Besluit van Europese Hof van Justitie doorbraak voor passagiersrechten

Waarschijnlijk zullen luchtvaartmaatschappijen tegen controversiële uitspraak protesteren

Het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaalt dat het recht op compensatie voor vertragingen of vluchtverstoringen van toepassing is op aansluitende vluchten, zelfs wanneer de vertraagde vlucht wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappijElke getroffen passagier kan in aanmerking komen voor alternatief vervoer en een schadevergoeding van maximaal € 600

Amsterdam, 15 juli 2019 - Het Europese Hof van Justitie heeft op vrijdag 12 juli opnieuw een belangrijk besluitgepubliceerd over de interpretatie van Europese passagiersrechten. Het oordeel van het Europese Hof van Justitie in zaak C-502/18 CS e.a. tegen České aerolinie a.s. stelt dat de bescherming die de Europese wetgeving haar passagiers toekent, geldt voor alle vluchten die de EU verlaten en onder dezelfde boekingsreferentie worden geboekt, ook als de vertraging werd veroorzaakt door een andere luchtvaartmaatschappij."Bij AirHelp geloven we dat deze beslissing een echte doorbraak is, die een grote impact heeft op de rechten van vliegtuigpassagiers in heel Europa. Voor de eerste keer kan een luchtvaartmaatschappij aansprakelijk worden gesteld voor het betalen van schadevergoeding voor de fouten van een ander. Vanuit het oogpunt van de passagier is het echter wel logisch dat de passagier een claim kan indienen bij de luchtvaartmaatschappij waar hij of zij het ticket heeft gekocht. We verwachten dat veel luchtvaartmaatschappijen zich tegen deze beslissing keren, zoals meestal het geval is wanneer de rechten van hun eigen klanten worden versterkt ", zegt Christian Nielsen, Chief Legal Officer bij AirHelp. De afgelopen jaren heeft het Hof van Justitie de passagiersrechten met betrekking tot problemen met aansluitende vluchten herhaaldelijk verduidelijkt en aangescherpt. In een uitspraak van vorig jaar, zaak C-537/17, Wegener tegen Royal Air Maroc, verklaarde de rechtbank dat "het recht op schadevergoeding voor lange vertragingen van vluchten van toepassing is op aansluitende vluchten naar andere landen met tussenlandingen buiten de EU".

Gemiste aansluitende vlucht: compensatie tot 600 euro

De luchtvaartmaatschappij die de verstoorde vlucht uitvoert, moet getroffen passagiers alternatief vervoer aanbieden als beide vluchten samen zijn geboekt onder dezelfde boekingsreferentie. Bovendien moet de luchtvaartmaatschappij passagiers tussen 250 en 600 euro schadevergoeding betalen als de passagier meer dan drie uur te laat op de eindbestemming arriveert wanneer de gemiste aansluiting het gevolg is van een vertraging op een eerdere vlucht. De passagier heeft mogelijk ook recht op schadevergoeding als boarden op de aansluiting wordt geweigerd of als zijn eerste vlucht is geannuleerd. Als de oorzaak een annulering van de vlucht is, hoeft de totale vertraging naar de eindbestemming niet per se drie uur te zijn.

Over AirHelp

AirHelp is ’s werelds grootste organisatie die gespecialiseerd is in de rechten van vliegtuigpassagiers. De organisatie helpt reizigers compensatie te krijgen voor vertraagde of geannuleerde vluchten, of wanneer hen de toegang tot het vliegtuig wordt ontzegd. Ook neemt het bedrijf juridische en politieke stappen om de uitbreiding en handhaving van de rechten van vliegtuigpassagiers wereldwijd te ondersteunen. AirHelp heeft al meer dan dertien miljoen mensen geholpen, is in te schakelen in dertig landen en heeft meer dan zevenhonderd medewerkers in dienst.

 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country