Hoeveel vertrouwen Nederlanders op robots in het dagelijks leven?

Amsterdam, 4 februari 2020 - Van de humanoïde Sophia tot de stofzuigerrobot en de collaboratieve robotarm - robots zijn tegenwoordig in veel verschillende vormen en situaties te vinden. Uit een recent onderzoek van OnePoll in opdracht van reichelt elektronik blijkt dat 70 procent van de ondervraagden denkt dat robots het dagelijkse leven gemakkelijker kunnen maken, desondanks geeft 61 procent aan geen huishoudrobots te willen aanschaffen in 2020. Ook blijkt dat de Nederlandse bevolking in de toekomst wel openstaat voor automatisering in de logistiek en in de productie- en zorgsector.

344768 robot 184e89 large 1580994686

Opvallend: meerderheid heeft nog geen huishoudelijke robot

Zoals uit het onderzoek blijkt, is het gebruik van robots in particuliere huishoudens nog geen standaard. In totaal heeft iets meer dan een derde (35 procent) van alle Nederlanders een robot - alleen onder 25- tot 34-jarigen heeft bijna de helft (49 procent) een robot. Daarmee loopt Nederland achter op andere onderzochte landen wat betreft het gebruik van huishoudrobots.

 

De robots worden door 25- tot 34-jarigen het meest gebruikt voor schoonmaken (35 procent) en tuinonderhoud (36 procent). Van alle ondervraagden geeft 28 procent aan dat ze robots gebruiken voor games. Ondanks dat het gebruik van robots nog geen standaard zijn in de meeste Nederlandse huishoudens, worden ze wel steeds meer geïntegreerd met verschillende gebieden van het dagelijkse leven: door taken voor ons uit te voeren, hulp te bieden in de zorg of gebruik in de hobbysector.  

 

Scepsis bij de aanschaf van nieuwe huishoudelijke robots

Wat betreft de algemene tevredenheid van de consumenten over de prestaties van de robots is het oordeel over het algemeen positief. Van de respondenten die al een robot bezitten, is een kwart het volledig eens met de stelling "De robot maakt mijn dagelijks leven gemakkelijker". Bijna de helft (47 procent) is het hier deels mee eens.

 

Deze trend is niet zo duidelijk als het gaat om nieuwe aankopen. Zo kan slechts 15 procent van de ondervraagden zich voorstellen dat ze de komende twaalf maanden een robot voor hun huishouden aanschaffen. De prijs van de robots ontmoedigt velen om tot aankoop over te gaan, 58 procent vindt robots te duur. Meer dan de helft (51 procent) heeft er nog geen behoefte aan en meer dan een tiende (12 procent) heeft geen vertrouwen in robots.

 

Bijna de helft (44 procent) van de Nederlanders heeft aangegeven maximaal tussen de 100 en 500 euro aan een robot besteden. Daarnaast overweegt 30 procent een budget van 500 tot 750 euro. Maar liefst 10 procent zou tussen 750 en 1.000 euro uitgeven aan een robot. Deze vrij hoge budgetcijfers suggereren dat hoge kwaliteit en innovatieve functies belangrijk zijn voor de respondenten.

 

Groot vertrouwen in zorgrobots

Naast het huishoudelijk gebruik kunnen consumenten zich het gebruik van robots op andere gebieden goed voorstellen, met name in de logistiek en productiesector (68 procent) en in de zorg of de gezondheidszorg (56 procent). De algemene bevolking ziet vooral de volgende voordelen:

-        Hulp bij fysiek zware arbeid (62 procent)

-        Tijdsbesparing (52 procent)

-        Het uitvoeren van monotone taken (40 procent)

-        Automatisering van bepaalde taken om het dagelijks leven te vereenvoudigen (37 procent)

 

Uit het onderzoek blijkt ook dat de respondenten vertrouwen hebben in robots in de zorgsector. Een op de twee kan zich de mechanische ondersteuning van verplegend en ziek personeel (53 procent) of oude en zieke mensen (50 procent) voorstellen. Bijna 30 procent is voorstander van het gebruik van robots in de revalidatietraining. Het is vooral verrassend vier op de tien van de Nederlandse bevolking zich kan voorstellen de machines te gebruiken voor sociale interactie in eenzaamheid.

 

Tijd rijp voor automatiseringsoplossingen in de zorg

Zoals uit het onderzoek blijkt, zijn huishoudrobots nog geen gemeengoed geworden voor de Nederlandse bevolking. Op andere gebieden, zoals de zorg, staan de respondenten al open voor het gebruik van robots, ook in de directe sociale interactie met de mens. Er zijn al een aantal technische innovaties die het leven van patiënten aanzienlijk kunnen verbeteren en het werk van zorgverleners kunnen vergemakkelijken. Deze robots hoeven niet uitsluitend in verpleeghuizen te worden gebruikt, maar kunnen ook van grote waarde zijn voor de thuiszorg.

 

Over reichelt elektronik

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste online distributeurs voor elektronica en IT-technologie. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala aan bouwelementen, ontwikkelingsboards, single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening.

 

reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande en is opgericht in 1969. Sinds 2010 is reichelt onderdeel van de Zwitserse Dätwyler Group, een leverancier met een focus op de industrie met vooraanstaande posities in internationale en regionale marktsegmenten.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country