Op wintersport met de auto? Houd rekening met verschillen in wetgeving voor dashcams

Amsterdam, 18 december 2018 – De kerstvakantie staat voor de deur en veel sneeuwliefhebbers staan te popelen om op wintersport te gaan. De meeste vakantiegangers zullen hiervoor de auto pakken. Mogelijk met dashcam, want steeds meer bestuurders maken hier gebruik van. Ondanks de vele voordelen van een dashcam zijn er toch enkele landen waar het gebruik ervan omstreden blijft. Zo is het niet in elk land toegestaan om alles te filmen wat er om je heen gebeurt. Tegelijkertijd worden de beelden toch vaak toegestaan als bewijsmiddel in een rechtszaak. Om ervoor te zorgen dat je onderweg geen onnodige boetes verzamelt, biedt Nextbase een handig overzicht van de regelgeving omtrent dashcams in de populairste Europese wintersportlanden – en alle landen daartussen.

299241 dsc 3447 nl bb555e original 1545126139

Nederland – België – Zwitserland – Italië – Frankrijk

In Nederland is het gebruik van de dashcam toegestaan. De wet met betrekking tot het recht op privacy is altijd van kracht en de rechter oordeelt of bepaalde beelden wel of niet als bewijs gebruikt mogen worden. Hetzelfde geldt voor Zwitserland, Italië en Frankrijk. Voor België is de regelgeving vergelijkbaar, al verschilt het hier nogal per rechter of je de beelden ook daadwerkelijk als bewijs mag gebruiken. Bovendien is een opname alleen rechtsgeldig als de personen die erin voorkomen, na een ongeval direct op de hoogte worden gebracht – nog vóór de opname in een procedure wordt toegepast.

Duitsland

Eerder dit jaar oordeelde de Duitse rechtbank dat dashcam-opnames als bewijs mogen gelden in burgerzaken waarbij een verkeersdeelnemer na een aanrijding zijn schade probeert te verhalen. Het is wel belangrijk dat je een dashcam gebruikt, die alleen beelden opslaat als gevolg van een incident, waarbij de g-sensor de camera activeert. Bovendien is verdere verspreiding van het beeldmateriaal niet toegestaan.

Oostenrijk en Luxemburg

Deze landen vormen een uitzondering op de regel: hier wordt het filmen met een dashcam gezien als een strafbaar feit. Er rust een stevige boete op en je kunt zelfs vervolgd worden, aangezien er geen onderscheid gemaakt wordt tussen het filmen met een dashcam en het zonder toestemming filmen van personen in openbare ruimtes. De wetgeving met betrekking tot databeveiliging verbiedt daarnaast nadrukkelijk het gebruik van de dashcam. Je mag wel een dashcam bij je hebben, maar niet gebruiken.

Andorra – Bulgarije – Kroatië – Slovenië – Tsjechië

Landen als Andorra, Bulgarije, Kroatië, Slovenië en Tsjechië winnen de laatste jaren onder wintersportliefhebbers aan belangstelling. In al deze landen is het gebruik van een dashcam toegestaan. Ook hier geldt een wet met betrekking tot het recht op privacy.

Allard Rustenhoven, Head of European Communications Nextbase: “Gelukkig wordt de dashcam in steeds meer landen geaccepteerd en heeft het bewijsmateriaal voorrang op privacy. Wel stelt iedere rechter als eis dat het beeldmateriaal van hoge kwaliteit is, zodat nummerplaten en verkeersborden leesbaar zijn. Een dashcam die stabiele en duidelijke beelden produceert – idealiter met WDR en HDR –, is dus een verstandige keuze. Daarnaast is het belangrijk dat een dashcam beschikt over een loop-functie en daarmee alleen die beelden opslaat, die van belang zijn voor de verzekeraar of hulpdiensten.”   

###

Noot voor de redactie

Neem voor reviewmodellen contact op via onderstaande contactgegevens.

Accountteam Nextbase

Marieke van Heijst & Tessa Graus

+31 (0)20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country