Succesvolle ondernemende vrouwen in de Accenture Innovation Awards

Amsterdam, 23 oktober 2018 Accenture maakte recent de top 5-finalisten per categorie van de Accenture Innovation Awards bekend. Aangezien het bedrijf zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen in de techwereld belangrijk vindt, licht het onder de finalisten zes vrouwelijke innovators uit. Op vrijdag 2 november 2018 worden de winnaars per categorie bekendgemaakt in DeFabrique in Utrecht.

Een van de genomineerde start-ups met een vrouwelijke oprichter is Wizenoze –  Het product ‘The Web for Classroom’ biedt leerlingen en studenten toegang tot een op leeftijd afgestemd internet dat op betrouwbaarheid is gecontroleerd. Het bedrijf is genomineerd in de categorie Onderwijs. De oprichtster van Wizenoze is Diane Janknegt – zij kwam eerder al naar voren in lijsten als TheNextWomen100 en de 100 Women Founders in Europe to Follow van Forbes. De start-up staat nu in de Disrupt 100, een jaarlijkse lijst met honderd bedrijven die de grootste potentie hebben om nieuwe mondiale markten te beïnvloeden, en is de enige uit Nederland op de lijst.

Een andere finalist in de categorie Onderwijs is onlineplatform AcaBoo, waar studenten toegang hebben tot hun complete studieboekenpakket voor een vast bedrag per maand. AcaBoo is in september 2018 gelanceerd op de Vrije Universiteit van Amsterdam. De medeoprichtster van AcaBoo is Charlotte van Oorschot – tevens genomineerd in de categorie Zakenwonders bij de VIVA400. Charlotte is product owner en tevens verantwoordelijk voor de operations van de start-up. Voorafgaand aan het oprichten van AcaBoo, heeft zij haar bachelor Psychologie behaald.

In de categorie Gezondheid is BI/OND genomineerd. Deze organisatie tracht miniaturen van organen te creëren – zogenaamde organen-op-chips – om een ziekteverloop te kunnen onderzoeken en aan een oplossing tot genezing te werken. Cinzia Silvestri is co-founder en verantwoordelijk voor de dagelijkse operations en het opstellen van doelen voor BI/OND. Voorafgaand aan het oprichten van de start-up, heeft ze haar PhD in Microelectronics behaald aan de TU Delft.

Ook in de Klimaat-categorie bevinden zich onder de genomineerden twee start-ups met een vrouw aan het roer. RAW Paints heeft poederformules ontwikkeld voor diverse applicaties, die met het toevoegen van water veranderen in hoge kwaliteit verf. De drijvende kracht achter deze start-up is Willemijn Wortelboer. Zij wil dat mensen bewust zijn en worden van het optimaal gebruiken van alledaagse producten. Voordat ze haar bedrijf startte, werkte ze als freelancer in organisatiesupportfuncties, zowel in de profit- als de non-profitsector.

SPONSH is een temperatuurgevoelig, slim textiel dat bij lage temperaturen hydrofiel wordt en grote hoeveelheden water uit lucht opneemt, zonder energie te verbruiken; als de luchttemperatuur stijgt, geeft SPONSH het verzamelde water weer af. Deze start-up ontving ook een nominatie in de categorie Voeding. Het brein achter deze uitvinding is dr. Catarina de Carvalho Esteves. Zij leidt het onderzoeksprogramma van SPONSH en adviseert over het productieproces. Daarnaast is ze universitair hoofddocent Physical Chemistry aan de  Technische Universiteit Eindhoven en (co-)auteur van meer dan 47 wetenschappelijke artikelen.

Mede-oprichtster van Tranzer is Sanneke Mulderink. Met de Tranzer-app zoek, boek en betaal je je reis met het openbaar vervoer en/of taxi door Nederland en in Europa, alles vanuit één app. In een paar klikken heb je een mobiel ticket in je telefoon, waarmee je direct kunt reizen. Sanneke Mulderink is gespecialiseerd in het optimaliseren van grote operationele processen. Ze heeft veel ervaring opgedaan als projectmanager bij NS Poort, NSR en ProRail. Ze richtte acht jaar geleden ook het bedrijf Lynxx op, dat zich bezighoudt met het verwerken en visualiseren van grote hoeveelheden gegevens, vooral in het openbaar vervoer. Tranzer dingt mee naar een Accenture Innovation Award in de categorie Mobiliteit.

De Accenture Innovation Awards worden dit jaar voor de twaalfde keer op rij georganiseerd. Met de awards worden impactvolle innovaties erkend en onderscheiden, met als doel het stimuleren en versnellen van innovatie. De competitie is toegankelijk voor zowel startende ondernemers als start-upinitiatieven binnen grote bedrijven. Het aantal categorieën waarin de awards worden uitgereikt, is dit jaar teruggebracht tot acht thema’s die relevant zijn voor de manier waarop we werken en leven. Innovaties die hierop van positieve invloed zijn, konden zich inschrijven voor maximaal twee van de acht categorieën: Gezondheid (Health), Voeding (Nutrition), Klimaat (Climate), Leven en Werken (Living & Working), Security, Onderwijs (Education), Mobiliteit (Mobility) en Financiën (Finance).

Een onafhankelijke jury beoordeelt de initiatieven uit zowel binnen- als buitenland. De jury bestaat onder anderen uit professionals uit het bedrijfsleven en de onderwijssector, opinieleiders, experts en eerdere winnaars. Naast het evalueren van de deelnemende initiatieven houden juryleden zich ook bezig met het geven van advies en aanbieden van netwerkmogelijkheden aan de deelnemers.

Kirsten Spahr van der Hoek, Innovation Lead bij Accenture Nederland: “De techwereld wordt tot op heden nog steeds veelal door mannen gedomineerd. Gelukkig zie ik steeds vaker start-ups waar een vrouw de touwtjes in handen heeft of aan de wieg van het concept heeft gestaan. Een ontwikkeling die we alleen maar aanmoedigen, want zij zijn een inspiratie voor andere vrouwen die een carrière in tech overwegen. We hopen dat de vrouwelijke ondernemers die deelnemen aan de Accenture Innovation Awards, ook een inspiratie zullen zijn voor die vrouwen. En dat een gelijke verdeling in geslacht onder innovators over een aantal jaar niets anders is dan vanzelfsprekend.”

De bekendmaking van de Accenture Innovation Awards 2018 vindt plaats op vrijdag 2 november 2018 in DeFabrique in Utrecht.

###

Over Accenture

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ´s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met  459.000 medewerkers die in meer dan honderdtwintig landen klanten bedienen, beïnvloeden de innovaties van Accenture de wijze waarop de wereld werkt en leeft. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.nl.

Noot voor de redactie

Pers is van harte welkom tijdens de Accenture Innovation Awards. Neem voor aanmelden of meer informatie contact op via onderstaande gegevens. Als u een of meerdere start-ups of een Accenture-woordvoerder wilt spreken, kunt u dit aangeven. Beeldmateriaal van de bekendmaking van de finalisten is op aanvraag verkrijgbaar. Geef daarbij aan van welke categorie of van welke start-up u materiaal wilt ontvangen.

Progress Communications

Inger Hund & Tessa Bron

T: +31 (0)20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country