Zoektocht naar zomerbanen neemt onverminderd toe

Huidig onderwijsstelsel en toename studenten werken populariteit in de hand

Amsterdam, 25 juli 2018 Het aantal zoekopdrachten naar zomerbanen voor dit jaar neemt dusdanig toe, dat 2018 naar verwachting een toename zal laten zien ten opzichte van de afgelopen jaren. Dat blijkt uit data van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld. Waar het aantal vacatures voor zomerbanen in de afgelopen jaren stabiel lijkt te zijn, wordt er door werkzoekenden steeds vaker gezocht naar werk voor de zomerperiode.

De stijging van het aantal zoekopdrachten van werkzoekenden naar zomerbanen houdt al jaren onverminderd aan en lijkt dit jaar op weg te zijn naar een nieuw hoogtepunt. “Dit is mogelijk te verklaren door de wijzigingen in het onderwijsstelsel”, aldus Anouk Kon, Evangelist bij Indeed Benelux. In 2015 maakte de basisbeurs plaats voor een lening en sindsdien neemt het aantal zoekopdrachten naar zomerbanen alleen maar verder toe. Daarbij zijn er nog nooit zoveel hbo-studenten geweest als in het afgelopen studiejaar. Ook de universiteiten meldden een flinke stijging van het aantal eerstejaars. Kon: “Zomerbanen zijn natuurlijk bij uitstek geschikt voor scholieren en studenten om bij te verdienen om de studie te bekostigen en in hun levensonderhoud te voorzien.”

286288 zoekopdrachten%20naar%20zomerbanen f11893 large 1532508684

Opvangen van operationele pieken

Het aantal zomerbanen laat de afgelopen jaren een stabiel beeld zien. Wel opvallend is, dat werkgevers dit jaar al eerder op zoek zijn gegaan naar vakantiekrachten. In 2016 en 2017 nam het aantal vacatures voor zomerbanen in mei serieuze vormen aan, dit jaar nam het aantal vacatures in april al een vlucht. Kon: “Van oudsher zijn werkgevers op zoek naar krachten om seizoenswerk op te vangen. Maar het is ook een manier om structurele operationele pieken op te vangen, die in de krappe arbeidsmarkt steeds vaker voorkomen. Het is goed mogelijk dat dit verklaart waarom werkgevers nog eerder hun zoektocht naar vakantiekrachten zijn gestart.” Overigens zijn werkzoekenden er nog eerder bij: zij beginnen al in februari en maart hun zoektocht naar een baan voor de zomerperiode.

286289 vacatureplaatsingen%20voor%20zomerbanen 0d7f21 large 1532508684

Creatieve zomerbanen

Dat jongeren voor hun vakantiebaantje niet altijd aan de slag hoeven te gaan in de supermarkt of de horeca, blijkt uit de creatievere banen die in de zomerperiode worden aangeboden. Zo kun je aan de slag als bierenkrattengooier en donutdropper in Zwolle, als bollenpeller in Obdam of als quadmachinist in de regio Arnhem. Voor de zomer van 2018 is er – aan de stijgende lijn te zien – in ieder geval keuze genoeg.

###

Over de data

Indeed deed onderzoek naar het aantal vacatures voor vakantiebanen in de afgelopen jaren (2015 tot en met 2018). Hierbij werd gekeken naar hoeveel vacatures voor vakantiebanen werden geplaatst en hoe vaak er werd gezocht naar vakantiebanen.

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country