Bestuurder bestelbus in veel gevallen niet bewust bezig met CO2-uitstoot

Kwart van bestuurders let ook niet op brandstofverbruik, blijkt uit onderzoek Verizon Connect

Utrecht, 19 juli 2018 – Uit de resultaten van een onderzoek naar het rijgedrag van bestelbusbestuurders, uitgevoerd door Verizon Connect en onderzoeksbureau Panelwizard, blijkt dat bijna de helft van alle bestuurders (46 procent) zich niet bewust bezighouden met CO2-uitstoot. Daarnaast houdt drie op de tien (29 procent) zich niet bewust bezig met het brandstofverbruik. Volgens werknemers houden vier op de tien werkgevers (39 procent) zich niet bewust bezig met de CO2-uitstoot van hun bedrijf. Voor dit onderzoek heeft Verizon Connect, leverancier van oplossingen voor telematica en wagenparkbeheer, 816 Nederlandse bestuurders van bedrijfsvoertuigen ondervraagd in 2018.

285832 verizonconnect brandstofbesparing 16cbad large 1531923825

Stationair draaien

Slechts een op de vijf ondervraagden (22 procent) geeft aan energiezuinig om te gaan met zijn bedrijfswagen door de motor uit te zetten bij kort stilstaan. Een op de zeven (15 procent) heeft geen keuze, omdat de bedrijfswagen een start-stopsysteem heeft. Van de ondervraagden die hun motor bij kort stilstaan stationair laten draaien, doen drie op de tien (31 procent) dat zonder erbij na te denken. Andere redenen die bestuurders aangeven om de motor te laten draaien, zijn om de verwarming of airco aan te houden (22 procent), omdat ze gewoon geen zin hebben om de motor uit te zetten (15 procent), of om de navigatie niet te laten uitvallen (9 procent). Een op de zeven werknemers (14 procent) geeft aan de motor bewust stationair te laten draaien om brandstof te besparen. Dit is gebaseerd op de bekende misvatting dat de motor stationair laten draaien brandstof bespaart en de motor steeds opnieuw opstarten meer brandstof kost. De motor een uur stationair laten draaien kost echter al snel 3,42 liter aan brandstof. Bovendien geldt: hoe minder lang de auto stationair draait, hoe minder CO2 wordt uitgestoten in de atmosfeer.

CO2 terugdringen

Werkgevers die zich wel bezighouden met CO2-uitstoot, doen dit op verschillende manieren. De door werknemers meest genoemde manier is de aanschaf van elektrische auto’s; een op de vijf werkgevers (20 procent) doet dit. Andere maatregelen zijn het aanspreken van werknemers op niet-duurzaam rijgedrag (17 procent), inzicht geven in het rijgedrag van de werknemers (14 procent) en een campagne houden om het bewustzijn onder werknemers te vergroten (10 procent). Werknemers die bewust bezig zijn met hun CO2-uitstoot en brandstofverbruik, doen dit omdat ze milieubewust zijn (60 procent), om kosten te besparen (53 procent) of omdat zuinig rijden door de werkgever wordt beloond (17 procent).

Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux bij Verizon Connect: “Voorlichting over rijgedrag is de eerste stap om ervoor te zorgen dat werknemers efficiënter en zuiniger rijden. Om te weten hoe veilig en zuinig zij rijden en hoe ze omgaan met bedrijfswagens, is inzicht daarover nodig. Bijvoorbeeld door een fleetmanagementsysteem. Zo’n oplossing kan daarnaast helpen slimmer te plannen, zodat er minder kilometers worden gemaakt. Werkgevers die actief bezig zijn met het terugdringen van hun CO2-uitstoot en met het rijgedrag van hun werknemers, zijn dus zeker gebaat bij een fleetmanagementsysteem en zo is een ‘groen’ wagenpark dichterbij dan men denkt.”

###

Over Verizon Connect 

Verizon Connect is de gids in een wereld waarin alles met elkaar verbonden is. Wij werken aan de automatisering, optimalisatie en revolutie van de manier waarop mensen, voertuigen en andere apparaten zich door de wereld bewegen. Onze toonaangevende oplossingen zetten innovatie, automatisering en connected data voor onze klanten aan het werk, zodat zij zelf slimmer, efficiënter en meer compliant kunnen opereren. Verizon Connect heeft meer dan 3.500 betrokken werknemers in vijftien landen, die zich inzetten om ’s werelds meest toonaangevende mobiele-technologieplatform te ontwikkelen. Ga voor meer informatie naar verizonconnect.com.

Meer informatie

Progress Communications

Lianne van Dijk en Tessa Bron

T: +31 (0)20 363 1152

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country