Financiële schade van downtime door ransomware meer dan 200 procent gestegen

Datto’s wereldwijde onderzoek toont impact op bedrijfsleven en toenemende frequentie van ransomware-aanvallen

Amsterdam, 16 oktober 2019 — Datto Inc., de toonaangevende leverancier van IT-oplossingen geleverd via Managed Service Providers (MSP’s), publiceert de bevindingen van zijn vierde jaarlijkse Global State of the Channel Ransomware Report. Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 1.400 MSP’s die de IT-systemen beheren voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). Uit het rapport kwam naar voren dat ransomware nog steeds de meest voorkomende cyberdreiging is voor het mkb.  

335705 datto ransomwarereport infographic v1 1ce23a original 1571219945

Ransomware, een type schadelijke software, maakt bedrijfsdata ontoegankelijk tot het geëiste losgeldbedrag is betaald. Ransomware wordt gebruikt tegen organisaties van verschillende groottes, maar het mkb blijkt het voornaamste doelwit van de aanvallen. Het Global State of the Channel Ransomware Report 2019 geeft inzicht in een aantal trends die specifiek impact hebben op het mkb: 

  • Ransomware-aanvallen komen overal voor, maar het aantal ransomware-aanvallen op het mkb in het bijzonder neemt toe. In de afgelopen twee jaar meldde 85 procent van de MSP’s aanvallen op het mkb, vergeleken met 79 procent in 2018. Alleen al in de eerste helft van 2019 meldde 56 procent van de MSP’s aanvallen tegen mkb-klanten. 
  • Er bestaat een kloof tussen de dreiging van ransomware-aanvallen en de risicoperceptie. 89 procent van de MSP’s zegt dat het mkb bezorgd zou moeten zijn over de dreiging van ransomware. Slechts 28 procent van de MSP’s geeft aan dat hun mkb-klanten zich daadwerkelijk zorgen maken. 
  • De kosten van ransomware zijn significant. 64 procent van de MSP’s meldt verlies van bedrijfsproductiviteit van hun mkb-klanten en 45 procent geeft aan dat hun klanten bedrijfskritische downtime hebben ervaren. De gemiddelde schade van deze downtime is 141.000 dollar, een toename van meer dan 200 procent vergeleken met de gemiddelde kosten van vorig jaar (46.800 dollar). Het rapport onthulde ook dat de kosten van downtime nu 23 keer hoger zijn dan het gemiddelde losgeldverzoek van 5.900 dollar. 

Een van de meest simpele en effectieve maatregelen voor het voorkomen van ransomware wordt onderbenut: MSP’s geven aan bij slechts 60 procent van de e-mail-clients en bij 61 procent van de passwordmanagers twee-factor-authenticatie in te richten, ondanks het feit dat de meerderheid van de MSP’s (67 procent) beweert dat phishing-e-mails de belangrijkste oorzaak zijn van succesvolle ransomware-aanvallen bij het mkb.

Oplossingen voor business continuity en disaster recovery (BCDR) zijn nog steeds het meest effectief in het beperken van de impact van een ransomware-aanval. 92 procent van de MSP’s geeft aan dat klanten met BCDR-oplossingen minder grote kans hebben op substantiële downtime tijdens een aanval. Ook is volgens vier van de vijf MSP’s de klant met BCDR-tools binnen 24 uur hersteld van een aanval, terwijl minder dan 20 procent van de klanten zonder deze voorzieningen daartoe in staat is. MSP’s hebben de verantwoordelijkheid om het mkb te informeren over de beste beveiliging tegen een ransomware-aanval, inclusief training van het personeel en educatie over welke tools te implementeren.

“We leven in een dynamische wereld waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is. Daarom is de urgentie om gegevens veilig te delen en op te slaan groter dan ooit," zegt Joachim Hodes, Sales & Business Consultant ICT bij Axoft IT & Telecom in Rotterdam, een MSP die zich richt op het bieden van een continu geüpdatete digitale werkomgeving aan hun klanten. “Om data veilig te houden en onze MKB-klanten te beschermen tegen cyberaanvallen zoals ransomware, zorgen we voor een proactieve aanpak met betrekking tot cybersecurity. Omdat we zien dat ransomware-aanvallen steeds geavanceerder worden en toenemen in frequentie, zorgen we ervoor dat we met onze klanten samenwerken om hun IT-omgeving up-to-date te houden. Zo kunnen we het risico en de impact van een aanval verminderen.” 

335704 datto2019 ransomwarereport infographic v3 506ea7 large 1571219904

"MSP's moeten de toon zetten voor hun mkb-klanten als het gaat om het voorbereiden en reageren op ransomware-aanvallen", zegt Ryan Weeks, Chief Information Security Officer van Datto. “Om hun klanten te kunnen beschermen, moeten zij eerst de cyberhygiëne van hun eigen organisatie verbeteren. MSP's moeten twee-factor-authenticatie universeel gebruiken voor alle technologie die ze gebruiken om hun eigen bedrijf en hun klanten te bedienen. In een klimaat waar cyberaanvallen een alledaags verschijnsel zijn geworden, is twee-factor-authenticatie in alle technologische oplossingen een van de meest effectieve middelen om de kans op een succesvolle aanval te verkleinen." 

Download voor meer inzichten Datto’s State of the Channel Ransomware Report.  

### 

Over Datto    

Als ’s werelds toonaangevende leverancier van IT-oplossingen geleverd door managed service providers (MSP’s) gelooft Datto dat er geen limiet zit aan wat kleine en middelgrote bedrijven kunnen bereiken met de juiste technologie. Datto biedt business continuity en disaster recovery, netwerken, businessmanagement en back-up- en synchronisatieoplossingen en heeft daarnaast een uniek ecosysteem van partners gecreëerd. Dit ecosysteem levert Datto-oplossingen aan bedrijven overal ter wereld. Sinds zijn oprichting in 2007 heeft Datto honderden awards in ontvangst mogen nemen voor zijn snelle groei, uitstekende producten, superieure technische support en voor het bevorderen van een fijne werkplek. Het internationale hoofdkantoor van Datto staat in Norwalk, Connecticut (VS). Ook heeft het bedrijf vestigingen in Australië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Nederland, Singapore en het Verenigd Koninkrijk. Bezoek datto.com voor meer informatie.

Voor meer informatie

Progress Communications

Tessa Bron & Frederique Hoppe

Tel.: 020-3631152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country