3D-printen vervangt prototyping in productieprocessen

Er is een revolutie gaande in de maakindustrie – eentje waarin 3D-printen een hoofdrol speelt. Niet gek, want het maken van een prototype is veel effectiever als je hier een 3D-printer voor inzet. Het is niet alleen kostenefficiënter, maar ook sneller en flexibeler. Frank Gerwarth, productmanager bij reichelt elektronik: “En zelfs de grootte van het object doet er tegenwoordig weinig meer toe. Zo worden in de lucht- en ruimtevaartindustrie en de autobranche grote onderdelen als cabinedelen of autocarrosserieën al vervaardigd met 3D-printers.” Naast het printen van grotere objecten is er nog een aantal trends te zien op het gebied van 3D-printtechnologie.  

 

Trend 1: andere materialen worden populairder 

Kunststof is relatief goedkoop, en dat maakt het een geschikt materiaal voor 3D-printen – zeker als het gaat om het printen van prototypen. Maar we zien dat andere materialen ook met een opmars bezig zijn, met name metaal – een stabielere grondstof dan kunststof. In de maakindustrie worden van metaal bijvoorbeeld spuitgietmatrijzen ge-3D-print. In andere industriële sectoren en de particuliere sector zijn 3D-printers die metaal kunnen printen minder wijdverspreid. 

319623 3d filamente 5db946 original 1560342264

Trend 2: flexibele filamenten bieden meer mogelijkheden 

Ook de verwerking van flexibele filamenten, de ‘cartridges’ van 3D-printers, heeft zijn weg gevonden naar de wereld van 3D-printers: kunststoffen die onder verschillende belastingen, zoals spanning of compressie, elastisch te vervormen zijn en vervolgens terugkeren naar hun oorspronkelijke vorm. Dankzij flexibele filamenten is het mogelijk nog meer verschillende objecten te 3D-printen, wat met name interessant is voor producten die niet vormvast moeten zijn, zoals sportschoenen. 

319625 makerbot tough filament new colors prints%20%28002%29 dfdbce original 1560342297

 

Trend 3: materiaalmix doet zijn opmars 

Lange tijd werd het beschouwd als de heilige graal voor 3D-printen: printen met twee verschillende materialen. Een nieuwe generatie 3D-printers maakt dit mogelijk. Doordat twee verschillende materialen tegelijkertijd verwerkt kunnen worden in één 3D-afdrukproces, wordt de printinspanning aanzienlijk lager en het proces als geheel flexibeler. Gemixt printen maakt het mogelijk om complexe objecten eenvoudiger en sneller te produceren, zelfs in meer ongebruikelijke vormen. Denk bijvoorbeeld aan vliegtuigvleugels, die bestaan uit koolstofvezels en kunsthars.  

 

Trend 4: duurzamer printen 

Het onderwerp duurzaamheid is wereldwijd een hot topic – ook in de 3D-print-wereld. 3D-printen wordt op verschillende manieren steeds duurzamer. Ten eerste wordt door nauwkeurig programmeren slechts zoveel materiaal gebruikt als nodig is, wat de hoeveelheid afval verlaagt. Bovendien kan 3D-printen bijdragen aan het recyclen van plastic afval. Zo kunnen plastic flessen en verpakkingsafval tot kleine korrels gedrukt worden, om er vervolgens dunne plastic draden van te maken die gebruikt kunnen worden als filamenten voor 3D printers. 

 

Is de massaproductie klaar voor 3D-printen? 

Ondanks dat 3D-printen nog maar een zeer recente productietechnologie is in de maakindustrie, is het nu al een onmisbaar onderdeel geworden. Prototyping is momenteel nog het belangrijkste toepassingsgebied, en een volledige vervanging van traditionele productietechnieken is nog niet in zicht. Toch wordt de technologie zeer snel volwassen, en daarmee ook de mogelijkheden en de verscheidenheid aan materialen. Zo zijn we samen op weg naar een toekomst waarin alles geproduceerd kan worden met 3D-printers. 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country