Een op de drie Nederlanders vindt controleren loonstrook ingewikkeld

Amsterdam, 14 januari 2019 – Bij een nieuw jaar hoort een nieuwe loonstrook. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte eind 2018 bekend dat Nederlanders er in 2019 netto op vooruitgaan. Hoewel de loonstijging minder is dan aanvankelijk gedacht, ziet het ernaar uit dat elke inkomensgroep een iets hoger salaris mag verwachten. Mensen kunnen in januari 2019, vergeleken met december 2018, 1 tot 2,5 procent meer netto loon tegemoetzien. Werkenden met een modaal inkomen gaan er het meest op vooruit. Ook gepensioneerden en mensen met een bijstandsuitkering krijgen iets meer geld.

Het is natuurlijk positief nieuws dat de Nederlander er in 2019 op vooruit gaat, maar voor veel mensen blijft de loonstrook een ingewikkelde factor. Uit recent marktonderzoek van Nmbrs, leverancier van HR- en payrollsoftware, blijkt dat ruim een op de drie Nederlanders (35 procent) het ingewikkeld vindt om zijn of haar loonstrook te controleren. Het onderzoek werd uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Nmbrs. Onder de ondervraagden waren ruim vijfhonderd Nederlandse medewerkers van 20 jaar en ouder, die in loondienst zijn bij bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (mkb).

Loonstrook blijft ingewikkeld

De loonstijging van 2019 heeft te maken met de verlaging van de inkomstenbelasting en met de verhoging van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Wat dit precies inhoudt, is echter niet altijd voor iedereen even helder. Hoewel het onderzoek van Nmbrs laat zien dat voor een ruime meerderheid van de Nederlanders (92 procent) op de loonstrook duidelijk is omschreven welk bedrag uiteindelijk wordt uitbetaald, blijkt toch uit hetzelfde onderzoek dat bijna een op de vijf Nederlanders (18 procent) niet precies weet wat er op hun loon wordt ingehouden. Daarnaast vindt een op de tien Nederlanders (12 procent) het lastig te achterhalen uit welke onderdelen hun loon is opgebouwd. Echter blijkt dat driekwart van de Nederlanders (76 procent) er van uitgaat dat zijn of haar loonstrook altijd klopt.

Michiel Chevalier, oprichter en CEO van Nmbrs: “Iedere Nederlander zou zijn of haar loonstrook moeten begrijpen om mogelijke fouten te kunnen ontdekken en te voorkomen dat elke maand ten onrechte een foutief bedrag op de rekening wordt gestort. Toch blijkt het voor veel mensen een hele opgave om te controleren of de wijzigingen in het salaris goed zijn doorgevoerd op de loonstrook. Neem bijvoorbeeld de interactieve loonstrook. Die maakt het voor werknemers direct inzichtelijk hoe hun loon wordt berekend – en houdt hen op de hoogte van eventuele veranderingen en hoe deze het bedrag onder de streep beïnvloeden. Daardoor hoeven ze geen hulp meer te vragen van de werkgever of urenlang op internet te zoeken.”

### 

Over Nmbrs® 

Nmbrs® is een in Amsterdam gevestigde leverancier van HR- en payrollsoftware. De afgelopen tien jaar heeft het bedrijf een leidende rol gespeeld in de toepassing van cloudtechnologie en innovatieve oplossingen voor zowel de HR-specialist als de accountants binnen de Nederlandse en de Zweedse markt. In de ontwikkeling van de HR- en payrollsoftware van Nmbrs® ligt de nadruk op de rol van HR. Door alle sleutelgebruikers – inclusief de medewerker – te betrekken, zorgt Nmbrs® ervoor dat met minimale inspanning een optimale HR-dienstverlening wordt verleend. Deze focus staat samen met efficiëntie, automatisering, gebruiksvriendelijkheid en continue innovatie aan de basis van de software van Nmbrs®. Ga voor meer informatie naar www.nmbrs.com.   

Voor meer info 

Progress Communications 

Corinna Peekel / Lianne van Dijk 

Tel.: 020 363 11 52  

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country