Ruim vier op de tien werknemers vragen werkgever weleens om hulp bij checken van loonstrook

Amsterdam, 4 december 2018 Een grote meerderheid (92 procent) van de Nederlanders controleert met enige regelmaat of zijn of haar loonstrook klopt. Ruim vier op de tien werknemers (41 procent) vragen bij het checken van de loonstrook weleens hulp of uitleg van de werkgever. De helft (54 procent) van de werknemers doet dat door na te gaan of de loonstrook overeenkomt met wat er in de arbeidsovereenkomst staat. 28 procent gaat zelf het internet op voor informatie. Dit blijkt uit recent marktonderzoek van Panelwizard in opdracht van Nmbrs, leverancier van HR- en payrollsoftware, onder ruim vijfhonderd Nederlandse medewerkers van 20 jaar en ouder, die in loondienst zijn bij bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf (mkb).

Ruim zes op de tien (62 procent) werknemers ontvangen zijn of haar loonstrook digitaal. Een vijfde (22 procent) ontvang de loonstrook (ook) op papier. 28 procent kan zijn of haar loonstrook (ook) zelf inzien door in te loggen op een website of portal.

Begrijpelijke loonstrook

Recentelijk pleitten werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland voor een ‘eerlijke loonstrook’ waarop de totale loonkosten van de werknemer expliciet vermeld staan. De loonstrook bevat op dit moment al veel verschillende onderdelen, waardoor het voor werknemers soms lastig te begrijpen is wat er precies op staat en wat elk onderdeel betekent. Dat blijkt ook uit het onderzoek van Nmbrs: ruim een derde van de ondervraagden (35 procent) geeft aan dat men het controleren van de loonstrook ingewikkeld vindt. Uit het onderzoek blijkt dat sommige werknemers graag zouden zien dat de loonstrook begrijpelijker is voor de leek, dat het resterende aantal vakantiedagen wordt vermeld of dat er per post een uitleg te vinden is. Bovendien zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland dat veel werknemers niet weten dat werkgevers bijvoorbeeld de meeste zorgkosten van hun werknemers betalen, of welke premies de werkgever allemaal betaalt voor pensioen en sociale zekerheid.

Driekwart van de ondervraagden (76 procent) vertrouwt erop dat de loonstrook klopt. Ondanks het vertrouwen in de loonstrook geeft zo’n zeventig procent aan de loonstrook (waarschijnlijk) wel te bekijken nadat het salaris is gestort. Verder geven de volgende momenten werknemers een reden om hun loonstrook erbij te pakken: na salarisverhoging (96 procent), als er vakantiegeld moet worden gestort (89 procent), bij aangifte van inkomstenbelasting (85 procent), als men een huis wil kopen (85 procent) of als er onderhandeld wordt over de hoogte van het salaris (84 procent).

Michiel Chevalier, CEO van Nmbrs: “De vele vragen die een HR-afdeling per werknemer ontvangt, kunnen veel tijd kosten. Hoewel de overheid heeft aangekondigd de lastendruk voor mkb-bedrijven te verlagen, missen mkb’ers het vertrouwen om te investeren door andere onzekerheden vanuit het kabinet op het vlak van klimaat, belasting en dergelijke. Nmbrs streeft ernaar om de werkgever te ontlasten bij dagelijkse HR-taken, waardoor er meer tijd overblijft voor dingen die er echt toe doen: oog hebben voor, en het optimaal inzetten van bestaande werknemers en de bloei van de onderneming. De interactieve loonstrook neemt onduidelijkheid bij werknemers weg doordat werknemers namelijk direct zien welke wijzigingen er in hun loonstrook zijn doorgevoerd en wat het gevolg daarvan is.”

297200 pg181101%20visual%20nmbrs%20loonstrook def2 17d3c5 original 1543913522

###

Over Nmbrs®

Nmbrs® is een in Amsterdam gevestigde leverancier van HR- en payrollsoftware. De afgelopen tien jaar heeft het bedrijf een leidende rol gespeeld in de toepassing van cloudtechnologie en innovatieve oplossingen voor zowel de HR-specialist als de accountants binnen de Nederlandse en de Zweedse markt. In de ontwikkeling van de HR- en payrollsoftware van Nmbrs® ligt de nadruk op de rol van HR. Door alle sleutelgebruikers – inclusief de medewerker – te betrekken, zorgt Nmbrs® ervoor dat met minimale inspanning een optimale HR-dienstverlening wordt verleend. Deze focus staat samen met efficiëntie, automatisering, gebruiksvriendelijkheid en continue innovatie aan de basis van de software van Nmbrs®. Ga voor meer informatie naar www.nmbrs.com.

Voor meer info

Progress Communications

Corinna Peekel / Lianne van Dijk

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country