Accenture Technology Vision: de belangrijkste technologietrends voor 2019

Postdigitale wereld laat bedrijven ongekende gepersonaliseerde ervaringen bieden

Amsterdam, 7 februari 2019 – In het postdigitale tijdperk is zakelijk succes sterk afhankelijk van het vermogen nieuwe technologieën in te zetten om klanten, medewerkers en partners ongekende gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Dit is een van de belangrijkste conclusies van het technologietrendrapport van Accenture: de Accenture Technology Vision 2019 – The Post-Digital Era is Upon Us – Are You Ready for What’s Next?.

Volgens het nieuwe onderzoek staan bedrijven op een kruispunt. Met digitale technologieën kunnen bedrijven hun klanten tot op de kleinste details begrijpen. Dit biedt de kans om klanten via veel meer kanalen te bereiken en ecosystemen met nieuwe businesspartners te versterken. Tegelijkertijd is digitaal niet langer een onderscheidende factor. Bijna vier vijfde (79 procent) van de zesduizend ondervraagde business- en IT-managers is ervan overtuigd dat digitale technologieën, zoals social, mobiel, analytics en cloud (SMAC), al een integraal onderdeel van het technologisch fundament van hun organisatie zijn.

“Een postdigitale wereld betekent niet dat het digitale tijdperk al een gepasseerd station is”, zegt Martijn Smit, Managing Director Technology bij Accenture. “Bedrijven onderscheiden zich inmiddels niet meer alleen op digitale bedrijfsvoering. Juist innovatieve businessmodellen en ervaringen die voor iedere klant uniek en relevant zijn, maken het verschil. Nieuwe technologieën maken dat tot op individueel niveau mogelijk. Tegelijkertijd is het van evengroot belang die nieuwe technologieën op een verantwoorde manier te implementeren en toe te passen om ook het vertrouwen in de organisatie goed te houden.”

De Technology Vision 2019 signaleert vijf technologietrends waar bedrijven rekening mee moeten houden als ze in het huidige dynamische speelveld succesvol willen zijn.

1. DARQ Power – het DNA van DARQ doorgronden

Nieuwe technologieën, zoals distributed ledger-technologie, artificial intelligence, extended reality en quantum computing (DARQ), zijn een grote stimulans voor veranderingen. Ze bieden bedrijven ongekende mogelijkheden om complete sectoren opnieuw uit te vinden. 41 procent van de respondenten verwacht dat AI de komende drie jaar de meeste impact op hun organisatie zal hebben. Dit is twee keer zoveel als de verwachte impact van andere DARQ-technologieën.

2. Kennis van je klant – unieke consumenten en kansen ontsluiten

Technologiegedreven interacties met klanten verbreden de technische identiteit van iedere klant. De opgedane kennis die continu in ontwikkeling is, is cruciaal om nieuwe generaties klanten te begrijpen en rijke, gepersonaliseerde en op ervaring gebaseerde relaties op te bouwen. 83 procent van de respondenten geeft aan dat digitale demografische gegevens hun organisatie helpen om nieuwe marktsegmenten te identificeren. Op die manier kunnen ze onvervulde klantenbehoeften invullen.

3. Mens+-medewerker – digitale medewerker vraagt om opschaling digitalisering organisatie

Medewerkers ontwikkelen zich tot Mens+: ieder individu heeft zijn eigen vaardigheden en kennis, aangevuld met door technologie gedreven extra mogelijkheden. Het is aan bedrijven om nieuwe manieren van werken in de postdigitale tijd te faciliteren. Ruim twee derde (71 procent) van de ondervraagde managers is ervan overtuigd dat hun medewerkers digitaler zijn dan hun organisatie. Medewerkers ‘wachten’ dus tot hun organisatie op digitaal vlak opschaalt om de digitale kennis van medewerkers bij te benen.

4. Beveilig jou, beveilig mij – bedrijven zijn geen slachtoffers, ze bepalen de richting

Hoewel ecosystemen afhankelijk zijn van onderlinge verbindingen, kunnen die bedrijven ook blootstellen aan risico’s. Leiders zien in dat beveiliging een sleutelrol speelt in hun streven naar samenwerking in ecosystemen. Zo kunnen ze samen de beste producten, diensten en ervaringen leveren. Slechts 29 procent van de respondenten weet zeker dan hun partners volgens de geldende regelgeving werken en anticiperen op beveiligingsvraagstukken.

5. Momentmarkten – klantwensen razendsnel invullen

Technologie creëert een intense wereld van op maat gemaakte en on-demand ervaringen. Om alle kansen te signaleren en direct te kunnen benutten, is het noodzakelijk dat bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden. Het is dus zaak om elke kans als een individuele markt – een momentmarkt – te benaderen.

Het nieuwste onderzoek van Accenture geeft aan dat innovatie in het postdigitale tijdperk inhoudt dat organisaties moeten ontdekken hoe de wereld rondom mensen eruitziet. Het is de uitdaging om het juiste moment te kiezen om producten of diensten aan te bieden. Bedrijven zetten nu de eerste stappen in een wereld die zich continu aan de nieuwe werkelijkheid aanpast. Producten, diensten en zelfs de omgeving waarin mensen zich begeven, zijn maatwerk. Bedrijven willen individuen zo ondersteunen in elk aspect van hun leven en werk.

Een van de bedrijven die individualisering en maatwerk naar een compleet nieuw niveau tilt, is Zozotown, het grootste e-commercebedrijf van Japan. Hun strakke spandex (lycra) Zozosuits zijn gekoppeld aan een speciale app die de maten van klanten heel precies opmeet. Aansluitend ontvangen ze de op maat gemaakte kledingstukken binnen tien dagen thuis. Niet alleen de modewereld benut technologieën voor verregaande personalisatie. De Amerikaanse retailer Sam’s Club ontwikkelde een app die op basis van machine learning en historische aankoopdata automatisch persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten samenstelt. Verder willen ze navigatie gaan toevoegen om op basis van de items op de boodschappenlijst de ideale winkelroute te bepalen.

Het onderzoek laat ook zien dat bedrijven die nog in de afronding van hun digitale transformatie zitten, op zoek zijn naar hun onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld door innovatieve services, meer efficiency of betere personalisatie te bieden. Postdigitale bedrijven willen de concurrentie voorblijven door ook de manier waarop een markt functioneert, te veranderen: on-demand en op elk moment. Ze richten zich niet op één markt, maar op meerdere ‘maatwerkmarkten’.

Accenture onderzoekt al ruim twintig jaar de technologietrends die bedrijven en markten in beweging brengen. Het onderzoek van 2019 is te vinden via www.accenture.com/technologyvision of volg de gesprekken op Twitter met #TechVision2019.

###

Over Accenture

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ’s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie, en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met 469.000 medewerkers die in meer dan 120 landen klanten bedienen, is  Accenture een drijfveer voor innovatie die de wijze waarop de wereld werkt en leeft, verbetert. Kijk voor meer informatie op: https://www.accenture.com/nl-en.

Voor meer informatie

Progress Communications

Inger Hund & Tessa Bron

Tel.: +31 (0)20 - 3631152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country