Meer dan 51.000 passagiers die vorig jaar zomer vertraging opliepen bij een vlucht vanuit Nederland, lopen compensatie mis

·       Bijna 91.000 passagiers die zomer 2018 vanaf een Nederlands vliegveld vertrokken, hebben recht op compensatie; minder dan de helft kreeg die compensatie

·       Londen, Parijs en Frankfurt kampten met meeste vluchtvertragingen in zomer 2018, gevolgd door Barcelona en Amsterdam

Amsterdam, 5 juli 2019 – Het afgelopen jaar kreeg een groot aantal van de vluchten dat vanaf een Nederlands vliegveld in de zomerperiode vertrok, te maken met vertraging of annulering. Van het aantal gedupeerde passagiers hebben er bijna 91.000 recht op compensatie van de gekochte vliegtickets. Toch werden slechts zo’n 40.000 van hen tot nu toe gecompenseerd. Dat blijkt uit onderzoek van AirHelp, ’s werelds grootste organisatie die gespecialiseerd is in de rechten van vliegtuigpassagiers. De meeste vertragingen in Europa in de periode van 15 juni tot en met 15 september 2018 kwamen voor bij vluchten van luchtvaartmaatschappijen die vertrokken vanuit Londen, Parijs en Frankfurt. Van de passagiers die uit Amsterdam vertrokken, kregen zo’n 83.000 te maken met een vertraging van 3 uur of langer.

Recht op compensatie

Reizigers die de dupe zijn van vertragingen of annuleringen, hebben mogelijk recht op compensatie. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. Of de claim gegrond is, is afhankelijk van de daadwerkelijke vertraging bij aankomst op de plaats van bestemming, of de reden van vertraging of annulering.

Passagiers die nog geen compensatie hebben geclaimd voor een vertraagde of geannuleerde vlucht van vorige zomer, kunnen dit alsnog doen. Een claim kan namelijk met terugwerkende kracht worden ingediend tot en met twee jaar na de vluchtdatum. Wel kunnen buitengewone omstandigheden, zoals zwaar weer of medische noodsituaties, ertoe leiden dat de vliegmaatschappij wordt vrijgesproken van compensatie.

Dirk Lof, expert op het gebied van rechten van luchtvaartreizigers bij AirHelp: “Bij een vertraagde of geannuleerde vlucht heeft de reiziger mogelijk het recht om tot 600 euro schadevergoeding te ontvangen. Gedupeerde reizigers kunnen er alleen baat bij hebben als ze ook daadwerkelijk controleren of ze recht hebben op financiële compensatie. AirHelp helpt reizigers hun rechten af te dwingen en stapt zelfs naar de rechtbank als dat nodig is.”

Vertragingen in Europa

De problematiek met vertraagde en geannuleerde vluchten verschilt per land. Zo kampten Londen, Parijs en Frankfurt in de zomer van 2018 met de meeste vluchtvertragingen. Onderstaande afbeelding geeft een idee van de bestemmingen waar passagiers deze zomer rekening moeten houden met een grotere kans op vertragingen.

321666 copy%20of%20pr presummer heatmap russia logo%402x f19d5b original 1562315512

###

Over AirHelp

AirHelp is ’s werelds grootste organisatie die gespecialiseerd is in de rechten van vliegtuigpassagiers. De organisatie helpt reizigers compensatie te krijgen voor vertraagde of geannuleerde vluchten, of wanneer hen de toegang tot het vliegtuig wordt ontzegd. Ook neemt het bedrijf juridische en politieke stappen om de uitbreiding en handhaving van de rechten van vliegtuigpassagiers wereldwijd te ondersteunen. AirHelp heeft al meer dan 13 miljoen mensen geholpen, is in te schakelen in dertig landen en heeft meer dan zevenhonderd medewerkers in dienst.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country