Onderzoek reichelt elektronik: e-bike veruit populairste elektrische vervoersmiddel in Nederland

Amsterdam, 3 oktober 2019 – De e-bike is in Nederland veruit het populairste elektrische vervoersmiddel. Dat blijkt uit een survey van reichelt elektronik over het bezit van elektrische voertuigen. Ruim een derde van de Nederlanders (37 procent) is op dit moment in het bezit van een elektrische fiets. Ter vergelijking: 11 procent van de ondervraagden is in het bezit van een elektrische auto, 7 procent heeft een elektrische scooter en 9 procent bezit een ander soort elektrisch voertuig, zoals bijvoorbeeld een elektrisch skateboard. Dat de populariteit van e-bikes groot is – en gestaag groeit – blijkt ook uit cijfers van Bovag: in 2018 waren twee op de vijf nieuw verkochte fietsen een e-bike.  

Impact op het milieu verminderen  

Van de respondenten die een elektrische fiets hebben (365) gebruikt 90 procent de elektrische fiets minstens een keer per week. 38 procent gebruikt de fiets dagelijks en nog eens 38 procent gebruikt de fiets twee tot drie keer per week.  

24 procent van de respondenten gaf als reden voor het aanschaffen van een elektrische fiets dat ze hun auto minder willen gebruiken, om zo hun impact op het milieu te verminderen. Andere belangrijke redenen waren de gezondheid verbeteren (21 procent), de ‘zwaarte in moeilijke situaties’ te verlichten (17 procent) en omdat het leuker is dan een normale fiets (14 procent). Ruim de helft van de bezitters van een elektrische fiets (55 procent) zegt ook daadwerkelijk minder auto te rijden. 31 procent rijdt even vaak auto als eerst en 7 procent gebruikt de auto vaker. 

Desondanks denkt ruim de helft (53 procent) van de respondenten dat elektrische auto’s meer bijdragen aan het verminderen van de impact op het milieu. 42 procent van de ondervraagden denkt dat elektrische fietsen hier de grootste bijdrage aan kunnen leveren en op de derde plaats komt de elektrische scooter (23 procent). 

Toekomst van de e-bike 

Op de vraag wat men voor verbeteringen wil zien in elektrische fietsen antwoordde 56 procent met ‘goedkoper’. Daarnaast is het de wens van 36 procent van de ondervraagden dat elektrische fietsen lichter worden en ziet 25 procent ze het liefst krachtiger en sneller.  

Over reichelt elektronik 

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste onlinedistributeurs voor elektronica en IT-technologie. De webshop biedt meer dan 110.000 producten met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Met zijn uitgebreide assortiment elektronische componenten is reichelt elektronik al bijna vijftig jaar de ideale partner voor zowel B2B- als B2C-doelgroepen.  

De elektronicaspecialist vindt in de onlinewinkel onder andere IC's en microcontrollers, led's en transistoren, evenals weerstanden, condensatoren, connectoren en relais. Ook tools en meetinstrumenten van hoge kwaliteit, zoals soldeerstations, multimeters en oscilloscopen, maken onderdeel uit van het assortiment. Het voordelige aanbod van pc- en netwerktechnologie met interne en externe hard disks, AMD of Intel-CPU’s, zowel geheugen- als WLAN-routers, powerlines en patchkabels is interessant voor zowel de particuliere als de zakelijke klant. Bovendien is er een breed aanbod van entertainmentelektronica voor beamers, tv, schotelantenne, LNB en ontvanger, evenals accessoires zoals verbruiksartikelen, HDMI-kabels, batterijen en oplaadbare batterijen.  

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country