Accenture en Gasunie implementeren nieuw digitaal gastransportmanagementsysteem voor een veilige besturing van het Nederlandse gasnet

Groningen, 8 mei 2019 – N.V. Nederlandse Gasunie (Gasunie) en Accenture (NYSE: ACN) hebben een nieuw gastransportmanagementsysteem (GTMS) ontwikkeld en geïmplementeerd. Het systeem is ontworpen om het Nederlandse gasnet waarmee Gasunie aardgas, waterstof en biogas transporteert, beter te besturen. 

Het nieuwe systeem, dat zich bevindt in het hart van de kritische en complexe gasinfrastructuur van Nederland, voorziet de centrale commandopost en het onderhoudspersoneel 24 uur per dag van nauwkeurige informatie op het juiste moment. Op basis van geavanceerde software van Schneider Electric, leider op het gebied van digitale transformatie van energiebeheer en -automatisering, maakt GTMS het mogelijk om het Nederlandse gasnet te monitoren en te besturen. 

Accenture werkte nauw samen met Gasunie om het nieuwe digitale systeem te ontwerpen, te bouwen en in gebruik te nemen. Dit proces omvatte ook het implementeren van de digitale architectuur en de migratie van data uit het vorige systeem. 

GTMS omvat nieuwe Supervisory Control and Data Acquisition-functies (SCADA) en Gas Management System-functies (GMS) die alle communicatie op afstand met Gasunie-stations faciliteren. Dit is vergelijkbaar met Distribution Management Systems (DMS) en Energy Management Systems (EMS) in elektriciteitsnetwerken. GTMS presenteert de opgehaalde informatie op een begrijpelijke manier en voorziet operators van de benodigde informatie voor het efficiënt beheren van het gasnet vanuit de centrale commandopost in Groningen. Dit draagt bij aan een zo veilig mogelijk transport van (aard)gas in Nederland.  

GTMS voorziet Gasunie van realtime inzichten in het hogedruk-gasleidingnetwerk, maakt voorspellingen van de gasvraag tot en met 48 uur in de toekomst en biedt simulaties van gasstromen en -samenstelling. Op die manier is Gasunie in staat haar activiteiten te verbeteren en onderhoud efficiënter uit te voeren. GTMS is geïntegreerd met Gasunie’s geografische-informatiesysteem dat gebruikmaakt van één bron voor assetdata (inclusief gasleidingen, compressors en kleppen) om zo een netwerkmodel van het systeem te creëren, dat fungeert als digitale kopie (digital twin) van het fysieke netwerk.  

Als onderdeel van het programma leverde Accenture ook verandermanagementservices om gebruikersgroepen – zoals de operators en data- en IT-onderhoudsteams – te helpen voorbereiden op het werken met de nieuwe systemen.  

“We zijn trots om samen met Accenture te werken aan ons nieuwe gastransportmanagementsysteem. We geloven dat dit systeem een sterke basis biedt voor de toekomst”, zegt Eddie Lycklama à Nijeholt, programmamanager bij Gasunie. “Accenture heeft dankzij zijn sectorkennis en digitale vaardigheden een belangrijke rol gespeeld in het leveren van dit complexe project.” 

Jeroen Zanting, directeur Asset Management bij Gasunie Transport Services: “Het nieuwe systeem biedt een flexibel, toekomstbestendig en modern platform. Dit platform is een direct resultaat van de strategische relatie die we sinds 2010 met Accenture hebben. Hoewel ons oude systeem ons meer dan twintig jaar goed van dienst was, voorziet de nieuwe oplossing onze operators van betere tools en nauwkeuriger informatie voor het nemen van gedegen beslissingen en uiteindelijk een veiliger gasnetwerk.” 

Roy Ikink, Managing Director Resources bij Accenture in Nederland: “Dit project helpt het gastransport in Nederland te optimaliseren en voorziet operators in meer inzicht in, en invloed op het gasnet. Het nieuwe systeem is eenvoudiger te onderhouden en de flexibiliteit ervan maakt het voor Gasunie makkelijker om in te spelen op toekomstige veranderingen. We kijken ernaar uit om onze langetermijnrelatie met Gasunie voort te zetten.” 

###

Over Gasunie

Gasunie is een Europees gasinfrastructuurbedrijf met een van de grootste hogedruk-gasleidingnetwerken in Europa. Dit netwerk bestaat uit meer dan 15.000 kilometer aan gasleiding in Nederland en Noord-Duitsland. Gasunie heeft als doel de transitie naar een CO2-neutrale energievoorziening te helpen versnellen en gelooft dat gasgerelateerde innovaties, bijvoorbeeld in de vorm van hernieuwbare gassen zoals waterstof en biogas, een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Zowel bestaande als nieuwe gasinfrastructuren spelen hierin een sleutelrol. Daarnaast maakt Gasunie actief deel uit van de ontwikkeling van andere energie-infrastructuren voor de ondersteuning van de energietransitie, zoals stadsverwarmingsnetwerken.  

Over Accenture

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ’s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie, en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met 469.000 medewerkers die in meer dan 120 landen klanten bedienen, is Accenture een drijfveer voor innovatie die de wijze waarop de wereld werkt en leeft, verbetert. Kijk voor meer informatie op www.accenture.com.  

Voor meer informatie

Progress Communications

Iwanna de Jonge & Tessa Bron

E-mail: accenture@progresscommunications.eu

Tel.: +31(0)20 3631152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country