Borrelen met collega’s? Goed voor de werksfeer én de bedrijfsresultaten

Zoeterwoude, 26 november 2019 ­– "Wanneer de cultuur in bedrijven heel goed is, is het bedrijfsresultaat ook beter. Samen borrelen is een van de manieren waarop je kunt bijdragen aan die cultuur." Wijze woorden van bekend arbeidspsychologe Tosca Gaakeer-Gort. Dat veel werknemers het roerend met haar eens zijn, blijkt uit een onderzoek van de Heineken BLADE-biertap naar de Nederlandse bedrijfsborrel. Bijna twee derde van de werknemers (61 procent) hecht namelijk veel waarde aan informele bijeenkomsten als een bedrijfsborrel. Voor een groot deel van de medewerkers is een bedrijfsborrel een goede gelegenheid voor informeel contact met de collega’s (77 procent) en de leidinggevende/werkgever (69 procent). Bovendien is een ruime meerderheid (68 procent) het erover eens dat het belangrijk is dat de werkgever de kosten van dit soort informele gelegenheden betaalt. 

Werknemers willen vaker bedrijfsborrels 

94 procent van de werknemers geeft aan weleens een bedrijfsborrel te hebben. Toch vindt een derde daarvan (33 procent) dat er bij hun bedrijf te weinig borrels worden georganiseerd. In 32 procent van de gevallen wordt de borrel in de kantine gehouden. Ook zijn er nog aardig wat bedrijven (28 procent) waarbij de borrel plaatsvindt op de werkvloer. Het vaakst nemen de werknemers de touwtjes (mede) in handen (32 procent) als het gaat om het organiseren van de borrel. 

Borrel-etiquette 

Een bedrijfsborrel kan een mooie gelegenheid lijken om je van je meest losse kant te laten zien. Maar misschien moet je daar nog even bij stilstaan. Ruim een derde van de ondervraagden (32 procent) noemt namelijk dronken collega’s als de grootste frustratie tijdens de bedrijfsborrel. Geniet dus met mate, of kies voor alcoholvrije alternatieven.   Daarnaast is de bedrijfsborrel een uitstekende gelegenheid om te netwerken, maar er zijn wel dingen om rekening mee te houden. “Niet netwerken tijdens de bedrijfsborrel is een gemiste kans. Daarbij schrijft de etiquette voor: een biertje houd je altijd het beste in je linkerhand, dan geef je geen natte hand als je je voorstelt”, adviseert Anne-Marie van Leggelo, etiquette-expert. En hoe kom je van een collega met eindeloze verhalen af? Anne-Marie: “Netjes van iemand af komen doe je door geen smoesjes te verzinnen. Zeg dat je even een biertje gaat tappen, ondertussen heeft je gesprekspartner waarschijnlijk alweer iemand anders ontmoet en kun jij weer verder.”  

Ruimte voor verbetering 

Ruim de helft van de respondenten die weleens een bedrijfsborrel hebben (56 procent), vindt dat (bijna) iedereen aanwezig moet zijn op de borrel. En hoewel veel werknemers met de auto komen, wordt volgens onderzoek onder leidinggevenden van Heineken – verrassend genoeg – bij slechts iets meer dan de helft van de bedrijfsborrels alcoholvrij bier aangeboden.  Arbeidspsychologe Tosca Gaakeer-Gort: "Als werkgever wil je dat de borrel zo inclusief mogelijk is, dat het voor iedereen leuk is, dus ook voor de mensen die niet drinken. Dus zorg ook voor een 0.0-biertje. En zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt om lang of kort aan te sluiten en er in ieder geval uit kan halen waar de borrel voor bedoeld is. Oftewel: gezelligheid, meer sociale cohesie en een positief gevoel." Wat betreft snacks en inclusiviteit valt er op veel bedrijfsborrels ook vooruitgang te boeken: warme snacks, zoals bitterballen, zijn veruit het meest populair op de borrel (78 procent). Ook over de rest van het rijtje zal geen enkele Nederlander zich verbazen: op de tweede plek staan nootjes (46 procent), gevolgd door kaasblokjes (42 procent) en chips (31 procent). 12 procent van de werknemers zou graag vega(n) snacks terug willen zien. 

Nog een verrassend feit: op slechts 38 procent van de bedrijfsborrels wordt tapbier geschonken. Dit terwijl uit een eerder onderzoek van Metrixlab in opdracht van Heineken bleek dat 81 procent van de bierdrinkers liever een biertje van de tap dan uit de fles drinkt. Een oplossing zoals de BLADE-biertap kan niet alleen in de behoefte voor getapte pils of speciaalbier voorzien, maar is daarnaast een perfecte manier om ook mensen die geen alcohol drinken een smakelijk 0.0 tapbiertje te serveren. Iedereen blij. 

--- Einde persbericht --- 

  

Over het onderzoek 

In november 2019 voerde  Panelwizard in opdracht van BLADE onderzoek uit onder 1089 Nederlandse werknemers van 18 jaar en ouder. En een tweede onderzoek waarin 880 Nederlandse bedrijfseigenaren en leidinggevenden bevraagd zijn. Deze onderzoeken zijn uitgevoerd conform de richtlijnen van ISO 20252. 

 

Noot voor de redactie

Een factsheet met de uitkomsten van het onderzoek werknemers overzichtelijk op rij vind je hieronder.

Over de BLADE  

De BLADE is een compacte, professionele biertap voor in de bar, kantine of koffiecorner. De BLADE maakt het mogelijk om altijd en overal ijskoud tapbier te serveren, omdat de tap geen onderhoud, reiniging of externe koolzuurtank vereist. Dankzij de compacte afmetingen (590 x 290 x 471 mm, inclusief afschuimblad) is de BLADE op vrijwel elke locatie te plaatsen. De biertap is te gebruiken in combinatie met verschillende soorten bier, namelijk Heineken pils, Heineken 0.0, Affligem Blond, Affligem Tripel, Brand Pilsener, Brand Weizen, Brand IPA en Birra Moretti. The BLADE Company is een startup van HEINEKEN Nederland, opgericht in 2019. Kijk voor meer informatie op www.blade.nl. 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country