Thuiswerken door coronavirus: ruim helft Nederlanders heeft problemen met thuisnetwerk

Amsterdam, 9 maart 2020 – Nu steeds meer mensen vanwege het coronavirus uit voorzorg thuiswerken is een goede internetverbinding van belang. Echter, 54 procent van de Nederlandse consumenten ervaart problemen met het thuisnetwerk, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau OnePoll in opdracht van reichelt elektronik. Een vijfde van de respondenten geeft aan geen – of een zeer zwak – signaal in sommige delen van het huis te hebben. Veertien procent geeft aan soms zelfs helemáál geen verbinding te hebben. Dit gebeurt vooral ’s avonds wanneer veel mensen tegelijk op het internet zitten. Zo bleek uit het onderzoek dat 69 procent – en daarmee de overgrote meerderheid van de ondervraagden – het internet tussen 18.00 uur en 22.00 uur gebruikt.  

349069 wereldbol 02c286 original 1583771388

Het thuisnetwerk laat bij veel mensen dus nog vaak te wensen over. En dat terwijl ruim een vijfde   (22 procent) van de respondenten het niet acceptabel vindt als hun internetverbinding langer dan een minuut eruit ligt. Bijna een derde van de respondenten gebruikt speciale hardware om de signaalsterkte thuis te verbeteren. De meesten van hen (87 procent) gebruiken een wifi-versterker of repeater. Meer dan twee derde gebruikt dus geen hardware om het internetsignaal in huis te versterken.  

Mobiele data meest gebruikt 

Bijna 56 procent van de respondenten geeft aan mobiele data te gebruiken voor privédoeleinden, op de voet gevolgd door de WLAN-kabel (46 procent). Een derde van de respondenten (33 procent) gebruikt mobiele data om internettoegang te krijgen voor zakelijke doeleinden. Meer dan een tiende (dertien procent) van de respondenten gebruikt publieke wifi-hotspots voor zakelijke doeleinden op het internet.  

“Dit is opvallend, want internettoegang via een publieke wifi-hotspot brengt veiligheidsrisico’s met zich mee. Hackers kunnen via een openbaar wifi-netwerk eenvoudig toegang krijgen tot iemands mobiele apparaat,” aldus Thomas Kruse, productmanager bij reichelt elektronik.   

In deze context is het interessant om te zien wat mensen zoal doen op internet. 72 procent gebruikt social media en belt of winkelt online. Allemaal activiteiten die gemiddelde datavolumes vereisen. 44 procent van de respondenten leest en verstuurt e-mails en andere persoonlijke berichten, waarvoor weinig data nodig is. In HD video’s streamen, gamen en het uploaden of downloaden van grote bestanden, oftewel activiteiten die grote datavolumes vereisen, werden door 35 procent van de ondervraagden genoemd. 

Gemiddeld besteden Nederlanders privé ongeveer drie uur per dag op het internet. 27 procent doet dit ongeveer twee uur per dag, en bijna een vijfde (achttien procent) vijf uur of meer op een dag. Iets meer dan twee procent van alle ondervraagden geeft aan internet nooit of nauwelijks te gebruiken. 

Ontwikkelingen? 

De verwachtingen zijn hooggespannen: veertig procent hoopt op een naadloos mobiel netwerk door moderne technologieën als VDSL, 5G of glasvezel. Meer dan de helft van alle ondervraagden (55 procent) verwacht dat deze technologieën voor hogere internetsnelheden zullen zorgen. Er is dan ook weinig begrip voor netwerkproblemen; ruim een derde (34 procent) vindt een verbreking van de internetverbinding tot een minuut of tien acceptabel, vijftien procent accepteert een verbreking van tien tot dertig minuten. Desondanks is een vierde van de respondenten (27 procent) relatief coulant, zij nemen een storing of uitval van langer dan dertig minuten voor lief. 

Een vijfde de ondervraagden (23 procent) verwacht het komende jaar een connected device aan te schaffen; om deze naadloos te laten samenwerken, zijn een goed werkende internetverbinding en vooral internetsnelheid (72 procent) van belang.  

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van reichelt elektronik. Aan duizend Nederlanders werd gevraagd hoe én met welke redenen zij het internet gebruiken. Dit onderzoek laat zien hoe en waarom mensen internet gebruiken en wat hun wensen en verwachtingen zijn omtrent de kwaliteitsverbetering van het huidige netwerk. 

Over reichelt elektronik  

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste onlinedistributeurs voor elektronica en IT-technologie met meer dan 110.000 producten. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala van bouwelementen, ontwikkelingsboards zoals single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek, en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening.   

reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande (Duitsland) en is opgericht in 1969. Sinds 2010 is reichelt onderdeel van de Zwitserse Dätwyler Group, een leverancier met een focus op de industrie met vooraanstaande posities in internationale en regionale marktsegmenten.  

Voor meer informatie

Progress Communications

Frederique Hoppe & Maurizio Koolhoven

Tel.: +31 (0)20 - 1152363

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country