De tien finalisten van de Junior Innovation Challenge

Er is nog één wildcard te verdienen voor de elfde en laatste plek in de finale tijdens de Accenture Innovation Awards

Amsterdam, 10 oktober 2018 – De tien finalisten van de Junior Innovation Challenge zijn bekend. Voor deze jaarlijkse juniorwedstrijd, georganiseerd door Accenture en Jet-Net &TechNet, worden jongeren tussen de 10 en 16 jaar oud uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken voor een alledaags probleem. Gastdocenten van Jet-Net & TechNet bedrijven hebben gastlessen verzorgd, waarbij zij uit elke klas een klassenwinnaar kozen. Uit alle klassenwinnaars zijn nu de tien beste ideeën van Nederland gekozen. De uiteindelijke winnaar wordt op vrijdag 2 november 2018 bekendgemaakt tijdens de grote finale van de Accenture Innovation Awards in DeFabrique in Utrecht.

Tijdens de finale pitchen de juniorfinalisten hun idee voor een jury. Dit jaar bestaat die jury uit de winnaars van vorig jaar – de bedenkers van Gonopla, de app die je helpt met leren -, Joost Bazelmans, commercieel en creatief directeur en mede-eigenaar van RMMBR, Rik Benoist, manager bij Bluejay Eindhoven, Barbara Martojo, directeur bij Jelmer en Abel Koentjes, Events Manager bij Enactus.  

Dit zijn de tien finalisten die meedoen aan de Junior Innovation Challenge.

  • ADK840 – Ds. Pierson College: Een stofje dat vermengd kan worden met alcohol, en dat van kleur verandert wanneer er drugs aanwezig is in het drankje.
  • HPE (Human Pressing Energy) – Amersfoortse Berg: Een technologie verwerkt in platen die reageren op de beweging van mensen en verkeer, waardoor energie wordt opgewekt. Deze platen kunnen onder de grond geïnstalleerd worden op plaatsen waar veel mensen en verkeer voorkomen.
  • De aardbot – Basisschool De Kronenburgh: Een robot die kan helpen wanneer er een aardbeving is geweest. Zo bevat de robot een koelbox met daarin eten voor eventuele slachtoffers, spullen om nieuw onderdak te bouwen en kan de robot helpen bij het opruimen van puin.
  • TWD (Trappen, Water, Deur) Energie – De Sokkerwei Castricum: Een technologie om energie op te wekken door middel van bijvoorbeeld fietstrappers, wat zorgt voor een betere conditie en concentratie voor de fietsers en tegelijkertijd zorgt voor schonere energie.
  • Energie-opwekkend toetsenbord – Scala Molenwatering: Door te typen op een toetsenbord wordt energie opgewekt. Deze extra energie gaat naar de batterij van je laptop of computer. Daarnaast zit er in de muis een hartslagmeter, waardoor de werkgever inzicht krijgt in het stressniveau van de werknemers en op basis daarvan de hoeveelheid werk kan aanpassen.
  • Clothes case – De Sokkerwei Castricum: Telefoonhoes voor in je kleding, zodat je je telefoon altijd bij je hebt, zelfs als er geen zakken in je kleding zitten, zoals in een jurk.
  • Positieve neutronen – Dr.-Knippenbergcollege: Een apparaat dat door middel van een elektrisch-magnetisch veld vuile deeltjes opvangt uit de lucht. Het apparaat kan makkelijk worden schoongemaakt met water, omdat het van plastic is.
  • Blind shoe – Adelbert College: Een schoen ontworpen voor slechtziende en blinde mensen. In de schoen zit een navigatiesysteem, dat door middel van trillingen de richting aangeeft of een stopsein geeft.
  • Vergeet-me-niet medicijnkastje – Sg. Canisius: Een medicijnkastje dat middels geluidjes een herinnering geeft aan ouderen om hun medicijn in te nemen.
  • Energy Flow – Valuascollege: Een tool waar alle huishoudens per postcode op zijn aangesloten. Wanneer er een stroomstoring is, biedt Energy Flow tijdelijke stroom om overlast te beperken en ontvangt de leverancier een melding van de storing, zodat deze opgelost kan worden.

Er is nog één plekje vrij in de finale. De wildcard voor de elfde plek in de finale is in de periode tussen 6 en 20 oktober te verdienen door de meeste stemmen te verzamelen via social media. Op maandag 22 oktober zal de laatste finalist bekend worden gemaakt.

Voorlopig programma Junior Innovation Challenge (JIC)

  • 09.30 – 09.45 uur Welkomstwoord door presentator Bart Boonstra
  • 09.45 – 10.00 uur Pitch door de winnaars van JIC 2017
  • 10.00 – 11.00 uur Pitches van de elf finalisten van JIC 2018
  • 11.00 – 11.15 uur Pauze
  • 11.15 – 12.00 uur Round Playground
  • 12.00 – 12.30 uur Lunch
  • 12.30 – 13.30 uur Keynote over Innovatie & Onderwijs
  • 13.30 – 14.45 uur Pitches door de top drie finalisten van JIC 2018
  • 14.30 – 15.00 uur Uitreikingsceremonie voor de winnaar van JIC 2018
  • 15.00 – 16.00 uur Afsluiting

“Goede ideeën kennen geen leeftijd, en komen echt niet alleen van gerenommeerde bedrijven of instellingen”, zegt Kirsten Spahr van der Hoek, Innovation lead van Accenture NL. “Jongeren hebben vaak vernieuwende, creatieve ideeën en kijken meestal anders naar nieuwe ontwikkelingen en producten dan volwassenen. Juist om die creativiteit te stimuleren organiseren wij in samenwerking met Jet-Net & TechNet de Junior Innovation Challenge.”

De Junior Innovation Challenge loopt parallel aan de Accenture Innovation Awards. Als initiator van het grootste Nederlandse start-up-ecosysteem biedt Accenture ondernemers een podium om hun innovatie te tonen en het netwerk om hun oplossing verder uit te rollen. Beide awarduitreikingen vinden op vrijdag 2 november aanstaande plaats in DeFabrique in Utrecht.

# # #

Over Jet-Net & TechNet

Binnen Jet-Net & TechNet werken bedrijven en scholen al meer dan 15 jaar actief samen om jongeren vanuit een technologische invalshoek te inspireren bij het maken van een bewuste keuze voor hun toekomstige studie en carrière. Leerlingen en docenten worden regionaal in contact gebracht met contexten uit het bedrijfsleven, om hen te laten ervaren hoe inspirerend, uitdagend en fascinerend een baan in de techniek, technologie en ICT is. Het centrale punt in het netwerk vormt het Landelijk Bureau dat grootste en unieke activiteiten organiseert en nauw samenwerkt met ministeries, onderwijs en bedrijfsleven om de belangen te behartigen en kwaliteit hoog te houden. Samen komen wij in actie om jongeren een goed beeld te geven van de arbeidsmarkt van de toekomst! Kijk voor meer informatie op: https://jet-net.nl/.

Over Accenture

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ´s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met ongeveer 411.000 medewerkers die in meer dan honderdtwintig landen klanten bedienen, beïnvloeden de innovaties van Accenture de wijze waarop de wereld werkt en leeft. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.nl.

Noot voor de redactie

Pers is van harte welkom tijdens de Junior Innovation Challenge. Neem voor aanmelden, interviewaanvragen of meer informatie contact op via onderstaande gegevens.

Progress Communications

Inger Hund & Tessa Bron

Tel.: 020 - 3631152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country