Europese mkb-bedrijven steeds vaker aangevallen door hackers

Aantal gevallen van meerdere ransomwareaanvallen per dag gestegen met vijftig procent jaar op jaar

Amsterdam, 12 februari 2019 - Datto heeft de bevindingen van het Europese ‘State of the Channel Ransomware Report 2018’ bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat Europese mkb-bedrijven meer te lijden hebben onder ransomwareaanvallen in vergelijking met bedrijven wereldwijd. Europese managed service providers (MSP's) meldden een hoger percentage ransomwareaanvallen op hun klanten dan waar ook ter wereld.

Hoewel hackers zich nu met name richten op bancaire trojans, cryptomining en andere, steeds geavanceerder nieuwe aanvallen, is ransomware nog altijd de grootste bedreiging voor bedrijven. Hackers gaan steeds slimmer te werk door vaker aanvallen uit te voeren, maar per aanval minder losgeld te eisen.

303344 datto europees%20ransomware%20report infographic 1 84b735 large 1549965409

Ransomware blijft een enorme bedreiging voor het mkb

Over de periode vanaf het tweede kwartaal van 2016 tot en met het tweede kwartaal van 2018 meldde 84 procent van de Europese MSP’s dat hun klanten slachtoffer zijn geweest van ransomwareaanvallen.

Wereldwijd versus Europa

In het wereldwijde ransomwarerapport komt naar voren dat slechts een op de vier ransomwareaanvallen bij de autoriteiten wordt gemeld. Uit het Europese rapport blijkt dat dit aantal in Europa nog lager is: slechts zestien procent. In de eerste helft van 2018 meldde een verontrustende 42 procent van de MSP's dat klanten op één dag met meerdere aanvallen te maken kregen. Dit is een stijging van 22 procent ten opzichte van 2017 en fors hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 35 procent.

303345 datto europees%20ransomware%20report infographic 2 782efe large 1549965409

De kosten van downtime zijn voor een bedrijf meer dan twaalf keer zo hoog dan de kosten van het gevraagde losgeld

De hoogte van het geëiste losgeldbedrag en de totale kosten van downtime als gevolg van ransomwareaanvallen vielen beide lager uit in 2018 dan het jaar ervoor. MSP’s meldden dat gemiddeld ongeveer 2.293 euro als losgeld van mkb-bedrijven wordt geëist, terwijl de kosten van downtime in verband met een ransomwareaanval gemiddeld uitkomen op 29.294 euro. Dit overstijgt het wereldwijde gemiddelde, waarbij de kosten van downtime tien keer zo hoog zijn dan het gemiddelde gevraagde losgeld.

Mkb-bedrijven tastten in 2018 nog steeds in het duister als het gaat om de frequentie en ernst van ransomwareaanvallen

Bijna 86 procent van de MSP's gaf in 2018 aan "zeer bezorgd" te zijn. Toch geeft slechts 24 procent ervan aan dat hun mkb-klanten daar hetzelfde over denken.

Het volledige Europese State of the Channel Ransomware Rapport 2018 van Datto is hier te downloaden.

###

Over Datto  

Datto beschermt bedrijfsgegevens en biedt tienduizenden snelgroeiende bedrijven over de gehele wereld een veilige verbinding. Datto’s Total Data Protection-oplossingen zorgen voor probleemloze toegang tot bedrijfsgegevens op locatie, onderweg en in de cloud. Door de bundeling met Autotask zijn ook businesssoftware en endpoint management geïntegreerd. Wereldwijd vertrouwen duizenden IT-dienstverleners op Datto’s combinatie van toonaangevende technologie en toegewijde dienstverlening, die er samen voor zorgen dat bedrijven ‘always on’ zijn. Het hoofdkantoor van Datto wereldwijd staat in Norwalk, Connecticut (VS). Het Europese hoofdkantoor staat in Reading, Engeland. Andere vestigingen bevinden zich in Rochester, Boston, Portland, Toronto, Londen, Singapore, Sydney, Frankfurt en Amsterdam. Bezoek https://www.datto.com/ voor meer informatie.

Voor meer informatie

Progress Communications

Inger Hund & Tessa Bron

E.: datto@progresscommunications.eu

Tel.: +31 (0)20 3631152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country