Bestuurder bedrijfswagen wil beloond worden voor goed rijgedrag

Onderzoek van Verizon Connect toont aan dat vier op de tien ondervraagden positief staan tegenover registreren rijgedrag middels gps- en voertuigvolg- of fleetmanagementsysteem

Utrecht, 6 september 2018 – Twee derde van de werknemers (65 procent) staat positief tegenover het idee dat de werkgever een beloning voor een veilige en zuinige rijstijl invoert als stimulans voor veilig en zuinig rijgedrag. Bijna de helft van de respondenten (49 procent) zou inzicht willen in het eigen rijgedrag, bijvoorbeeld in de vorm van periodieke rapportages. Drie op de tien (31 procent) zou er zelfs positief tegenover staan wanneer hier een competitief element aan wordt toegevoegd. Dat blijkt uit onderzoek naar rijgedrag van Verizon Connect. Samen met onderzoeksbureau Panelwizard ondervroeg Verizon Connect, leverancier van telematica- en fleetmanagementoplossingen, 816 bestuurders van bedrijfswagens in verschillende branches in Nederland, waaronder transport, logistiek, bouw en installatie.

Fleetmanagementsysteem

Om veilig en zuinig rijgedrag te belonen, gebruiken werkgevers vaak inzicht op basis van gps- en voertuigvolgsystemen. Vrijwel alle ondervraagden (92 procent) vinden dat een werkgever middelen of strategieën mag inzetten om werknemers te helpen met de bedrijfswagen veiliger of zuiniger te rijden. Vier op de tien werknemers (42 procent) staan bovendien positief tegenover het idee dat de werkgever rijgedrag bijhoudt met een gps- en voertuigvolg- of fleetmanagementsysteem. Minder dan een tiende van de ondervraagden gaf aan hier juist negatief tegenover te staan.

Respondenten die positief zijn over het idee van een fleetmanagementsysteem, hebben daar verschillenden redenen voor. Volgens het onderzoek zou 61 procent van die groep werknemers graag weten of zijn rijstijl wel zuinig en veilig is. Bijna de helft (49 procent) vindt het handig dat collega’s met onveilig rijgedrag op basis van dit inzicht aangesproken kunnen worden op hun rijgedrag. Ruim een derde (33 procent) zou dit inzicht gebruiken om zijn werkgever te laten zien hoe (on)realistisch de in de planning opgenomen reistijd is, en een even groot percentage zou een fleetmanagementsysteem handig vinden voor automatische ritregistratie.

Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux bij Verizon Connect: “Veel werkgevers hebben het idee dat werknemers er helemaal niet op zitten te wachten inzicht te krijgen in hun rijgedrag, laat staan het feit dat werkgevers dit rijgedrag dan ook kunnen monitoren. Terwijl inzicht verkrijgen aangeeft dat werkgevers de veiligheid van werknemers hoog in het vaandel hebben staan. Dit onderzoek toont juist aan dat slechts een klein deel van de werknemers hier negatief tegenover staat. Dus staat werkgevers niets meer in de weg om inzicht te verzamelen én te delen met hun werknemers. Met behulp van bijvoorbeeld Mobile Resource Management (MRM) software, zoals Verizon Connect, kunnen fleetmanagers de veiligheidsnormen voor het gehele wagenpark verbeteren. Door realtime alerts te verzenden wordt onveilig rijgedrag, zoals te snel rijden of te hard remmen, gemakkelijk gemonitord.”

###

Over Verizon Connect

Verizon Connect is de gids in een wereld waarin alles met elkaar verbonden is. Wij werken aan de automatisering, optimalisatie en revolutie van de manier waarop mensen, voertuigen en andere apparaten zich door de wereld bewegen. Onze toonaangevende oplossingen zetten innovatie, automatisering en connected data voor onze klanten aan het werk, zodat zij zelf slimmer, efficiënter en meer compliant kunnen opereren. Verizon Connect heeft meer dan 3.500 betrokken werknemers in vijftien landen, die zich inzetten om ’s werelds meest toonaangevende mobiele-technologieplatform te ontwikkelen. Ga voor meer informatie naar verizonconnect.com.

Voor meer informatie

Progress Communications

Lianne van Dijk & Tessa Bron

Tel.: +31 (0)20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country