Zes op de tien Nederlanders hebben twee of meer ongebruikte elektronicaproducten in huis

Apparaten blijven vaak liggen door onwetendheid en onduidelijkheden over het verkopen aan professionele opkopers

Amsterdam, 20 juni 2019 – Wie een nieuwe telefoon, laptop of e-reader aanschaft, wil die natuurlijk meteen gebruiken. Met als gevolg dat het oude apparaat regelmatig in een kast of lade verdwijnt. En dat gaat vaak zo met andere apparaten: zes op de tien Nederlanders (59 procent) geven aan twee of meer elektronicaproducten in huis te hebben, die zij niet (meer) gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek door CG Panel in opdracht van reBuy, een elektronicabedrijf voor refurbished apparaten. Vaak is er geen haast bij om de gebruikte elektronica weg te doen en smartphones blijven meestal liggen vanwege de onzekerheid over wat er met persoonlijke data kan gebeuren. Bovendien weet twee derde (65 procent) van de Nederlanders niet dat oude apparaten doorverkocht kunnen worden aan, bijvoorbeeld, refurbishers. Daarnaast is niet altijd duidelijk hoe zo’n proces in z’n werk gaat.

320224 rebuy%201 06e702 original 1561022704

Wat levert het op?

Oude elektronica naar de milieustraat brengen, levert – naast meer ruimte in de rommellade – niet direct iets op. De apparaten worden meestal uit elkaar gehaald en de losse onderdelen worden, indien mogelijk, gerecycled. Het inleveren van elektronica bij, bijvoorbeeld, een refurbishment-aanbieder is beter voor het milieu. De gebruikte apparaten worden namelijk zodanig opgeknapt, dat ze opnieuw bruikbaar zijn en dus langer meegaan. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan een circulaire economie en het terugdringen van e-waste. Refurbishment stimuleert duurzamer gebruik van allerlei apparaten, zoals koptelefoons, e-readers, consoles, computers en smartphones, en verlengt de levensduur van deze producten, wat weer waardevolle grondstoffen en CO2-uitstoot bespaart. Zo draagt het verkopen van gebruikte elektronica dus bij aan een betere wereld. Bovendien verdient de verkoper er op deze manier ook nog eens een extra zakcentje aan.

Is het niet veel gedoe om oude toestellen op te sturen?

Wie van zijn oude apparatuur af wil, kan het proberen zelf te verkopen. Het instellen van een verkooppagina op een onlinemarktplaats en contact houden met eventuele geïnteresseerden kost tijd en moeite, maar het opsturen van oude apparaten naar een professionele opkoper is vaak een stuk eenvoudiger. Zo stelt reBuy, in- en verkoper van refurbished elektronica, consumenten een paar korte vragen over de functionaliteit en uiterlijke staat van hun apparaat en doet op basis daarvan een bod. Na akkoord stuurt de consument het product kosteloos op, waarna het uitgebreid getest wordt door een technicus. Vervolgens wordt op basis van deze beoordeling het bod direct uitbetaald of wordt er een nieuw bod gedaan. Een nieuw bod komt tot stand indien de technicus een defect heeft gevonden dat de consument zelf niet had opgemerkt. Wordt er niet akkoord gegaan met dat tegenbod? Dan kan het product kosteloos worden teruggestuurd. Voor verkopers is het hierbij van belang dat ze kiezen voor een opkoper die de producten gratis retourneert wanneer het tegenbod hen niet bevalt en dat de producten verzekerd zijn bij de verzending.  

Is mijn oude data wel veilig?

Het kan ook voorkomen dat oude telefoons in de kast blijven liggen, omdat mensen bang zijn dat hun data in verkeerde handen vallen. Door producten naar een betrouwbare opkoper te sturen in plaats van particulier door te verkopen of weg te gooien, zijn verkopers ervan verzekerd dat alle data professioneel verwijderd worden. Vooraf alvast zelf de data verwijderen en het apparaat terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt natuurlijk wel om dit proces te versnellen.

Het is in ieder geval aan te raden om oude apparaten nooit zomaar in de prullenbak te gooien. Zowel voor de portemonnee als voor het milieu kunnen ze nog aanzienlijke waarde hebben.

Over het onderzoek

Het onderzoek betreft een steekproef en is uitgevoerd door CG Panel in opdracht van reBuy. In totaal hebben 1.034 Nederlanders van achttien jaar en ouder verschillende vragen beantwoord over duurzaam leven en de reputatie van refurbished producten. De looptijd van het onderzoek betrof acht dagen.

###

Over reBuy

reBuy is dé online winkel voor het kopen en verkopen van refurbished elektronica en mediaproducten. Het bedrijf is opgericht in 2009 en heeft zijn hoofdkantoor in Berlijn. reBuy is Europees marktleider in refurbished elektronica en telt in totaal meer dan vijf miljoen klanten. Met meer dan 550 werknemers is reBuy actief in Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. Als reCommerce-bedrijf verlengt reBuy de levenscyclus van elektronische- en mediaproducten en gaat het bedrijf op verantwoorde wijze om met bestaande bronnen. Daarvoor heeft reBuy een eigen proces ontwikkeld, waarbij gebruikte goederen volgens gespecificeerde kwaliteitsnormen een upgrade krijgen. Naast een vaste prijs en directe levering krijgen klanten ook de 36-maanden reBuy-garantie in de online winkel. Meer informatie over reBuy is te vinden op www.rebuy.nl.

Contact

Sophie Heldens

Country Manager Nederland, reBuy

Progress Communications

Marieke van Heijst / Tessa Graus

Tel.: +31 (0)20 363 11 52 

E-mail: rebuy@progresscommunications.eu

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country