Nederlanders zijn milieubewust bezig, maar laten voordelen refurbished producten liggen

Berlijn, 10 oktober 2018 - Nederlanders zijn bewust bezig met het milieu; 56 procent scheidt zijn afval en 80 procent is helemaal of enigszins bezig met energie besparen. Maar wat betreft het recyclen van elektrische apparaten lopen de Nederlanders niet voorop. Maar liefst 55 procent heeft nog nooit een refurbished product, oftewel gerenoveerde elektronica, gekocht. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.034 Nederlanders naar aanleiding van de Dag van de Duurzaamheid (10 oktober 2018). Het onderzoek werd uitgevoerd door CG Panel in opdracht van reBuy, een elektronicabedrijf voor refurbished apparaten.

Weinig consumentenvertrouwen en onwetendheid

Refurbishment verlengt de levensduur van een product. Het bespaart waardevolle grondstoffen en stimuleert duurzamer gebruik van apparaten, zoals tv’s, e-readers, computers, smartphones en nog veel meer. In het onderzoek zegt 71 procent van de ondervraagden enigszins of heel positief tegen tweedehands producten aan te kijken. Toch heeft meer dan de helft nog nooit een refurbished apparaat gekocht en zegt 32 procent dat ook nooit te gaan doen.

De reden hiervoor? Torsten Schero, CEO van reBuy, heeft een vermoeden: “We merken dat consumenten nog niet zoveel vertrouwen hebben in refurbished-aanbieders als in reguliere elektronicawinkels. De eerste stap om dit vertrouwen te winnen, is de Nederlandse consumenten beter voorlichten over refurbishment en de bijbehorende voordelen.”

Niet alleen over de voordelen van refurbished producten bestaat onwetendheid, ook over het recyclen van je eigen oude elektronica. Zo weet 65 procent niet dat je oude apparaten kunt doorverkopen aan refurbished-aanbieders, en dat terwijl 59 procent aangeeft twee of meer elektronicaproducten thuis te hebben liggen die zij niet (meer) gebruiken.

Telefoons, laptops en MacBooks meest populair

Van de refurbished producten zijn telefoons (35 procent) en laptops of MacBooks (31 procent) het meest populair. Verder loopt het aanbod behoorlijk uiteen; van gameconsoles tot camera’s en van smartwatches tot e-readers. Bovendien zijn de producten aantrekkelijk geprijsd en hebben ze een lange garantie. De prijs is voor 87 procent van de ondervraagde Nederlanders dan ook een reden om een refurbished product aan te schaffen.

Over het onderzoek

Het onderzoek betreft een steekproef en is uitgevoerd door CG Panel in opdracht van reBuy. In totaal hebben 1.034 Nederlanders van achttien jaar en ouder verschillende vragen beantwoord over duurzaam leven en de reputatie van refurbished producten. De looptijd van het onderzoek betrof acht dagen.

###

Over reBuy

reBuy koopt en verkoopt gebruikte elektronica om zo de levensduur van producten te verlengen en verborgen capaciteiten opnieuw bruikbaar te maken. In 2009 opgericht in Berlijn en sinds 2017 ook actief in Nederland en Frankrijk, is reBuy met 500 medewerkers en meer dan 5 miljoen klanten uitgegroeid tot de Europees marktleider op het gebied van refurbished elektronica. reBuy’s visie is dat gebruikte elektronica worden gezien als een bewust alternatief voor nieuw, zonder in te leveren op service en kwaliteit, maar natuurlijk wel met een mooi prijsvoordeel. Het verkopen gaat gemakkelijk en snel tegen een vaste prijs. De producten worden vervolgens via het reBuy-proces refurbished en met 3 jaar garantie verkocht. In Nederland kan de consument kiezen uit zeven verschillende categorieën (telefoons, tablets en e-readers, consoles, MacBooks, camera’s en lenzen, wearables en audio & hifi). In Duitsland worden ook media-artikelen verkocht zoals boeken, dvd’s en games. Ga voor meer informatie naar www.rebuy.nl.

Neem voor meer informatie contact op met

Progress Communications

Marieke van Heijst & Tessa Graus

E: reBuy@progresscommunications.nl

T: +31 (0) 20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country