Vliegen met een prijsvechter? Houd dan rekening met vertragingen

  • Wat reizigers vóór hun zomervakantie moeten weten: grootste kans met KLM om op tijd op de vakantiebestemming aan te komen
  • Transavia laagst scorende populaire prijsvechter op de lijst
  • AirHelp waarschuwt: dagelijks kunnen meer dan 2,5 miljoen passagiers vertragingen verwachten*
  • Door het aantal stijgende zomervertragingen loont het om op de hoogte te zijn van de vliegtuigpassagiersrechten

AirHelp, de wereldwijde organisatie die vliegtuigpassagiers helpt met vluchtcompensatie, onthult welke luchtvaartmaatschappijen op het gebied van punctualiteit het best presteren. Ook biedt de organisatie inzicht in de prestaties van populaire luchtvaartmaatschappijen in Nederland in vergelijking met die in de rest van de wereld. AirHelp voorspelt voor 2019 alleen al in Europa meer dan zevenhonderdduizend vluchtverstoringen. Dat betekent dat meer dan vier miljoen mensen deze zomer in aanmerking kunnen komen voor compensatie op basis van de Europese regelgeving voor vliegtuigpassagiersrechten, EC 261.

AirHelp onthult meest punctuele luchtvaartmaatschappijen die je deze zomer helpen vluchtvertragingen te voorkomen

AirHelp geeft passagiers waardevolle informatie over welke luchtvaartmaatschappijen het hoogst scoren op het gebied van punctualiteit. Met deze informatie kunnen passagiers hun toekomstige vluchten beter plannen. Het kiezen van een luchtvaartmaatschappij is vaak afhankelijk van factoren als ticketkosten en vluchtduur. Door de toename van vluchtvertragingen en andere verstoringen kan het echter ook lonen om de juiste maatschappij te kiezen voor het voorkomen van vertragingen, de bijbehorende stress en eventuele extra kosten.

AirHelp heeft de 72 grootste internationale luchtvaartmaatschappijen onder de loep genomen. De top 3 van best scorende maatschappijen bestaat uit het Indonesische Garuda Indonosia (punctualiteitsscore van 91 procent), het Griekse Olympic Air (punctualiteitsscore van negentig procent) en het Braziliaanse Azul Airlines (punctualiteitsscore van 84 procent).

Slechts één andere Europese luchtvaartmaatschappij behaalde de top 10 van het onderzoek: de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia heeft een punctualiteitsscore van 82 procent. De meeste andere top 10-posities worden ingenomen door gerespecteerde maatschappijen als Qatar Airways (84 procent), Delta Airlines (tachtig procent), Singapore Airlines (tachtig procent) en Qantas op plaats 10 met 79 procent.

De eerste veelgebruikte luchtvaartmaatschappij in Nederland op de lijst is KLM, op plek 14. De luchtvaartmaatschappij behaalt een punctualiteitsscore van 78 procent. Ver onderaan bungelen de populaire prijsvechters easyjet (op plaats 51 met 67 procent), Ryanair (op plaats 54 met 65 procent) en Transavia (op plaats 60 met 62 procent).

Dirk Lof, woordvoerder bij AirHelp: “Voor veel Nederlandse reizigers is de zomervakantie het hoogtepunt van het jaar. Er gaat dan ook veel tijd, planning en spaargeld in zitten. Vertragingen zullen daarom snel tot frustraties leiden en voor sommige vakantiegangers zelfs de hele reis negatief beïnvloeden. Om dat te voorkomen, kun je het beste een luchtvaartmaatschappij kiezen met een goede punctualiteitsreputatie.”

De zomer komt eraan – en dus meer vertragingen

Door deze zomer te zorgen voor een nauwkeurige planning en de juiste luchtvaartmaatschappij te kiezen, zijn veel luchthavengerelateerde frustraties te voorkomen. Zeker met het oog op de zeer chaotische zomer die wordt voorspeld.

