Een dashcam kopen: hier moet je op letten

Amsterdam, 30 oktober 2018 - Dashcams worden steeds populairder – en niet alleen vanwege de filmpjes van bizarre verkeerssituaties, waar YouTube mee vol staat. De beelden van een dashcam maken het mogelijk om makkelijker aan te tonen wie schuld heeft bij een ongeval. Iets wat beide partijen een hoop kopzorgen kan besparen, evenals verzekeraars. Maar vanwege de toenemende populariteit van dashcams zijn er ook een hoop goedkope varianten in omloop, bijvoorbeeld bij supermarkten en tankstations. Het komt zelfs voor dat smartphones of GoPro actioncams worden ingezet als dashcam. Helaas is de kwaliteit van het beeldmateriaal van deze alternatieven meestal niet goed genoeg voor verzekeringskwesties. Waar moet je nog meer op letten bij het aanschaffen van een dashcam?

294667 dsc nextbase cf6a22 original 1540907259

1.      Beeldkwaliteit

Misschien wel de belangrijkste eigenschap van een dashcam: beeldkwaliteit. Een goede dashcam produceert ook bij hoge snelheden, slechte weersomstandigheden en in het donker stabiel en duidelijk beeld. Een slechte beeldkwaliteit daarentegen zorgt ervoor dat nummerplaten en verkeersborden onleesbaar zijn, waardoor het beeld onbruikbaar is in, bijvoorbeeld, verzekeringskwesties. Nog beter: een dashcam die over een groethoeklens beschikt en beide kanten van de weg kan vastleggen. Slechte camera’s maken gebruik van een fisheye-lens, waardoor het beeld aan de zijkanten juist slecht zichtbaar is.  

2.      Nightvision

Rijd je regelmatig in het donker? Dan is de keuze voor een dahscam met nightvision snel gemaakt. Deze dashcams werken perfect, zowel onder normale omstandigheden als in het pikkedonker. Op die manier wordt ook een ongeluk op een onverlichte landweg of nachtelijke schadetoedracht op een afgelegen parkeerplaats geregistreerd.

3.      Gps

Een dashcam met gps registreert automatisch tijdstippen en exacte locaties. Ook dit kan een voordeel opleveren bij verkeersincidenten. Dankzij gps ga je makkelijk na waar en op welk tijdstip het incident precies heeft plaatsgevonden – details waar verzekeraars bijzonder veel waarde aan hechten. Een goede dashcam gebruikt hiervoor een betrouwbare partij als Google, die ook door de verzekeraar op waarde wordt geschat.

4.      Twin-camera

Ongevallen gebeuren natuurlijk niet altijd aan de voorkant van je auto – het gevaar kan net zo goed van achteren opduiken. Wil je dus helemaal safe zijn, investeer dan in een camera die ook achterliggers in het vizier houdt. Zo’n camera maakt tegelijkertijd voor en achter je auto beelden van het verkeer en biedt dus een dubbele kans op bewijsmateriaal in het geval van een incident. Denk bijvoorbeeld aan een kop-staartbotsing waarbij schuld moet worden aangetoond.

5.      Parkeermodus

Niets is vervelender dan ontdekken dat er een kras op, of deuk in je auto zit wanneer je terugkomt van het boodschappen doen. De kosten van lakschade kunnen namelijk al snel oplopen. De oplossing? Een dashcam met parkeermodus. Deze parkeermodus zorgt ervoor dat de dashcam ook tijdens het parkeren actief is en, wanneer hij beweging detecteert, automatisch begint met filmen. 

6.       G-sensor

Een G-sensor in een dashcam registreert automatisch schokken, botsingen en hevige remacties. Wanneer de sensor zo’n beweging detecteert, slaat de dashcam automatisch en veilig beelden op van een aantal minuten voor en na de beweging, zodat ze niet per ongeluk verwijderd kunnen worden. Een goede G-sensor is precies af te stellen op jouw voorkeuren, zodat bijvoorbeeld schokken als gevolg van een slecht wegdenk buiten beschouwing worden gelaten.

7.      Opnameduur

De opslag bij een dashcam werkt als volgt: er worden telkens korte fragmenten van een minuut à drie minuten opgeslagen. Loopt het geheugen vol, dan zal de dashcam de oudste bestanden automatisch verwijderen. Maar wat nu als je er zeker van wilt zijn dat je dashcam genoeg materiaal opneemt? Kies in dat geval voor een variant die SD-kaarten van minstens 32 GB ondersteunt en waarbij je de opslagduur van de bestanden kunt bepalen.

Allard Rustenhoven, Head of PR and Communications van Nextbase: “Tegenwoordig kun je bijna overal wel een dashcam kopen: van de supermarkt tot in het bezinestation. Maar de kracht van een dashcam zit hem juist in geavanceerde functies, zoals superieure beeldkwaliteit, gebruiksgemak, een twin-camera en parkeermodus. Precies dat is wat je uiteindelijk kan helpen bij het oplossen van verzekeringskwesties. Laat je dus goed informeren alvorens je een dashcam aanschaft, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.” 

Noot voor de redactie

Benieuwd naar de dashcams van Nextbase? Vraag dan een reviewproduct aan via onderstaande contactgegevens.

###

Over Nextbase

Nextbase bracht in 1999 voor het eerst zijn innovatieve dashcams op de markt. Op dit moment worden deze verkocht door Europa’s populairste retailers, zoals Halfords, Bol.com, Coolblue, Saturn en MediaMarkt. Nextbase is de grootste fabrikant van dashcams van het Verenigd Koninkrijk met een marktaandeel van 83 procent in volume, volgens gegevens van onafhankelijk retailanalist GfK. De verkoop van dashcams – kleine, op de voorruit gemonteerde camera’s die registreren wat er op de weg gebeurt – is sinds 2015 met 671 procent gestegen. Dit maakt deze productgroep de snelst groeiende categorie binnen de consumentenelektronica. Research door GfK voorspelt dat het gebruik van dashcams in het Verenigd Koninkrijk tot 2019 sterk zal toenemen: veertien procent van de totale Engelse markt zal dan een dashcam gebruiken. In Europa is het gebruik van dashcams sterk toegenomen nadat de wet in Duitsland en Zweden in 2018 werd aangepast, waardoor videobeelden nu als bewijs mogen dienen in de rechtszaal.

Neem voor meer informatie contact op met:

Progress Communications

Marieke van Heijst / Tessa Graus

Tel.: +31 (0)20 363 1152 

E-mail: nextbase@progresscommunications.nl

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country