Ondanks negatieve rentetarieven biedt Savedo hogere rentetarieven op spaardeposito’s

Christian Tiessen: “Banken en consumenten kunnen profiteren van open banking”

Amsterdam, 15 augustus 2019 – De rentetarieven van deposito’s die Savedo aanbiedt van Imprebanca gaan vandaag omhoog. De tarieven voor spaardeposito’s met een looptijd tot vijf jaar stijgen met 1,45 procent. Savedo is een rentemarktplaats waarop klanten toegang hebben tot spaarproducten van banken door heel Europa door middel van één account. 

Het is de laatste tijd veelvuldig in het nieuws geweest: de negatieve rente op spaartegoeden. De eerste banken introduceerden onlangs spaarrentes van 0 procent en het risico op negatieve spaarrentes voor Nederlandse consumenten is daarmee reëel. De marktplaats voor spaarproducten met rente, Savedo, biedt vanaf vandaag juist hogere rentes via partnerbanken.

De Italiaanse bank Imprebanca biedt nu zes spaarproducten met rentetarieven tot 1,45 procent.

Christian Tiessen, mede-oprichter van Savedo: "Terwijl steeds meer banken de rentetarieven op spaargelden verlagen, biedt Savedo stijgende rentetarieven, waardoor klanten een aantrekkelijk alternatief geboden wordt."

327213 tabel imprebanca2 bc0bcf original 1565856697

Open banking helpt consumenten om negatieve rentetarieven te voorkomen én kan voorkomen dat banken ze moeten doorberekenen

Voor veel banken is het in rekening brengen van negatieve rente aan klanten een direct gevolg van de negatieve rente van de Europese Centrale Bank (ECB), een last die banken moeten betalen vanwege overtollige liquiditeit. Nederlandse banken hebben al vijf jaar lang te maken met een negatief rentetarief van de Europese Centrale Bank (ECB). In de eurozone zagen banken al meer dan 20 miljard euro van hun balans verdampen. Nederlandse banken worden in het bijzonder getroffen door de negatieve rente. Zij droegen al 2,2 miljard euro (12 procent van het totaalbedrag in de Eurozone) af aan de ECB, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Deposit Solutions – het bedrijf achter Savedo. Daarom lijkt het doorberekenen van deze lasten voor veel banken een realistische optie. Consumenten kunnen de extra kosten echter vermijden door zich aan te melden op rentemarktplaatsen, zoals Savedo, die hen toegang bieden tot meerdere spaarproducten van banken in heel Europa. Dezelfde open banking-technologie kan voorkomen dat banken hun klanten überhaupt negatieve rentetarieven in rekening moeten brengen, door het open banking-platform van Deposit Solutions te implementeren. Zo kunnen banken hun eigen rentemarktplaats realiseren en klanten spaarproducten van andere Europese banken aanbieden. Op die manier behouden banken niet alleen de klantrelatie, maar verminderen ze ook overtollige liquiditeit én daarmee de hoeveelheid negatieve rente die ze aan de ECB moeten betalen. Ook genereren banken zo een nieuwe inkomstenstroom door provisie te ontvangen over de hoeveelheid overgedragen deposito's.

“De toekomst van de depositomarkt ligt wijd open”, zegt Tiessen. “Klanten krijgen de kans om uit verschillende depositoproducten van meerdere banken te kiezen. Dat kan via hun bestaande relaties met zogenoemde ‘Financial points-of-sale’ naar keuze, zoals Savedo. Maar ook via hun eigen bank of een vergelijkingswebsite hebben klanten keuze uit depositoproducten. Dit alles is vandaag al mogelijk.”

###

Noot voor de redactie

Mocht je geïnteresseerd zijn in een interview met Christiaan Tiessen, neem dan contact op via onderstaande contactgegevens.

Over Savedo

Savedo is een online financiële marktplaats die Europese spaarders in staat stelt te investeren in veilige en zeer rendabele termijndeposito’s binnen de EU. Savedo is sinds december 2014 actief in Duitsland en in april 2016 in Nederland gelanceerd. Het bedrijf heeft voor honderden miljoenen euro’s aan deposito’s bemiddeld met partnerbanken uit heel Europa. Savedo is onderdeel van de in Hamburg gevestigde fintech Deposit Solutions, internationale marktleider op het gebied van open banking-platforms voor spaardeposito’s. Ga voor meer informatie naar www.savedo.nl.

Over Deposit Solutions

Deposit Solutions is een internationaal gerenommeerd fintechbedrijf en het openbanking-platform voor deposito’s. Zijn eigen openbanking-technologie biedt een infrastructuur voor de internationale depositomarkt van 50 biljoen dollar, waarvan zowel banken als spaarders profiteren. Deposit Solutions brengt momenteel al meer dan negentig banken in zestien verschillende landen in verbinding. Bovendien heeft het bedrijf eigen B2C-verkooppunten (ZINSPILOT en Savedo) die geselecteerde depositoproducten van zijn partners rechtstreeks naar spaarders brengen. Deposit Solutions werd in 2011 opgericht door Tim Sievers en het hoofdkantoor is gevestigd in Hamburg. Het bedrijf heeft ook kantoren in Berlijn, Londen, Zürich en New York en in totaal zijn er meer dan driehonderd mensen in dienst. Deposit Solutions wordt ondersteund door toonaangevende technologie-investeerders, zoals e.ventures, Vitruvian Partners, Greycroft, FinLab, Kinnevik, Peter Thiel, Top Tier Capital Partners, Apeiron Investment Group en Angel Investor Stefan Wiskemann. Meer informatie is te vinden op www.deposit-solutions.com.

Accountteam Deposit Solutions

Iwanna de Jonge & Tessa Graus

+31 (0)20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country