Onderzoek Accenture: werkgevers en werknemers ervaren weg naar gelijkheid anders

De kloof met de helft verkleinen zou de winst wereldwijd met 3,3 biljoen euro doen toenemen en personeel meer motiveren

Amsterdam, 5 maart 2020 – Volgens recent onderzoek van Accenture bestaat er een aanzienlijke kloof tussen werkgevers en werknemers waar het gaat om de ontwikkeling naar meer gelijkheid binnen organisaties. Deze kloof dichten zou veel voordeel opleveren voor zowel de bedrijven als hun medewerkers.

Voor het rapport ‘Getting to Equal 2020: The Hidden Value of Culture Makers’ deed Accenture onderzoek in 28 landen. Een van de resultaten is dat organisaties zich op een kantelpunt bevinden: de huidige werknemers vinden de cultuur op het werk steeds belangrijker en noemen dit ook essentieel om goed werk te kunnen leveren (77 procent van de vrouwen en 67 procent van de mannen). En een meerderheid van de werkgevers (68 procent) vindt dat een inclusieve cultuur op het werk essentieel is voor het succes van hun bedrijf.

Tegelijkertijd is er een perceptiekloof: waar twee derde van de werkgevers (68 procent) vindt dat zij een omgeving creëert waarin mensen het gevoel hebben erbij te horen, is slechts een derde (36 procent) van de werknemers het daarmee eens. Bovendien is het deel van de werknemers dat zich niet betrokken voelt bij de organisatie tien keer groter dan werkgevers denken (respectievelijk 20 procent en 2 procent).

348779 accenture iwd 2 aba777 original 1583406124

Hoewel twee derde van de werkgevers (68 procent) al vindt dat zij een inclusieve omgeving creëren, blijkt dat de meeste werkgevers toch weinig prioriteit geven aan diversiteit en cultuur op de werkplek. Zo’n driekwart van hen ziet de financiële prestaties (76 procent) naast merkbekendheid en -kwaliteit (72 procent) als belangrijk, terwijl slechts 34 procent diversiteit en 21 procent cultuur als prioriteit zien.

Julie Sweet, CEO van Accenture: “Een cultuur van gelijkheid creëren moet bovenaan de zakelijke agenda staan. Het begint met de overtuiging dat diversiteit niet alleen het juiste is om te doen, maar gewoon een must is, net als elke andere strategische prioriteit. Wanneer er voorrang wordt gegeven aan een sterke werkplek met gelijke kansen, profiteert iedereen daarvan. Met als resultaat dat organisaties meer potentie aanboren voor innovatie en groei.”

Maak de kloof kleiner, versnel het proces

Uit het onderzoek blijkt dat er enorme voordelen ontstaan als de perceptie van werkgevers op één lijn wordt gebracht met die van werknemers. Iedereen – vrouwen en mannen – zou sneller vooruitkomen en de winsten zouden wereldwijd toenemen met 3,3 biljoen euro.

348778 accenture iwd a2b150 original 1583406124

Als de kloof met de helft zou worden verkleind:

  • stijgt het aantal vrouwen dat zich een belangrijk teamlid voelt met echte invloed op de besluitvorming van 1 op 4 naar meer dan 1 op 3
  • stijgt het jaarlijkse retentiepercentage met 5 procent voor vrouwen en 1 procent voor mannen
  • stijgt het aantal vrouwen dat een leidinggevende rol binnen de organisatie ambieert met 21 procent.

Het onderzoek is met name een signaal voor werkgevers, aangezien de verwachtingen van werknemers alleen maar zullen toenemen: generatie Z maakt zich meer zorgen om de cultuur op de werkplek dan babyboomers (respectievelijk 75 procent en 64 procent).

Ellyn Shook, Chief Leadership en Human Resources Officer van Accenture: “Het dichten van de perceptiekloof begint bij werkgevers die begrijpen dat er überhaupt sprake is van een kloof. Zie het als een kans om naar mensen te luisteren, te begrijpen hoe ze zich voelen en om samen aan oplossingen te werken. Managers kunnen prioriteiten stellen naar wat het meest belangrijk is voor medewerkers en actief actie ondernemen om de kloof te dichten, wat cruciaal is voor het bereiken van echte gelijkwaardigheid op het werk.”

De cultuurmakers

Het rapport noemt een klein percentage werkgevers – zogenoemde cultuurmakers – dat gemotiveerder is in het creëren van een cultuur van gelijke kansen. Deze werkgevers erkennen het belang van zaken als salaristransparantie, ouderschapsverlof en de vrijheid om creatieve methoden in te zetten die werknemers helpen hun werk goed te doen.

