Op vakantie met jonge kinderen? Deze acht zaken moet je weten voordat je gaat vliegen

  • Meer dan 90.000 passagiers kunnen deze zomer in Nederland verstoringen van langer dan 3 uur of zelfs annulering van hun vlucht verwachten
  • In het geval van vluchtverstoring veroorzaakt door een luchtvaartmaatschappij, heeft ieder gezinslid recht op een financiële compensatie tot 600 euro – ook kinderen

Amsterdam, 24 juli 2019 – Deze zomer ervaren naar verwachting meer dan 90.000 passagiers vluchtvertragingen van langer dan drie uur of zelfs vluchtannuleringen op Nederlandse luchthavens. Tijdens de zomervakantie geldt dat ook voor een groot aantal kinderen. Door de verwachte drukte op Schiphol zal dit aantal mogelijk nog verder toenemen. Tijdens het hoogseizoen in schoolvakanties waarschuwt passagiersrechtenexpert AirHelp dat de Europese wet EC261 alle luchtvaartpassagiers beschermt – ongeacht hun leeftijd.

Dirk Lof, woordvoerder bij AirHelp: “Hoewel sommige maatschappijen anders beweren, ondervinden kinderen ook hinder van vluchtverstoringen. En in het geval van een lange vertraging of annulering hebben zij recht op dezelfde compensatie als volwassenen. Zo vlak voor de zomerpiek vinden we het erg belangrijk om passagiers erop te wijzen dat kinderen ook rechten hebben. We waarschuwen ouders om zich niet om de tuin te laten leiden en ook altijd een claim voor hun kinderen in te dienen als ze vertraging oplopen.”

Je belangrijkste rechten als het misgaat

Gestrand op een luchthaven met je kind? Er zijn verschillende wetten die jouw rechten en die van je kind beschermen wanneer je op vliegreis gaat. Dit is wat je volgens AirHelp moet weten.

1. Je kind heeft ook recht op vluchtcompensatie

Het belangrijkste om te onthouden als je met een kind vliegt? Ook je kind heeft recht op vluchtcompensatie in het geval van vluchtproblemen. Voor kinderen van twee jaar en ouder is het simpel: je betaalt voor hun zitplaats, dus hebben ze ook recht op compensatie als er iets misgaat. Hoe het zit met kinderen die jonger zijn dan twee jaar? Deze kinderen brengen de vlucht meestal op de schoot van hun ouders door, tegen een lagere prijs. De meeste luchtvaartmaatschappijen rekenen tussen de tien en vijftien procent van een volwassenenticket plus belasting en een toeslag voor een kinderriem. Jarenlang hebben maatschappijen geweigerd deze jonge kinderen te compenseren, met als argument dat ze geen zitplaats hebben gekocht en er dus niets te compenseren valt. In 2017 kwam hier verandering in, toen AirHelp een rechtszaak won tegen Thomas Cook Airlines.

2. Je kind heeft recht op dezelfde compensatie als een volwassene

Zelfs als het vliegticket van je kind minder heeft gekost dan een volwassenenticket, heeft hij of zij recht op de volledige compensatiesom. Want het compensatiebedrag dat je ontvangt, is afhankelijk van de afstand van je vlucht en de vertragingsduur – niet van het bedrag dat je voor het ticket hebt betaald.

3. Je gezin heeft recht op eten en drinken

Als je vastzit op het vliegveld en moet wachten op je vlucht, kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij verplicht is jou en je kind(eren) te voorzien van eten en drinken. Sommige maatschappijen bieden coupons aan of vergoeden je eten en andere essentials die je tijdens de vertraging koopt, dus zorg ervoor dat je alle bonnetjes bewaart. De wetgeving geeft aan wanneer je recht hebt op deze zaken, afhankelijk van de duur van je vertraging.

4. Je gezin heeft recht op gratis accommodatie en luchthaventransport

Loopt je vlucht veel vertraging op of wordt deze geannuleerd, en is daardoor een overnachting nodig? Dan moet de maatschappij jou en je gezin voorzien van gratis accommodatie en gratis transport van en naar de luchthaven. Bovendien moet die (hotel)kamer groot genoeg zijn voor je hele gezin.

324935 foto%20kind%20luchthaven%20%28002%29 4fd3d5 original 1563976588

BONUSTIPS DIE JE NOG NIET WIST, MAAR DIE HANDIG ZIJN VOOR IEDERE OUDER.

Er zijn nog meer zaken die je als ouder tijdens een vliegreis in het achterhoofd moet houden.

5. Vliegen met baby’s mag, de toegestane leeftijd verschilt per luchtvaartmaatschappij

Ouders stellen vaak de vraag of er regels zijn omtrent het vliegen met baby’s. Er zijn luchtvaartmaatschappijen die pasgeborenen van slechts twee dagen oud toestaan, maar de meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren een leeftijd van ten minste veertien dagen oud.

6. Je mag bij je kind zitten tijdens een vlucht

Misschien ga je ervan uit dat ouders tijdens de vlucht altijd bij hun jonge(re) kinderen zitten, maar er bestaat geen Europese wet die dit verplicht. In de meeste gevallen kunnen ouders echter zonder extra kosten naast hun kinderen zitten.

Als je met een kind reist en toegewezen zitplaatsen hebt, heb je meestal recht op priority boarding. Sommige budgetmaatschappijen staan er echter op dat ten minste één volwassene betaalt voor een stoelreservering. Alleen dan staan ze toe dat je kind gratis naast je komt te zitten. Verder gelden dezelfde zitplaatsprocedures als voor andere passagiers.

7. Babyvoeding en -melk zijn uitgezonderd van vloeistofrestricties

Hoewel vloeistoffen maar in beperkte mate mogen worden meegenomen in de handbagage (maximaal 100 milliliter per vloeistof), gelden die restricties niet voor babyvoeding en -melk. Reis je met een kind dat jonger is dan twee jaar oud? Dan mag je zoveel meenemen als nodig is – inclusief babyvoeding, -melk, vruchtensap en water.

8. Je mag autostoeltjes en kinderwagens meenemen

Je mag autostoeltjes en kinderwagens meenemen in het vliegtuig zonder extra kosten te betalen. Kinderwagens mogen mee tot aan de gate, waarna de crew die aan boord voor je opbergt. Je krijgt de kinderwagen terug als je weer uit het vliegtuig stapt. Autostoeltjes mogen mee aan boord. Dat is veiliger en comfortabeler voor je baby, en zo hoeft je kind niet de hele vlucht op schoot. Wel ben je met een autostoeltje verplicht een zitplaats te kopen voor je baby. En dus betaal je vaak de volle prijs, in plaats van het kindertarief. Zorg er ook voor dat je de luchtvaartmaatschappij van tevoren op de hoogte stelt dat je een autostoeltje meeneemt.

Over AirHelp

AirHelp is ’s werelds grootste organisatie die gespecialiseerd is in de rechten van vliegtuigpassagiers. De organisatie helpt reizigers compensatie te krijgen voor vertraagde of geannuleerde vluchten, of wanneer hen de toegang tot het vliegtuig wordt ontzegd. Ook neemt het bedrijf juridische en politieke stappen om de uitbreiding en handhaving van de rechten van vliegtuigpassagiers wereldwijd te ondersteunen. AirHelp heeft al meer dan 13 miljoen mensen geholpen, is in te schakelen in dertig landen en heeft meer dan zevenhonderd medewerkers in dienst.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country