Zo liggen de zomerstakingen van SAS vorig jaar nog vers in het geheugen van AirHelp. SAS CEO Rickard Gustafson: “Ik maak me grote zorgen over de komende zomer. Onder andere voor de luchtverkeersleiding is het onmogelijk om de hoeveelheid verkeer in Europa te verwerken. En dus zullen er gegarandeerd annuleringen, vertragingen en bijbehorende chaos ontstaan.”

Wees op de hoogte van de passagiersrechten

Volgens de Europese regelgeving EC 261 hebben reizigers mogelijk recht op een financiële compensatie tot 600 euro per persoon als een vlucht meer dan drie uur vertraagd is, geannuleerd wordt of als ze niet mogen boarden. EC 261 geldt voor alle passagiers die vanaf een Europese luchthaven vertrekken, en voor passagiers die vanaf andere internationale bestemmingen met een Europese maatschappij naar Europa vliegen. Vluchtvertragingen die worden veroorzaakt door overmacht, vallen niet onder deze regelgeving. Passagiers hebben tot twee jaar de tijd om naar aanleiding van een verstoorde vlucht een financiële compensatie te claimen.

Reizigers die door vertraging meer dan twee uur gestrand zijn op een luchthaven, hebben recht op verzorging. Dat betekent dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om passagiers te voorzien van maaltijden, drankjes, communicatiemiddelen en accommodatie – als dat nodig is.

Op de website van AirHelp kunnen reizigers controleren of ze recht hebben op compensatie en meer te weten komen over hun rechten als vliegtuigpassagier.

###

Methodologie

AirHelp beschikt over een van de meest betrouwbare en nauwkeurige verzamelingen van internationale vluchtdata. Op basis daarvan creëert de organisatie elk jaar een wereldwijde scorelijst met ’s werelds bekendste luchtvaartmaatschappijen: de AirHelp-score. Het onderzoek van dit jaar onderzocht en scoorde de 72 bekendste en populairste luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Onderstaande drie factoren worden meegenomen in de performancebeoordeling.

Punctualiteitsperformance: elke vlucht die binnen vijftien minuten van de geplande vertrektijd vertrok en binnen vijftien minuten van zijn geplande aankomsttijd aankwam, werd geclassificeerd als ‘op tijd’. 

Servicekwaliteit: veertigduizend mensen in meer dan veertig landen werden gevraagd de luchtvaartmaatschappijen te beoordelen op het gebied van comfort, eten en behulpzaamheid van de cabin crew. 

Claimverwerking: AirHelp maakte gebruik van zijn unieke data om te onderzoeken hoe individuele luchtvaartmaatschappijen omgaan met claims en de verwerkings- en betaaltermijn van succesvolle claims. De complete methodologie vind je hier.  

* De vertragingsprognose is gebaseerd op gegevens verzameld vanaf 2018 en gecombineerd met huidige datasets om vertragingsaantallen voor zomer 2019 te voorspellen. Er wordt gesproken over een vertraging als de vlucht meer dan 15 minuten later dan gepland vertrekt of aankomt. De gemeten periode: 01.06-15.09.2018.

Over Airhelp: AirHelp is ’s werelds grootste organisatie die gespecialiseerd is in de rechten van vliegtuigpassagiers. De organisatie helpt reizigers compensatie te krijgen voor vertraagde of geannuleerde vluchten, of wanneer hen de toegang tot het vliegtuig wordt ontzegd. Ook neemt het bedrijf juridische en politieke stappen om de uitbreiding en handhaving van de rechten van vliegtuigpassagiers wereldwijd te ondersteunen. AirHelp heeft al meer dan tien miljoen mensen geholpen, is in te schakelen in dertig landen en heeft meer dan zeshonderd medewerkers in dienst. 

 Vliegen met een prijsvechter? Houd dan rekening met vertragingenWatVliegen met een prijsvechter? Houd dan rekening met vertragingen

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country