Hulp bij het vinden van werk meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie

Tachtig procent denkt dat werkgevers sollicitanten door vooroordelen verkeerd of te snel beoordelen

Amsterdam, 29 augustus 2018 – Hulp bij het vinden van werk is de meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ruim 44 procent van de Nederlanders en Belgen beaamt dat de toepassing van intelligentie van machines en robots vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite van de wereld, onder 1.627 respondenten in de Benelux naar de invloed van kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt. Toch blijkt dat de menselijke factor naast de inzet van kunstmatige intelligentie van robots van machines onmisbaar is in het wervingsproces.

Tachtig procent van de respondenten geeft aan dat een recruiter in het wervingsproces onbevooroordeeld moet zijn. Eenzelfde percentage beaamt dat werkgevers sollicitanten te snel of verkeerd beoordelen doordat zij, net als ieder ander mens, bevooroordeeld kunnen zijn. “En hier ligt grote toegevoegde waarde voor kunstmatige intelligentie ter ondersteuning van de recruiter”, aldus Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux. “Door het toepassen van algoritmen kun je de beste match realiseren tussen werkzoekende en de juiste vacature, en hierbij vooroordelen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe technologie voor geautomatiseerde assessments die HR-professionals en recruiters inzicht geven in hoe kandidaten zouden presteren op bepaalde taken.”

288564 vooroordelen%20in%20wervingsproces 800350 large 1535529731

Menselijke factor onmisbaar

Ruim 44 procent van de respondenten beaamt dat de toepassing van kunstmatige intelligentie vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert. Toch geeft slechts 28 procent aan dat het wervingsproces voor sollicitanten eerlijker zou zijn zonder menselijke recruiters. “Dat onderstreept het belang van de menselijke factor als het gaat om de beste match tussen werkzoekenden en de juiste vacatures. Kunstmatige intelligentie moet als toevoeging bijdragen, met als doel om die match te realiseren. Hoewel de technologie zich blijft ontwikkelen, zal het werk van menselijke recruiters nooit worden vervangen. Sterker nog, er komt juist veel meer ruimte beschikbaar voor die menselijke kant.”

Kunstmatige intelligentie gewenst bij zoektocht naar werk

Opvallend is, dat hulp bij het zoeken naar werk door ruim zestig procent wordt genoemd als meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ook loopbaanadvies scoort hoog met ruim vijftig procent. Ruim 31 procent van de respondenten zou dan ook graag zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde systemen en zelflerende computers in het wervings- en sollicitatieproces als dit de zoektocht naar werk sneller en succesvoller maakt. Bijna een derde zegt graag advies aan te nemen van een geautomatiseerd systeem of robot als het helpt bij die zoektocht naar werk. Poos: “Denk bijvoorbeeld aan chatbots waarbij aan de hand van een vraag/antwoordgesprek een aantal geschikte vacatures wordt bepaald. De inzet van dit soort technologie vergroot de kans op een goede match, zelfs al in het begin van het proces.”

288565 toepassingen%20ai 3cb468 large 1535529731

# # #

Over het onderzoek

In opdracht van Indeed voerde Panelwizard een representatief online onderzoek uit naar de impact van kunstmatige intelligentie op banen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 1.600 werkzoekenden en werknemers in Nederland en België, en ging in op de manieren waarop en in hoeverre kunstmatige intelligentie en robotisering een rol zullen spelen in de toekomst.

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country