Reisplannen voor de meivakantie? Dit waren de drukste reisdagen van 2018

-Meer dan 1.600 vluchten vanuit Nederland waren vertraagd tijdens de meivakantie van 2018

-Maandag 30 april 2018, de eerste doordeweekse dag van de meivakantie, vertrokken de meeste vluchten

-Volgens AirHelp hebben Nederlandse vliegtuigpassagiers recht op financiële compensatie van meer dan 2,5 miljoen euro vanwege vertraagde of geannuleerde vluchten tijdens de meivakantie van 2018

Amsterdam, 24 april 2019  Tijdens de meivakantie van 2018 liepen meer dan 1.600 vluchten vanuit Nederland vertraging op. Dat blijkt uit cijfers van AirHelp, een wereldwijde organisatie die vliegtuigpassagiers helpt met vluchtcompensatie. Slechts 66,5 procent van de vluchten in deze periode was op tijd. Dat houdt in dat een op de drie vluchten niet volgens schema vertrok. De 8.000 Nederlandse passagiers die tijdens deze meivakantie reisden, van wie 85 procent via Schiphol, hebben mogelijk recht op compensatie wanneer de vertraging langer dan 3 uur is.

Van de meer dan 1.600 vluchten die in de meivakantie van 2018 vertraging opliepen, was dit de top 10 van de meest vertraagde routes in Nederland.

1.      Schiphol naar Toronto Pearson International Airport, Canada

2.      Schiphol naar Dubai International Airport, Verenigde Arabische Emiraten

3.      Schiphol naar Istanbul Sabiha Gokden Airport, Turkije

4.      Schiphol naar Zagreb Airport, Kroatië

5.      Schiphol naar Detroit Metropolitan Wayne Country, Verenigde Staten

6.      Schiphol naar Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport, Verenigde Staten

7.      Schiphol naar Houston George Bush Intercontinental Airport, Verenigde Staten

8.      Schiphol naar Marseille Provence Airport, Frankrijk

9.      Schiphol naar Mexico City Juarez International Airport, Mexico

10.    Schiphol naar Antalya Airport, Turkije

De laatste jaren neemt het aantal vluchten toe, dat in de meivakantie vertraging oploopt. Zo was het percentage vertraagde vluchten in 2016 22 procent, in 2017 32 procent en vorig jaar 33,5 procent. Het aantal mensen dat recht heeft op financiële compensatie, steeg daarmee ook. Van 5.000 passagiers tijdens de meivakantie van 2016 naar meer dan 5.500 in 2017, en de bijzonder snelle groei naar 8.000 in 2018. Vergeleken met 2016 is dat een stijging van 60 procent.

Tips om de drukte te ontlopen

Op basis van de gegevens van vorig jaar en de jaren daarvoor deelt AirHelp verschillende tips om het reizen gedurende deze  drukke vakantieperiode zo makkelijk mogelijk te maken.

Boek vluchten op de minste drukke reisdag. Door je heenreis bijvoorbeeld te boeken op de dag voor de meivakantie ingaat, vermijd je de grootste drukte op de luchthaven. Daarnaast betaal je minder voor je vliegtickets, verklein je de kans op vertraagde vluchten en vermijd je mogelijk de lange wachtrijen voor de douane.

Overweeg om via een ander, kleiner vliegveld te vliegen. Boek je altijd je vluchten vanaf Schiphol? Kijk ook eens naar Eindhoven, Rotterdam of zelfs Düsseldorf. Niet alleen zijn de vliegtickets via deze kleinere vliegvelden soms goedkoper, ook staan kleinere luchthavens er over het algemeen om bekend dat ze minder vertraging hebben.

Weet waar je recht op hebt als je vlucht vertraagd is. In Nederland heb je recht op compensatie bij vluchtannuleringen of -vertragingen. Dit geldt echter alleen voor vluchten die vertrekken van een luchthaven in de Europese Unie of als de luchtvaartmaatschappij in de EU gevestigd is en in de EU moet landen. Volgens de Europese wet EC 261 kan de financiële compensatie in verschillende omstandigheden oplopen tot maximaal 600 euro per persoon.

Heeft je vlucht vertraging? Bewaar altijd je boardingpass en de bonnetjes van extra uitgaven die je hebt moeten doen door de vertraging. Als de vertraging ervoor zorgt dat je je vooraf betaalde reservering misloopt of extra kosten met zich meebrengt, kun je mogelijk een vergoeding claimen.

Plan extra tijd in voor de reis van en naar de luchthaven. De meivakantie is een drukke reisperiode. De kans op files rondom de luchthaven is daardoor vrij groot. Ga op tijd weg van huis en zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt om door de douane te komen.

“Tijdens de meivakantie treffen vertraagde vluchten een hoop mensen. Helaas lijkt het erop dat het merendeel van de passagiers niet op de hoogte is van zijn rechten. En daar maken veel luchtvaartmaatschappijen misbruik van”, zegt mr. Dirk Lof, gespecialiseerd in luchtvaartpassagiersrechten bij AirHelp in Nederland. “Wij adviseren passagiers om zich in te lezen in hun rechten in het geval van vertragingen, bagageproblemen en overboekte vluchten. Zo zorgen ze ervoor dat ze, ook tijdens de meivakantie, geen compensatie mislopen.”

Meer weten? Ga naar http://www.airhelp.com/nl

###

Over AirHelp

AirHelp is ’s werelds grootste organisatie die gespecialiseerd is in de rechten van vliegtuigpassagiers. De organisatie helpt reizigers compensatie te krijgen voor vertraagde of geannuleerde vluchten, of wanneer hen de toegang tot het vliegtuig wordt ontzegd. Ook neemt het bedrijf juridische en politieke stappen om de uitbreiding en handhaving van de rechten van vliegtuigpassagiers wereldwijd te ondersteunen. AirHelp heeft al meer dan tien miljoen mensen geholpen, is in te schakelen in dertig landen en heeft meer dan zeshonderd medewerkers in dienst. 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country