Nederlandse consument niet bekend met functionaliteiten spraakassistent

Onderzoek reichelt elektronik wijst uit dat helft van Nederlandse consumenten niet weet wat ze met spraakassistent aan moeten

  • 57% van de ondervraagden weet niet hoe spraakassistenten in het dagelijkse leven kunnen worden gebruikt. 
  • In andere landen zijn de bezwaren bij het gebruik dat consumenten bang zijn om gehackt te worden. 
  • Bedrijven moeten zich ervan bewust worden dat ze nog een lange weg te gaan hebben met de informatieverstrekking bij spraakassistenten.

Amsterdam, 13 maart 2019 – Spraakassistenten – met name die op smartphones – blijven ontzettend populair, ook al zijn de eindeloze mogelijkheden vaak onduidelijk. Dit blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik, een van Europa's grootste online elektronicawinkels. Meer dan de helft van de ondervraagden (57 procent) ziet niet in hoe spraakassistenten in het dagelijks leven kunnen worden gebruikt, waardoor ze niet denken een spraakassistent nodig te hebben en deze niet aanschaffen. Terwijl in andere landen het bezwaar tegen het aanschaffen van een spraakassistent juist door veiligheid komt. In Engeland vreest 56% van de ondervraagde consumenten dat ze gehackt worden.

Spraakassistenten kunnen het leven een stuk eenvoudiger maken, maar veel consumenten weten niet goed hoe ze deze digitale hulp optimaal in kunnen zetten. De helft van de ondervraagden geeft aan de spraakassistent vooral te gebruiken om te zoeken op internet, 36 procent luistert er voornamelijk muziek mee. Geavanceerdere opties, zoals het bedienen van verlichting en de thermostaat of het doen van boodschappen, worden slechts door respectievelijk 13 en 12 procent gebruikt. Het grootste deel (88 procent) gebruikt de assistent via zijn/haar smartphone.  

306276 onechocolate reichelt umfrage sprachassistenten nl 5221ce large 1552475142

“Spraakassistenten kunnen het leven makkelijker maken”, zegt Frank Gerwarth, productmanager bij reichelt elektronik. “Behalve dat technologie bedrijven en verkopers veiligheidsberichten beter moeten communiceren naar hun consumenten, is het in Nederland van belang dat de toepassingen duidelijker worden toegelicht. Als mensen weten waarvoor ze hun spraakassistent allemaal kunnen inzetten, begrijpen ze beter hoe deze assistent hen kan ondersteunen in het dagelijks leven.”

Consumenten blijken niet alleen slecht op de hoogte te zijn van de opties die de spraakassistent biedt, ze zijn vaak ook niet tevreden over de kwaliteit van deze technologie. Bijna de helft (46 procent) zegt dat hun spraakassistent de opdrachten niet begrijpt, of dat het apparaat niet slim genoeg is (32 procent). Het verbeteren van de spraakherkenning staat dan ook bij 65 procent van de ondervraagden op de wensenlijst.  

Gebruikers zien echter wel graag een uitbreiding van de toepassingen. Zo vindt 35 procent het prettig wanneer de spraakassistent menselijke emoties herkent, begrijpt en hierop reageert. 27 procent krijgt graag hulp bij het doen van aankopen, zoals een automatische check van de winkelvoorraad. Met dit onderzoek wilt reichelt elektronik bedrijven ervan bewust maken dat ze nog een lange weg te gaan hebben als het gaat over spraakassistenten, zowel in het voorlichten van consumenten als in het tegemoet komen aan de wensen van verbetering en uitbreiding.  

 

###

 

In opdracht van reichelt elektronik is in januari 2019 een onderzoek uitgevoerd onder 1000 consumenten in Nederland door OnePoll. 

 

Over reichelt elektronik

reichelt elektronik is een van de grootste Europese online distributeurs voor elektronica en IT-technologie en biedt meer dan 100.000 aan producten met een zeer goede prijs/prestatie-verhouding, met de hoogste beschikbaarheid en de kortste levertijd. Met zijn brede scala aan elektronische componenten is het bedrijf al meer dan 45 jaar de ideale partner op het gebied van component aankoop. De elektronicaspecialist vindt IC's en microcontrollers, LED's en transistoren, evenals weerstanden, condensatoren, connectoren en relais in de online winkel. Hoogwaardige gereedschappen en meetinstrumenten zoals soldeerstations, multimeters of oscilloscopen zijn ook opgenomen in het assortiment. Het voordelige aanbod van pc- en netwerktechnologie met interne en externe harde schijven, AMD of Intel CPU's, geheugen en WLAN-routers, powerlines en patchkabels is interessant voor zowel de particuliere als de zakelijke klant. Er is ook een brede selectie entertainment-elektronica voor beamer, tv, schotelantenne, LNB en ontvanger, evenals accessoires zoals verbruiksartikelen, HDMI-kabels, batterijen en oplaadbare batterijen.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country