleen op sommige gebieden

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (58%) een slim apparaat in huis heeft. Dit geldt echter alleen voor bepaalde toepassingsgebieden, waarbij Nederlanders ook tevreden zijn over het apparaat. Het populairst zijn slimme toepassingen op het gebied van lichtbediening (54%), veiligheid (50%), energiebesparing (44%) en schoonmaken (28%). De resultaten lopen echter uiteen als het gaat om slimme weerstations en binnenluchtsensoren: 58 procent van de ondervraagden heeft nooit een product van dit type gehad, slechts 18 procent bezit een luchtkwaliteitsbewakingsapparaat en is hier tevreden over.

Ongeveer 42 procent bezit een fitnesstracker, zoals een hartslagmeter. Hoewel veel consumenten momenteel meer aandacht besteden aan hun gezondheid en hun weerstand willen verhogen door middel van een gezonde levensstijl, zijn deze producten niet erg populair. Het blijkt dat bijna de helft van alle ondervraagden (46%) geen fitnesstracker heeft en ook niet van plan is om er een aan te schaffen.

Tuinen worden steeds slimmer

Dat smart home-apparaten bijna alleen maar binnenshuis worden gebruikt, blijkt ook uit de resultaten over het onderwerp slimme tuin of balkon. Dit komt omdat de overgrote meerderheid (79%) nog niet in het bezit is van een dergelijk product. De respondenten die wel in het bezit zijn van dit soort producten, zeggen dat hun aankoop de moeite waard is geweest. 78 procent is tevreden of zelfs zeer tevreden met hun aankoop. De toepassingen worden voornamelijk gebruikt voor buitenverlichting (59%), irrigatie (54%) of grasmaaien (42%).

De belangstelling voor slimme apparaten voor de tuin zou daarentegen snel kunnen veranderen - want 60 procent is van plan om hiervoor in de zomer slimme producten aan te schaffen. Waterbesparing wordt hierbij gezien als grootste voordeel (35%), maar ook het overnemen van lastige taken (32%) en het feit dat de tuin wordt onderhouden tijdens afwezigheid gedurende vakantie (27%) worden gezien als grote voordelen. Toch is niet iedereen even enthousiast; 32 procent ziet geen enkel voordeel in een het gebruik van een slim apparaat in de tuin.

Kostenefficiëntie en werkvereenvoudiging zijn de topprioriteiten

Het onderzoek toont aan dat slimme producten vooral worden gekocht met de bedoeling om op lange termijn geld te besparen en om de werkprocessen efficiënter maken. Zo zegt 55 procent energiebesparing te zien als het belangrijkste voordeel van het gebruik van slimme producten. Vanuit het oogpunt van automatisering vinden consumenten deze aspecten voordelig:

  • Energiebesparing (55%)
  • Op afstand bestuurbaar (45%)
  • Automatische klimaataanpassingen, bijvoorbeeld slimme zonneschermen (35%)
  • Onderhoud voorspellende apparaten, bijvoorbeeld een wasmachine die aangeeft dat een onderdeel vervangen moet worden (33%)
Afhankelijk van de aankoop varieert het budget sterk tussen de respondenten.De meeste (23%) zouden tussen 100 en 250 euro uitgeven aan een slim apparaat, 22 procent heeft niet meer dan 100 euro over voor een smart home-product. 5 procent zou meer dan duizend euro uitgeven aan een smart home-apparaat.Achterstallige vraag van fabrikanten Kosten en efficiëntie spelen een grote rol voor de Nederlandse consument. Dit komt ook tot uiting in de antwoorden op de vraag waarom de respondenten nog geen slimme producten bezitten. Bijna de helft (46%) ziet geen toegevoegde waarde in een slim apparaat, of heeft er simpelweg geen interesse in. Consumenten willen goedkopere producten (55%), maar ook meer praktische; 39 procent zegt te hopen op een eenvoudigere installatie en gebruiksvriendelijkheid. Betere databeveiliging (32%) speelt voor veel mensen ook een belangrijke rol in de beslissing of ze ooit een smart home-apparaat gaan aanschaffen. Er is potentieel voor nieuwe, innovatieve producten die nog niet beschikbaar zijn voor de consument. Zo is 42 procent van de Nederlanders geïnteresseerd in intelligente huishoudelijke apparaten, met name producten die zich aanpassen met behulp van sensoren, zoals wasmachines of strijkijzers. Ook slimme keukenapparatuur zoals potten, ovens, magnetrons en dergelijke heeft potentieel (42%). Een slim bed dat slaapuren en kwaliteit meet, de temperatuur regelt of zelfs een massage kan geven, staat ook op het verlanglijstje van sommige respondenten. Over reichelt elektronik   

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste online distributeurs voor elektronica en IT-technologie met meer dan 110.000 producten. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala aan bouwelementen, ontwikkelingsboards zoals single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening.  reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande en is opgericht in 1969. Sinds 2010 is reichelt onderdeel van de Zwitserse Dätwyler Group, een leverancier met een focus op de industrie met vooraanstaande posities in internationale en regionale marktsegmenten.   

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country