Industrial Internet of Things onmisbaar voor industriesector

De focus van bedrijven in de Nederlandse industriesector ligt momenteel duidelijk op optimalisatie om zich voor te bereiden op de toekomst – met het gebruik van zowel collaboratieve robots als AI-oplossingen. Ook Industrial Internet of Things (IIoT) biedt grote voordelen voor het productieproces. Maar hoe ver is IIoT al doorgedrongen tot deze industrie? En welke bedrijfsresultaten, positief of negatief, worden geassocieerd met de implementatie van IIoT? Om hier antwoorden op te krijgen, voerde OnePoll in opdracht van reichelt elektronik een onderzoek uit onder 250 techbeslissers in de Nederlandse industriesector. 

IIoT: geen halve maatregelen 

Uit het onderzoek blijkt dat veruit het grootste deel van de Nederlandse bedrijven gebruikmaakt van IIoT-systemen. Maar liefst 77 procent van de techbeslissers geeft aan dat hun bedrijf machines en apparaten met elkaar verbindt via én met het internet. 

Van de bedrijven die geen IIoT-systemen gebruiken, geeft bijna de helft (49%) aan dat de aankoop van een IIoT-systeem voorlopig ook niet in de plannen voorkomt. Slechts 28 procent is geïnteresseerd in de implementatie van IIoT in de komende twaalf maanden. Het overige deel van de bedrijven (23%) heeft hierover nog geen beslissing genomen. 

Waarom bedrijven nog geen gebruikmaken van IIoT-oplossingen? 40 procent geeft aan dat er binnen het bedrijf weinig prioriteit wordt gegeven aan de verbinding tussen apparaten via en met het internet. Minder vaak genoemde redenen zijn financiële redenen (30%), het gebrek aan kennis voor implementatie en onderhoud (19%) en zorgen over de IT-beveiliging en gegevensbescherming (16%).  

Positieve bedrijfsresultaten, geplande uitbreiding 

De ondervraagde bedrijven die al werken met IIoT-systemen zijn over het algemeen zeer tevreden met de positieve effecten van deze transformatie. Meer dan 90 procent van de respondenten zegt dat aan hun verwachtingen is voldaan. Het grootste zakelijke voordeel van IIoT ligt volgens hen in de optimalisatie van de operationele processen. Respondenten noemen het vaakst verhoogde proceseffectiviteit (44%), verbeterde productkwaliteit (43%) en verbeterde logistiek (43%). Daarnaast maken IIoT-systemen het werk veel gemakkelijker, bijvoorbeeld in de verwerkingscapaciteit (41%) en in onderhoud en reparatie (37%). Ook kunnen ze door de technologie nieuwe markten betreden (31 procent). Bedrijven die niet kiezen voor een IIoT-systeem – een ruime minderheid – lopen dus waarschijnlijk deze zakelijke voordelen mis. 

De tevredenheid van de bedrijven blijkt ook uit de bereidheid om verder te investeren in de technologie. Het overgrote deel (87%) van de bedrijven die gebruikmaken van IIoT-systemen is van plan om hun bestaande technologie de komende twaalf maanden uit te breiden. Slechts 9 procent is dit voorlopig niet van plan. Bedrijven zonder IIoT-systemen zullen dus op de lange termijn te maken krijgen met meer technisch geavanceerde concurrenten.  

Aanschafkosten en toenemende complexiteit als keerzijde 

Ondanks de overwegend positieve houding van bedrijven zijn er ook negatieve effecten te merken aan de IIoT-implementatie. Meer dan de helft van de ondervraagden (56%) vindt de aanschafkosten hoog en 54 procent geeft aan dat met een IIoT-systeem de bedrijfsprocessen complexer worden. Verder wordt de inspanning die het kost om alle apparaten met elkaar te verbinden, gezien als een negatief gevolg van IIoT (45%). 

IT-netwerken worden ook complexer door het toenemende aantal netwerkapparaten. 46 procent van de bedrijven kampt echter met een gebrek aan kennis over implementatie, onderhoud en monitoring van het IIoT-systeem. Daarnaast wordt de IT-beveiliging van deze systemen gezien als grote uitdaging (42%). 

Meer dan 90 procent van de Nederlandse industriebedrijven met een IIoT-systeem slaat de vergaarde data op in de cloud. Daarvoor wordt het meest gebruikgemaakt van mobiele communicatiesystemen zoals 4G en HSPA (66%), bekabelde netwerken (63%) en wifi (63%). Een minderheid van de techbeslissers (8%) is duidelijk tégen de cloud – de belangrijkste redenen die daarvoor zijn genoemd, zijn de zorgen over gegevensbescherming (44%) en dat er simpelweg geen directe noodzaak is (31%). 

Zoals uit het onderzoek blijkt, zijn IIoT-systemen al lang een integraal onderdeel van de Nederlandse industrie geworden. Thomas Kruse, productmanager bij reichelt elektronik: "Het feit dat het merendeel van de bedrijven vertrouwt op IIoT als een veelbelovende technologie, is in onze ogen een zeer mooi resultaat. Fabrikanten zijn zich ook bewust van het belang van deze oplossingen – daarom is het aanbod van innovatieve producten op dit gebied groter dan ooit en zal het blijven groeien. Voor bedrijven die zich nog niet verdiept hebben in de mogelijkheden van IIoT, is het daarom juist nu het ideale moment om deze wereld te betreden." 

Over reichelt elektronik   

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste online distributeurs voor elektronica en IT-technologie met meer dan 110.000 producten. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala aan bouwelementen, ontwikkelingsboards zoals single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening.  reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande en is opgericht in 1969. Sinds 2010 is reichelt onderdeel van de Zwitserse Dätwyler Group, een leverancier met een focus op de industrie met vooraanstaande posities in internationale en regionale marktsegmenten.   

 

 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country