Analyse RTB House: onlinekerstaankopen bereiken deze week hun piek

Amsterdam – 12 december 2018 – Black Friday was al enorm belangrijk voor e-commercespelers, maar volgens analyses van retargeting-specialist RTB House gaat kerst voor nog betere resultaten zorgen, vooral deze week. Opvallend genoeg zag het bedrijf in zijn data van 2017 een terugval in de derde week van december*. De verwachting is verder dat shoppers na kerst weer meer onlineaankopen gaan doen. RTB House bracht ook het shoppinggedrag van Nederlanders in kaart. Dat gebeurde in het kader van een groter onderzoek met data uit Europa, Zuid-Amerika, Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika.

Volgens de analyse is de kans dat Nederlanders een onlinewinkel bezoeken en een aankoop doen, het grootst in de twee weken voor kerst. In 2017 was er op de zondag twee weken voor kerst een piek in het aantal aankopen. Op die dag lag het aantal bezoeken aan onlineshops 44 procent hoger dan het maandgemiddelde. De bezoekers kochten 43 procent meer dan het decembergemiddelde. Zaterdagen zijn het minst e-commercevriendelijk. Het aantal webshopbezoekers lag dertien procent lager dan het maandgemiddelde, en het aantal transacties was acht procent lager dan gemiddeld.

Volgens data van RTB House neemt het bezoek aan webshops ongeveer vier dagen voor kerst langzaam maar zeker af en bereikt het op 25 december het laagste punt. Het bezoek aan webshops ligt dan veertig procent lager dan het decembergemiddelde. Het aantal transacties is ook lager en ligt 55 procent onder het maandgemiddelde.

“Onlineshoppers in december lijken vooral in de eerste helft van de maand hun aankopen te doen, en niet op het laatste moment. Lastminuteaankopen gebeuren bij voorkeur in fysieke winkels”, zegt Cyril Westerhof, Country Manager Benelux van RTB House. “Daarom is het raadzaam om specifieke activiteiten te blijven ondernemen om klantengagement en verkoop een boost te geven. De decembermaand biedt ook goede kansen om klanten die je winkel enkele weken geleden hebben bezocht en toen niks hebben gekocht, weer te bedienen. Langetermijnacquisitie en het cultiveren van klanten die herhaalaankopen doen, zijn voor de meeste marketeers het ultieme eindspel. Zorg daarom voor budget voor recent actieve shoppers om te zorgen dat ze deze herhaalaankopen doen. Er is meer urgentie vlak na kerst en late shoppers kunnen een flinke bijdrage leveren aan de decemberverkopen.”

Het aantal bezoeken aan webshops en het aantal transacties beginnen na kerst incrementeel te stijgen. Zo noteerde 27 december 2017 wereldwijd drie procent meer bezoeken aan webshops dan gemiddeld en lag het aantal aankopen ook drie procent hoger dan het gemiddelde. Dat zijn de hoogste aantallen direct na kerst.

“Een groeiend aantal bezoekers en conversies na kerst kunnen te maken hebben met het begin van de uitverkoop van het nieuwe jaar, wat ook een populair winkelseizoen voor e-commerce is. Daarom is het de moeite waard om advertisingkosten te plannen op basis van onlineshoppingtrends. Gepersonaliseerde retargeting is een belangrijke tool die advertisingboodschappen gedurende het gehele winkelseizoen zo nauwkeurig mogelijk personaliseert. Met AI-technologie en deep-learning-algoritmen die retargeting aansturen, kunnen marketeers advertenties weergeven met de meest gewenste producten voor iedere individuele klant”, aldus Westerhof.

* Geaggregeerde data van december 2017.

###

Over RTB House

RTB House is een wereldwijde leverancier van state-of-the-art retargeting-technologie voor topadverteerders. Met zijn gepatenteerde, door deep-learning-algoritmen aangedreven advertentie-inkoopengine helpt RTB House adverteerders om meer te verkopen en hun doelen te behalen voor zowel de korte en middellange, als de lange termijn.

RTB House is opgericht in 2012 en bedient wereldwijd meer dan 1.500 klanten in meer dan zeventig verschillende landen in EMEA, APAC en Amerika. Het bedrijf bestaat inmiddels uit meer dan vierhonderd professionals en is groeiende. Na de succesvolle implementatie van deep learning in honderd procent van de algoritmen introduceerde RTB House het AI Marketing Lab. Deze afdeling richt zich op onderzoek naar, en ontwikkeling van nieuwe mar-tech-oplossingen. Ga voor meer informatie naar www.rtbhouse.com.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country