Cultuurmakers spreken zich eerder uit over werkgerelateerde thema’s zoals gendergelijkheid (52 procent versus 35 procent van alle werkgevers) en seksuele intimidatie/discriminatie (51 procent versus 30 procent). Ze houden zichzelf verantwoordelijk en staan aan het hoofd van organisaties die bijna twee keer zo vaak aangeven meer vrouwen te willen aannemen en behouden.

Hoewel maar 6 procent van de ondervraagde werkgevers tot de cultuurmakers behoort, kent deze groep een evenwichtiger man-vrouwverdeling in vergelijking met de grotere groep ondervraagde werkgevers (45 procent vrouw versus 32 procent vrouw bij alle werkgevers). Verder is 68 procent van hen millennial, versus 59 procent bij alle werkgevers. Ze staan eerder aan het hoofd van organisaties waar mensen vooruitstrevend, innovatief en betrokken zijn. De winst van deze organisaties is bijna drie keer hoger dan die van soortgelijke organisaties.

Naar een cultuur van gelijkheid

Het rapport geeft een stappenplan dat kan helpen de perceptiekloof te dichten en vooruitgang te richten op een gelijkwaardigere cultuur die iedereen ten goede komt. Het helpt werkgevers ook bij het voortdurend blijven ontwikkelen van hun strategieën om aan veranderende behoeften te voldoen.

Het onderzoek bevestigt wederom dat gedurfd leiderschap, een uitgebreid actieplan en een stimulerende omgeving de belangrijkste factoren zijn om tot een cultuur van gelijkheid te komen:

  • Gedurfd leiderschap – werkgevers moeten er echt van overtuigd zijn dat cultuur binnen de organisatie ertoe doet en er een prioriteit van maken. Meet de voortgang naar een gelijke cultuur bijvoorbeeld aan de hand van gestelde en gepubliceerde doelen. Een cultuur van gelijkheid begint aan de top.
  • Uitgebreid actieplan – kijk naar meer dan data alleen. Werkgevers moeten een betekenisvolle dialoog met hun medewerkers blijven aangaan. Denk aan face-to-face-gesprekken, focusgroepen en organisatiebijeenkomsten. Daarbij helpen structurele gesprekken met medewerkers ook bij het verzamelen van feedback op basis waarvan werkgevers snel veranderingen kunnen doorvoeren.
  • Stimulerende omgeving – koester de cultuurmakers. Geef toekomstige cultuurmakers de kans om aan te haken en specifieke cultuurgerelateerde rollen op zich te nemen. Vind manieren om werkgevers en cultuurgerichte medewerkers samen te laten werken aan specifieke, actiegerichte oplossingen.

Irine Gaasbeek, Country Managing Director van Accenture in Nederland: “Harde doelstellingen en quota zijn een goede start, maar er is meer nodig. We streven niet alleen naar gelijkheid, maar naar een cultuur van gelijkheid en dat is veel meer dan een getal. Mensen verlangen steeds vaker van bedrijven dat ze zich verantwoordelijk opstellen en een afspiegeling vormen van de maatschappij.”

Lees het volledige rapport op www.accenture.com/gettingtoequal.

###

Methodologie

Voortbouwend op eerder onderzoek door Accenture – waarin werd onderzocht hoe op het werk een cultuur van gelijkheid gecreëerd kan worden waarvan zowel de organisatie als de werknemer profiteert – is dit rapport gebaseerd op een wereldwijde enquête onder meer dan 30.000 professionals in 28 landen; te weten een enquête onder 1.700 senior executives en een model dat de enquêteresultaten onder werknemers combineert met gepubliceerde data over de beroepsbevolking. Accenture gebruikte de resultaten uit de Getting to Equal-onderzoeken van 2018 en 2019 om nieuwe data en analyses te genereren in drie stappen: de perceptiekloof kwantificeren, de impact van de perceptiekloof op de resultaten van de werknemers meten, en de impact van een gedichte perceptiekloof meten.

Over Accenture

Accenture is een toonaangevende, wereldwijd opererende dienstverlener met een uitgebreide reeks van diensten op het gebied van strategieën advies, interactieve dienstverlening, technologie en operationele dienstverlening, met mogelijkheden tot digitalisering door en over  al deze diensten. We combineren ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig sectoren – ondersteund door ’s werelds grootste netwerk van Advanced Technology en Intelligent Operations-centra. Met 505.000 medewerkers die in meer dan 120 landen klanten bedienen, biedt Accenture voortdurende innovatie om klanten te helpen hun prestaties te verbeteren en blijvende waarde te creëren in hun organisatie. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.com.

Voor meer informatie

Progress Communications

Tessa Bron & Stella Jansen

E.: Accenture@progresscommunications.eu

Tel.: +31 (0)20 - 1152363

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country