Onderzoek Heineken BLADE: bedrijfsborrels dragen bij aan bedrijfsresultaat en versterken bedrijfscultuur

Desondanks houdt bijna de helft Nederlandse bedrijven geen bedrijfsborrels om specifieke informele momenten te creëren

Zoeterwoude, 26 november 2019 ­– Het creëren van informele momenten, bijvoorbeeld door een bedrijfsborrel te organiseren, draagt bij aan een productieve werksfeer. Dat zegt 94 procent van de werkgevers en leidinggevenden werkzaam in een organisatie met drie tot honderd medewerkers. Bijna negen op de tien werkgevers en leidinggevenden werkzaam bij een bedrijf waar een bedrijfsborrel wordt georganiseerd, geven aan dat deze borrels inderdaad belangrijk zijn voor de werksfeer in het bedrijf (89 procent). Toch organiseert nog maar net iets meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven (52 procent) bedrijfsborrels, wanneer het specifiek gaat om informele momenten te creëren.  

Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van BLADE, een start-up van Heineken, die een compacte professionele biertap ontwikkelde die ideaal is voor kantoor of in de kantine. BLADE liet het onderzoek uitvoeren in het kader van zijn actie ‘De Grootste Bedrijfsborrel van Nederland’. Hiermee wil het op 29 november a.s. de grootste bedrijfsborrel van Nederland organiseren. 

Bedrijfsborrel belangrijk voor werksfeer en bedrijfsresultaat

BLADE hield het onderzoek niet alleen onder werkgevers en leidinggevenden, maar ook onder werknemers. Van hen denkt 62 procent dat informele bedrijfsborrels bijdragen aan een goede productieve werksfeer. Het onderzoek toont dus aan dat bedrijfsborrels belangrijk zijn voor de werksfeer en de productiviteit. Arbeidspsycholoog en recent winnaar van een FD gazellen-award Tosca Gaakeer-Gort zegt daarover: “Sociale cohesie is heel belangrijk binnen een bedrijf. Want als mensen elkaar beter kennen, dan communiceren ze beter en dat komt het bedrijfsresultaat direct ten goede.” Zij raadt werkgevers die bedrijfsborrels echt belangrijk vinden aan om deze ook af en toe onder werktijd te organiseren. “Zo voelt iedereen zich geroepen om ook echt te gaan. Dan wordt het doel dat je wilt bereiken, namelijk dat iedereen meer contact met elkaar heeft en dat er gezelligheid is op de werkvloer, ook écht tot stand gebracht.”

Frequentie en plek borrel 

Van de bedrijven die weleens een borrel organiseren (88 procent), doet 18 procent dit wekelijks ten minste één keer. 30 procent organiseert zo’n borrel een tot twee keer per jaar en 45 procent noemt een frequentie daar tussenin. 

34 procent van de respondenten geeft aan dat de borrel weleens letterlijk op de werkvloer wordt gehouden en 28 procent verkast voor de borrel naar de kantine van het bedrijf. Bijna de helft van de bedrijven (45 procent) wijkt voor de borrel weleens uit naar een kroeg of café in de buurt van het kantoor. Zeven op de tien werknemers (68 procent) zijn het erover eens dat ze het belangrijk vinden dat de werkgever betaalt voor deze informele gelegenheden. Een intern gegeven bedrijfsborrel is aftrekbaar van de winst van een bedrijf. Bij een bv is dan 73,5 procent van de kosten aftrekbaar. Geen bv? Dan kunt u uitgaan van 80 procent aftrek.  

Aanbod op de borrel en inclusiviteit 

Als het gaat om drankjes hanteren de meeste bedrijven de standaard van bier in fles (70 procent), wijn (76 procent) en frisdrank (83 procent). Opvallend genoeg wordt slechts in iets meer dan de helft van de bedrijven alcoholvrij bier aangeboden (55 procent). Nog een verrassend feit: op slechts 38 procent van de bedrijfsborrels wordt tapbier geschonken. Dit terwijl uit eerder onderzoek van Metrixlab in opdracht van HEINEKEN blijkt dat 81 procent van de bierdrinkers liever een biertje van de tap drinkt dan uit fles.   Wat betreft snacks is de Nederlandse bedrijfsborrel redelijk traditioneel. Warme snacks, zoals bitterballen, zijn onder medewerkers veruit het meest populair op de borrel (78 procent). Op de tweede plek staan nootjes (46 procent), gevolgd door kaasblokjes (42 procent) en chips (31 procent). Op slechts een vijfde van de bedrijfsborrels (17 procent) worden vega(n) snacks geserveerd en halal hapjes op 9 procent van de borrels.   Gaakeer-Gort benadrukt juist dat bedrijfsborrels zo inclusief mogelijk moeten zijn. “Het moet voor iedereen leuk zijn, óók voor mensen die niet drinken. Zorg dan ook zeker voor een 0.0 biertje. Zorg ook dat iedereen zich welkom voelt om lang of kort aan te sluiten en er in ieder geval uit kan halen waar de borrel voor bedoeld is: gezelligheid, meer sociale cohesie en een positief gevoel.” 

Krijn Jansen, manager The BLADE Company, noemt het opvallend dat veel bedrijven nog niet regelmatig een bedrijfsborrel organiseren. “Dat terwijl onderzoek aangeeft dat het echt positieve impact heeft voor het bedrijf. Dat is een van de redenen voor ons om de grootste bedrijfsborrel van Nederland te organiseren. Hiermee hopen we bedrijven te stimuleren momenten van sociale verbinding te creëren. Zoals een bedrijfsborrel met een verantwoord aanbod, waar je met elkaar een biertje tapt en gezamenlijk successen viert of het weekend inluidt.” 

--- Einde persbericht --- 

  

Over het onderzoek 

In november 2019 voerde Panelwizard in opdracht van BLADE onderzoek uit onder  1.089 Nederlandse werknemers van 18 jaar en ouder. In een tweede onderzoek zijn 880 Nederlandse bedrijfseigenaren en leidinggevenden ondervraagd. Deze onderzoeken zijn uitgevoerd conform de richtlijnen van ISO 20252.     

Noot voor de redactie

Hieronder vind je de uitkomsten van het onderzoek in een overzichtelijk factsheet.

Over de BLADE  

De BLADE is een compacte, professionele biertap voor in de bar, kantine of koffiecorner. De BLADE maakt het mogelijk om altijd en overal ijskoud tapbier te serveren, omdat de tap geen onderhoud, reiniging of externe koolzuurtank vereist. Dankzij de compacte afmetingen (590 x 290 x 471 mm, inclusief afschuimblad) is de BLADE op vrijwel elke locatie te plaatsen. De biertap is te gebruiken in combinatie met verschillende soorten bier, namelijk Heineken pils, Heineken 0.0, Affligem Blond, Affligem Tripel, Brand Pilsener, Brand Weizen, Brand IPA en Birra Moretti. De BLADE Company is een startup van HEINEKEN Nederland, opgericht in 2019. Kijk voor meer informatie op www.BLADE.nl.  

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country