Onderzoek Indeed: vier op de tien Nederlandse werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit

● 32 procent vindt dat voorgaande generaties het makkelijker hadden om carrière te maken

● Volgens 67,8 procent van de respondenten moeten jongeren tegenwoordig een diploma hebben of theoretisch opgeleid zijn om succes te hebben

Amsterdam, 10 juli 2018 – Volgens bijna vier op de tien Nederlanders (38,3 procent) hebben werknemers momenteel meer carrièrekansen dan ooit. Tegelijkertijd denkt een derde (32 procent) juist dat het vroeger makkelijker was om verder te komen in de carrière. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite van de wereld, naar hoe de Nederlandse werkende bevolking aankijkt tegen de arbeidsmarkt en de eigen carrière.

Slechts 36,2 procent van de mensen onder de dertig vindt dat het over het algemeen nu makkelijker is om een baan te vinden dan vroeger. 60-plussers zijn het meest positief over de huidige arbeidsmarkt: 45,5 procent zegt dat het vandaag de dag makkelijker is om werk te vinden.

Opleidingsniveau bepaalt optimisme

Naast leeftijd blijkt ook opleidingsniveau van invloed op de manier waarop Nederlanders tegen de kansen op de huidige arbeidsmarkt aankijken. Hierbij geldt dat hoe hoger het opleidingsniveau van de respondenten is, hoe positiever zij zijn. Van de theoretisch (hoger) opgeleiden denkt namelijk slechts een kwart (25,3 procent) dat voorgaande generaties het beter hadden, tegenover bijna de helft (43,7 procent) van de Nederlanders met een praktische (lagere) opleiding.

Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux: “Uit eerder onderzoek van Indeed kwam naar voren dat jongeren carrièrekansen een stuk belangrijker vinden dan ouderen: 45,5 procent tegen 15,7 procent. Opvallend is echter, dat de voorwaarden om een baan te krijgen in de loop der jaren sterk zijn veranderd. Waar vroeger opleiding hoog in het vaandel stond, lijkt relevante werkervaring nu juist de meer doorslaggevende factor te zijn voor veel werkgevers, en over het algemeen ontbreekt dit nog vaak bij jongere sollicitanten.”

Vereiste voor succes

Bijna zeven op de tien (67,8 procent) Nederlanders denken dat een hoge opleiding een vereiste is voor succes. Het zijn met name vrouwen (72,3 procent) en laagopgeleiden (70,9 procent) die dit vinden. Opvallend genoeg denken juist hoogopgeleiden het minst vaak dat opleidingsniveau de bepalende succesfactor is – slechts zes op de tien van hen (61,5 procent) denken dat tegenwoordig een diploma nodig is om succesvol te zijn.

Poos: “Gezien de resultaten, is een diploma vergelijkbaar met geld, in die zin dat het alleen onbelangrijk is als je erover beschikt. Blijkbaar beoordelen veel kandidaten de kansen op de huidige arbeidsmarkt op basis van hun eigen situatie en hebben hoger opgeleiden de meeste kansen.”

# # #

Over het onderzoek

In opdracht van Indeed voerde Panelwizard een representatief onlineonderzoek uit naar de impact van Artificial Intelligence op het human resources-vakgebied (HR). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.500 werkzoekenden en werknemers in België (750) en Nederland (750) en ging in op de manieren waarop en in hoeverre AI en robotisering een rol zullen spelen in de toekomst.

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country