Rapport van Accenture: meer verantwoord gebruik van personeelsdata nodig voor vergroten vertrouwen medewerkers en groei

Digitaal vertrouwen van medewerkers is sleutel voor $ 3,1 biljoen aan omzetgroei

Amsterdam, 22 januari 2019 – Organisaties moeten verantwoorde datastrategieën voor personeelsdata implementeren, willen ze bouwen aan vertrouwen van medewerkers. Dat vertrouwen helpt bij het genereren van duurzame omzet, volgens een nieuw rapport van Accenture (NYSE: ACN).

Het Accenture Strategy-rapport ‘Decoding Organizational DNA’ is gebaseerd op kwalitatief en kwantitatief onderzoek, waaronder wereldwijde enquêtes onder 1.400 leidinggevenden op C-level en 10.000 medewerkers in dertien sectoren.

Een van de uitkomsten is dat, terwijl zes op de tien leidinggevenden (62 procent) zeggen nieuwe technologieën te gebruiken om personeelsdata te verzamelen om meer inzicht te krijgen, minder dan een derde (dertig procent) zegt er vertrouwen in te hebben dat deze gegevens op een verantwoorde manier worden gebruikt. De bedrijven verzamelen data voor inzichten over de kwaliteit van het werk tot en met de manier van samenwerken tussen medewerkers, hun veiligheid en hun welzijn.

Daarnaast is meer dan de helft van de medewerkers (52 procent) van mening dat het gebruik van nieuwe bronnen van personeelsdata een risicofactor is voor vertrouwen. 64 procent zegt dat recente schandalen over misbruik van data hen het idee geeft dat hun gegevens niet veilig zijn. Het goede nieuws is dat 92 procent van de medewerkers openstaat voor datacollectie over zichzelf en zijn of haar werk. Dat geldt echter alleen als dat de prestaties of het welzijn bevordert, of andere persoonlijke voordelen oplevert. Meer dan zes op de tien medewerkers (62 procent) zijn bereid om werkgerelateerde data in te ruilen voor een meer op maat gemaakte beloning en bonussen. 61 procent is daartoe bereid als daar maatwerk tegenover staat op het gebied van opleidingen en persoonlijke ontwikkeling.

Het rapport laat zien dat er wereldwijd bij grote bedrijven 3,1 biljoen dollar op het spel staat. Dit is afhankelijk van hoe hun datastrategie het vertrouwen van werknemers beïnvloedt. Bedrijven die een verantwoorde strategie invoeren, kunnen een omzetgroei zien die tot 12,5 procent hoger kan zijn dan bedrijven die geen verantwoorde datastrategieën kennen.

301490 accenture report%20personeelsdata fab153 large 1548160201

“In een tijdperk waarin bedrijven beschikbare personeelsdata gebruiken om meer waarde te creëren, is verantwoordelijk leiderschap de sleutel voor het bouwen aan vertrouwen van medewerkers”, zegt Irine Gaasbeek, Country Managing Director bij Accenture Nederland. “Dat betekent investeren in je mensen in de breedste zin en hen vrijheid, verantwoordelijkheid en ruimte geven, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen. Technologie speelt daar een belangrijke faciliterende en aanmoedigende rol in. De huidige en nieuwe generatie werknemers vraagt hier ook om. In de basis draait het allemaal om vertrouwen.”

De respons van C-level-respondenten op de uitdaging van het verzamelen van personeelsdata loopt sterk uiteen. Bijna een derde van de ondervraagde leidinggevenden (31 procent) zegt minder in datacollectie te investeren dan hij of zij zou willen vanwege de gevoeligheden bij medewerkers. Bijna hetzelfde percentage (32 procent) investeert toch en kijkt naar verantwoord gebruik als zich een issue voordoet.

Een raamwerk voor verantwoord gebruik van personeelsdata

Om gehoor te geven aan de zorgen van medewerkers, beveelt Accenture het volgend raamwerk aan voor het verantwoord omgaan met personeelsdata.

  • Geef controle. Win vertrouwen. Door medewerkers veel meer controle te bieden over hun data, winnen organisaties niet alleen hun vertrouwen, maar profiteren ze ook van meer inzicht in het personeelsbestand. Daarmee zijn prestaties te verbeteren. Bijna driekwart (73 procent) van de ondervraagde medewerkers wil eigenaar zijn van zijn of haar werkgerelateerde data en deze meenemen bij het vertrek naar een nieuwe werkgever. Meer dan de helft (56 procent) van de leidinggeven op C-level staat daarvoor open.
  • Deel verantwoordelijkheid. Deel voordelen. Om voordelen voor iedereen te creëren, is het nodig om als leidinggevende verantwoordelijkheid te delen en medewerkers te betrekken bij het ontwerpen van systemen voor personeelsdata. Op dit moment doet minder dan een derde (29 procent) van de bedrijven aan co-creatie van datasystemen met medewerkers. 33 procent geeft echter aan dat te gaan doen.
  • Maak medewerkers beter. Gebruik technologie op een verantwoorde manier. Bedrijven moeten artificial intelligence en andere technologieën inzetten om zo medewerkers meer groeimogelijkheden te bieden en eerlijkheid en diversiteit te verbeteren. Meer dan vier op de vijf medewerkers (82 procent) zeggen dat het verzamelen van betrouwbare data met behulp van nieuwe technologieën de eerlijkheid in beloning, promoties en beoordeling zal verbeteren.   

Kijk voor meer informatie over het rapport op www.accenture.com/workforcedata.

# # #

Over Accenture 

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ’s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie, en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met  469.000 medewerkers die in meer dan 120 landen klanten bedienen, is  Accenture een drijfveer voor innovatie die de wijze waarop de wereld werkt en leeft, verbetert. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.nl.

Voor meer informatie

Progress Communications

Inger Hund & Tessa Bron

E.: Accenture@progresscommunications.eu

Tel.: +31 (0)20-3631152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country