95 procent van beslissers in de industrie heeft interesse in cobots

Amsterdam, 17 december 2019 – Vandaag de dag maakt al 29 procent van de bedrijven in de industrie gebruik van een industriële of servicerobot, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat in de bedrijfstakken waarin robots het meest worden ingezet, de ingebruikname vaak geen invloed had op het aantal banen. Echter, robots hadden bij een kwart van de industriële bedrijven die robotica gebruikten, wel degelijk gevolgen voor het aantal banen.

Toch heeft 95 procent van beslissers in de industrie interesse in ‘collaboratieve robots’ oftewel ‘cobots’, blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik.* Cobots zijn robots die samenwerken met mensen en ze zijn, in tegenstelling tot robots, gericht op ondersteuning van menselijke werkzaamheden. Door de introductie van cobots kunnen juist nieuwe banen worden gecreëerd.

De introductie van ‘cobots’

De meerderheid van de Nederlandse bedrijven (52,5 procent) maakt nog geen gebruik van robots. Redenen die hiervoor worden gegeven, zijn met name de te hoge aanschafkosten (46 procent), mogelijke incompatibiliteit met bestaande systemen (33 procent) en gebrek aan interne kennis en kunde (32 procent). Van de ondervraagden geeft echter meer dan de helft (55 procent) aan in de komende twaalf maanden voornemens te zijn nieuwe robots aan te schaffen of bestaande roboticaoplossingen uit te breiden.

Van de ondervraagden die geïnteresseerd zijn in cobots, is ongeveer de helft (47 procent) van plan om in de komende twaalf maanden al cobots binnen het bedrijf te introduceren, waardoor nieuwe banen gecreëerd worden. De cobots kunnen impact hebben in verschillende industrieën en de manier waarop gewerkt wordt, omdat de mensen dan samen met de robot werken in plaats van dat de medewerker zelf al het werk doet.

340776 b2b robot 02fb84 large 1576587894

Meer productiviteit, minder foutenDe belangrijkste redenen voor de inzet van robots zijn het vergroten van productiviteit (vijftig procent), het uit handen nemen van zware taken voor werknemers (45 procent) en het risico op fouten terugdringen (42 procent). Met name voor fysiek zware en gevaarlijke taken kiezen organisaties voor robots, maar robots worden ook voor testdoeleinden ingezet. Daarnaast zijn robots die geen zwaar werk overnemen, maar bijdragen aan betere resultaten door (bij)scholing en training populair. Van de respondenten heeft 68,5 procent interesse in educatieve robots.

Tobias Thelemann, productmanager bij reichelt elektronik, zegt: “Met de automatisering en de robotica kunnen bedrijven zien dat taken snel en efficiënt worden uitgevoerd. Ondanks enkele uitdagingen zijn we ervan overtuigd dat de trend naar meer automatisering door het gebruik van robots en soortgelijke technologieën zich ook in 2020 zal voortzetten. De markt ontwikkelt zich snel en er zijn steeds meer oplossingen die ook betaalbaar zijn voor middelgrote bedrijven.”

*Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van reichelt elektronik uitgevoerd door OnePoll onder tweehonderd beslissers in bedrijven voor softwareontwerp, technologie, ontwikkeling, programmering, IT en software in Nederland.

Over reichelt elektronik

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste onlinedistributeurs voor elektronica en IT-technologie. De webshop biedt meer dan 110.000 producten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Met zijn uitgebreide assortiment elektronische componenten is reichelt elektronik al bijna vijftig jaar de ideale partner voor zowel B2B- als B2C-doelgroepen. 

De elektronicaspecialist vindt in de onlinewinkel onder andere IC's en microcontrollers, led's en transistoren, evenals weerstanden, condensatoren, connectoren en relais. Ook tools en meetinstrumenten van hoge kwaliteit, zoals soldeerstations, multimeters en oscilloscopen, maken onderdeel uit van het assortiment. Het voordelige aanbod van pc- en netwerktechnologie met interne en externe harddisks, AMD of Intel-CPU’s, zowel geheugen- als WLAN-routers, power Lines en patchkabels is interessant voor zowel de particuliere als de zakelijke klant. Bovendien is er een breed aanbod van entertainmentelektronica voor beamers, tv’s, schotelantennes, LNB’s en ontvangers, evenals accessoires zoals verbruiksartikelen, HDMI-kabels, batterijen en oplaadbare batterijen. 

 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country