Nederlanders maken vaker schoon dan Belgen

Gemiddeld besteden Nederlanders een halfjaar van hun leven aan stofzuigen

Amsterdam, 28 september 2018 – Nederlanders zijn gemiddeld zeven uur per maand, één uur meer dan de Belgen, kwijt aan stofzuigen. Wanneer er huisdieren en/of kinderen in het spel zijn, komt daar nog meer stofzuigtijd bij. Zo zijn Belgen gemiddeld per maand anderhalf uur langer bezig zodra er huisdieren bij komen kijken. Bij Nederlanders is dat zelfs drie uur meer wanneer een hond, kat of ander huisdier medebewoner is. Die zeven uur klinkt misschien niet als veel tijd, maar dat betekent dat Nederlanders van hun achttiende tot hun zeventigste een halfjaar (182 dagen, 24 uur per dag) aan stofzuigen besteden. Onze toch wat minder ‘schone’ zuiderburen zijn minder tijd kwijt: gemiddeld 156 dagen. Dit blijkt uit een online-onderzoek gericht op schoonmaken, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van iRobot, marktleider in huishoudrobots voor de consument.

291267 r981 r970 lifestyle dog emea 17e312 original 1538121875

Lawaai grootste ergernis

Naast het feit dat stofzuigen veel tijd kost, zorgt het ook voor ergernissen. Belgen storen zich bijvoorbeeld het meeste aan het lawaai (48 procent). Deze irritatie komt niet uit de lucht vallen: gemiddeld produceert een stofzuiger 75 decibel. Dit is vergelijkbaar met het geluid van een druk restaurant of een F16-straaljager op 3000 meter hoogte. Sinds september 2017 is het zelfs zo, dat in de Europese Unie alle nieuwe stofzuigers geen lawaai boven de 80 dB meer mogen maken. Verder ergeren Belgen zich aan de moeilijk bereikbare plekjes (33 procent) en het vervangen van de stofzak (31 procent). In Nederland zorgen vooral de moeilijk bereikbare plekjes en het lawaai voor de meeste irritaties (beide 37 procent).

Vieze gewoontes

Verder bleek uit het onderzoek dat vieze gewoontes van de ondervraagden het schoonmaken moeilijker maken. Zo zeggen bijna zeven op de tien Nederlanders en zes op de tien Belgen dat er thuis weleens iemand binnenloopt met schoenen onder het zand. Kruimels van de tafel of aanrecht op de vloer vegen staat bij 57 procent van de ondervraagde Nederlanders op een opvallende tweede plek in het rijtje van vieze gewoontes. Bij de Belgen ligt dit percentage op 37 procent. Daar is het volgens veertig procent de gewoonte om in huis vuile kleren of schoenen uit te kloppen, bijvoorbeeld na een dagje strand – een doorn in het oog voor schoonmakers.

De vieste ruimte in huis

Ook vroeg het onderzoeksbureau welke ruimte het snelst vies wordt. Veel Nederlanders (38 procent) en Belgen (53 procent) zien de keuken als de vuilste ruimte in hun huis. De badkamer en woonkamer komen daarna bij beide groepen het vaakst voor in de top 3.

Stofzuigen, meest gehate klus?

Hoewel meer dan negentig procent van beide onderzoeksgroepen aangeeft dat men gasten in een schoon huis wil ontvangen, is de conclusie dat zowel Nederlanders als Belgen geen fan zijn van schoonmaken. Vier op de tien zegt zelfs dat ze stofzuigen haten. Robotstofzuigers zou die groep een hoop tijd en irritaties besparen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat zowel Belgen als Nederlanders openstaan voor een stofzuigrobot. Zes op de tien zou het enorm handig vinden en een even groot aantal zegt dat zo’n robot het leven makkelijker zou maken. Uiteindelijk bespaar je met een robotstofzuiger dus zo’n zeven uur per maand. Zo houd je genoeg tijd over om de ramen te zemen…   

Noot voor de redactie

Over het onderzoek

Het online-onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van iRobot tussen 3 en 10 augustus 2018. Het bureau ondervroeg duizend Nederlanders en duizend Belgen, representatief op geslacht, leeftijd en opleiding, over hun schoonmaakgedrag en mening over schoonmaakrobots. De maximale foutenmarge bij beide groepen bedraagt 3,02 procent.

###

Over iRobot Corp.

iRobot, het toonaangevende bedrijf voor huishoudrobots voor de consument, ontwerpt en bouwt robots die ervoor zorgen dat we zowel binnen als buiten meer doen. iRobot lanceerde in 2002 de huisstofzuigrobotcategorie met de introductie van zijn Roomba® Robotstofzuiger. Vandaag is iRobot wereldwijd actief en verkocht het al meer dan twintig miljoen robots. Het assortiment van iRobot, waaronder de Roomba® en de Braava-familie van dweilrobots, beschikt over gepatenteerde technologieën en geavanceerde concepten in schoonmaak, mapping en navigatie. De ingenieurs van iRobot bouwen een ecosysteem van robots en technologieën voor het slimme huis. Surf voor meer informatie over iRobot naar www.irobot.nl.  

Neem voor meer informatie contact op met:

Progress Communications

Marieke van Heijst / Tessa Graus

Tel.: +31 (0)20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country