Spraak – de user interface van de toekomst?

Amsterdam, 26 juni 2019 - Amazon, Apple, Google of Microsoft – in de sterk competitieve markt van spraakassistenten willen alle grote namen in de Tech-wereld op de eerste plaats staan. Uit de groei van de jaarlijkse verkoopcijfers blijkt dat deze technologie steeds relevanter wordt – volgens sommigen is spraaktechnologie zelfs de interface van de toekomst. Simpelweg praten tegen een apparaat is veel intuïtiever en sneller dan input invoeren via een touchscreen. Maar tot nu toe is er nog altijd een fysiek apparaat nodig om de input aan te kunnen leveren. Bovendien gaan er verschillende uitdagingen gepaard met het gebruik van spraaktechnologie in ons dagelijks leven. We noemen er vijf.

1. Zorgen om security

Als het om spraakassistenten gaat, is ’balans’ een belangrijk kernwoord. Aan de ene kant is er de wens dat spraakassistenten hun gebruiker zo goed mogelijk begrijpen en écht van dienst kunnen zijn. Maar hiervoor moet de gebruiker op zijn beurt voldoende informatie met de assistent delen zodat deze kan leren door middel van artificial intelligence. Uit een onderzoek van OnePoll in opdracht van reichelt elektronik blijkt dat veel gebruikers huiverig zijn om deze informatie te delen, omdat ze zich zorgen maken over beveiligingsissues. Zelfs onder degenen die al gebruikmaken van een spraakassistent maakt een aanzienlijk aantal (40 procent) zich zorgen over misbruik van gegevens en dataopslag. Bijna 30 procent van hen maakt zich ook zorgen over hackers. Geen van de op dit moment beschikbare spraakassistenten kan die zorgen volledig wegnemen.

2. Genderongelijkheid

Alexa, Siri, Cortana – de bekendste en populairste spraakassistenten hebben allemaal (standaard) een vrouwelijke stem. In hun rol als altijd geduldige, onderdanige helpers die onvoorwaardelijk alle bevelen opvolgen, wordt het verouderde rolmodel aangemoedigd – zoals blijkt uit een recent rapport van UNESCO. Als grootste probleem stelde de onderzoekers dat de taalassistenten veelal toegeeflijk of flirterig zijn als het aankomt op seksuele toespelingen of beledigingen. Hier wordt duidelijk dat kunstmatige intelligentie geenszins neutraal is, maar sterk beïnvloed wordt door de data waarmee het is getraind. Oftewel: menselijke vooroordelen en discriminatie worden overgebracht op de digitale assistent. Fabrikanten worden daarom geconfronteerd met de grote uitdaging om genderongelijkheid in hun systemen te beperken om een goede ervaring en gelijkheid te garanderen voor alle gebruikers, ongeacht geslacht.

3. Gebruik in openbare ruimten

Een ander probleem waar het laatste woord nog niet over gezegd is, is het gebruik van een spraakinterface in openbare ruimten, zoals treinen en restaurants. Hierbij kunnen omstanders meeluisteren met de spraakinput, waardoor persoonlijke informatie niet alleen bij het apparaat, maar ook bij alle personen in de nabije omgeving terechtkomt. Een ander probleem dat hierbij een rol speelt, is geluidsoverlast. Zou een hele treincoupé bijvoorbeeld hun telefoon per stem bedienen in plaats van te swipen, dan neemt het geluidsniveau flink toe.

4. Spraakherkenning

De afgelopen jaren is spraakontwikkeling steeds beter geworden en fabrikanten doen hun uiterste best om de technologie continu te blijven ontwikkelen. Toch is het herkenningspercentage nog altijd geen 100 procent. Bovendien wordt het nog lastiger wanneer een persoon de spraakassistent aanspreekt in een dialect. Gebruikers bevestigen dit: 65 procent van de ondervraagden uit het onderzoek voor reichelt zegt dat hun output inderdaad niet altijd begrepen wordt.

5. Beperkte acceptatie

Ook al wordt het gebruik van spraakassistenten gezien als de interface van de toekomst, er moeten nog een aantal obstakels overwonnen worden voordat de gebruiker het als een echte toevoeging ziet. Maar spraakassistenten worden beter en beter en maken een steeds groter onderdeel uit van ons dagelijks leven. Een groot voordeel ten opzichte van typen, is dat je je handen vrij hebt. Dat is precies waarom spraakinput op dit moment nog vooral in het smarthome-segment wordt toegepast. Hetzelfde geldt voor de auto – bestuurders geven instructies terwijl ze hun handen veilig aan het stuur houden.

De conclusie?

Spraakassistenten doen het op dit moment vooral goed in situaties waarin we met iets anders bezig zijn en daarvoor beide handen nodig hebben. De werking van de technologie is daarbij ondergeschikt. Het is onwaarschijnlijk dat spraakassistenten de smartphone in de nabije toekomst volledig zullen vervangen, maar dat ze het potentieel hebben om onze benadering van technologie fundamenteel te veranderen, dát is zeker.

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek werden 1.000 mensen in Nederland ondervraagd over hun gebruik van spraakassistenten.

Over reichelt elektronik

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste online distributeurs voor elektronica en IT-technologie. De webshop biedt meer dan 110.000 producten met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Met zijn uitgebreide assortiment elektronische componenten is reichelt elektronik al 50 jaar de ideale partner voor zowel B2B- als B2C-doelgroepen. De elektronicaspecialist vindt in de online winkel onder andere IC's en microcontrollers, LED's, transistoren evenals weerstanden, condensatoren, connectoren en relais. Ook tools en meetinstrumenten van hoge kwaliteit, zoals soldeerstations, multimeters en oscilloscopen, maken onderdeel uit van het assortiment. Het voordelige aanbod van pc- en netwerktechnologie met interne en externe hard disks, AMD of Intel CPU’s, zowel geheugen- als WLAN-routers, powerlines en patchkabels is interessant voor zowel de particuliere als de zakelijke klant. Bovendien is er een breed aanbod aan entertainmentelektronica voor beamers, tv, schotelantenne, LNB en ontvanger, evenals accessoires zoals verbruiksartikelen, HDMI-kabels, batterijen en oplaadbare batterijen.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country