Het grote stofzuigonderzoek: kinderen zorgen voor extra stofzuigwerk en daar komen discussies van

Amsterdam, 23 oktober 2018 – Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens. Maar dan willen we wel dat ons huis schoon is. Wie kinderen heeft, beseft dat dit geen eenvoudige opgave is. Want hoeveel we ook van hen houden, ze zorgen wel voor extra schoonmaakwerk. Gezinnen met kinderen moeten dan ook vaker de stofzuiger uit de kast halen dan gezinnen zonder. Dat blijkt uit een online onderzoek gericht op schoonmaken, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van iRobot – marktleider in huishoudrobots voor consumenten.

“Ruim je rommel nou eens op!” of “Je kamer lijkt wel een zwijnenstal!” Voor ouders is de kans groot dat deze uitspraken laatst nog zijn gebruikt. We verwachten dat iedereen in huis een steentje bijdraagt in het huishouden, ook de kinderen. Bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse ouders met kinderen discussieert daar wel eens over met hun kroost. 

293966 r981 r970 lifestyle emea low c7091f original 1540280960

Vieze gewoontes

Van rondslingerende vuile sokken tot speelgoed dat her en der verspreid ligt: elk huisje draagt een huishoudelijk kruisje. Waar we ons het meest aan ergeren en waardoor we het vaakst moeten stofzuigen, zijn vuile schoenen die niet altijd netjes in de gang worden uitgedaan (77 procent). Een andere reden om ons huis onder handen te nemen, is omdat niet iedereen zijn vaat – en de bijbehorende kruimels – netjes opruimt, maar rustig door het huis laat slingeren (66 procent). De derde grootste ergernis zijn nagels die niet boven de prullenbak zijn geknipt (vijftig procent).

Het is erg makkelijk om alle schuld op de kinderen  af te schuiven, maar uit het onderzoek blijkt wel dat 35 procent van de huishoudens met kinderen bijna dagelijks de stofzuiger erbij pakt. Bij huishoudens zonder kinderen is dat slechts in zeventien procent van de gevallen zo. Ook de drie grootste ergernissen op het gebied van vieze gewoontes (vieze schoenen, rondslingerende vaat en geknipte nagels) zijn met respectievelijk 62 procent, 37 procent en 37 procent minder prominent aanwezig bij gezinnen die geen kinderen hebben. 

Irritaties en discussies

Ergernissen die het huishouden met zich meebrengen, zorgen ook voor irritaties en leiden tot discussies. Niet alleen tussen ouders en kinderen, maar ook tussen ouders onderling. Zo klaagt een derde van de Nederlanders tegen zijn of haar partner over allerlei huishoudelijke taken die nog gedaan moeten worden. Bij bijna de helft van de ondervraagden mondt die klaagzang zelfs uit in echte discussies (veertig procent). Om de huishoudelijke taken te verlichten, willen ouders dat de kinderen hun eigen kamer opruimen, de afwas netjes in de vaatwasmachine zetten en de vuile was in de wasmand gooien in plaats van ergens in een hoekje. Wie kinderen heeft, discussieert daar in bijna de helft van de gevallen (48 procent) met de kids over.

Robotstofzuigers

Gemiddeld spenderen we zes uur per maand aan stofzuigen. De oplossing om er minder tijd aan te besteden, is voor twee derde van de ondervraagde ouders met kinderen een robotstofzuiger (65 procent). Ook meer dan de helft van de gezinnen zonder kinderen ziet heil in zo’n robotstofzuiger (56 procent). Beide groepen denken dat een dergelijk handig hulpmiddel hen zeeën van tijd en frustraties zou besparen en tegelijk discussies tot een minimum zou beperken. Met de extra tijd die vrijkomt, hebben ze meer vrije uren die ze kunnen besteden aan de leuke dingen in het leven, waaronder sport, ontspanning en, natuurlijk, het gezinsleven.

###

Noot voor de redactie

Over het onderzoek

Het onlineonderzoek is tussen 3 en 10 augustus 2018 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van iRobot. Het bureau ondervroeg duizend Nederlanders en duizend Belgen, representatief op geslacht, leeftijd en diploma, over hun schoonmaakgedrag en mening over schoonmaakrobots. De maximale foutenmarge bij beide groepen bedraagt 3,02 procent.

Over iRobot Corp.

iRobot, het toonaangevende bedrijf voor huishoudrobots voor de consument, ontwerpt en bouwt robots die ervoor zorgen dat we zowel binnen als buiten meer doen. iRobot lanceerde in 2002 de huisstofzuigrobotcategorie met de introductie van zijn Roomba® Robotstofzuiger. Vandaag is iRobot wereldwijd actief en verkocht het al meer dan twintig miljoen robots. Het assortiment van iRobot, waaronder de Roomba® en de Braava-familie van dweilrobots, beschikt over gepatenteerde technologieën en geavanceerde concepten in schoonmaak, mapping en navigatie. De ingenieurs van iRobot bouwen een ecosysteem van robots en technologieën voor het slimme huis. Surf voor meer informatie over iRobot naar www.irobot.nl.

Neem voor meer informatie contact op met:

Progress Communications

Marieke van Heijst / Tessa Graus

Tel.: +31 (0)20 363 1152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country