Onderzoek Indeed: 56,8 procent van de Nederlandse werknemers heeft geen angst voor baanverlies als gevolg van robotisering

● 54,2 procent van de respondenten is van mening dat zijn of haar werk efficiënter kan worden uitgevoerd

● 41,9 procent geeft aan dat taken sneller worden volbracht door robotisering

● Volgens 83,3 procent van de respondenten blijft menselijk handelen een vereiste binnen veel sectoren

Amsterdam, 4 juli 2018 - Ongeveer zes op de tien Nederlandse werknemers (56,8 procent) heeft geen angst voor baanverlies als gevolg van artificial intelligence (AI) en robotisering. Dit blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite van de wereld, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panelwizard. De respondenten zien verandering als heel waarschijnlijk, maar tegelijkertijd maakt 33 procent zich wel zorgen over de eigen baan. 

AI-gerelateerde banen nemen de afgelopen jaren een vlucht: sinds 2016 is in Nederland het aantal AI-gerelateerde vacatures op Indeed met 207 procent gestegen. De interesse van werkzoekenden, dat wil zeggen het aantal clicks op die vacatures is in dezelfde periode met 261 procent gestegen. Toch zijn er nog steeds meer openstaande vacatures dan werkzoekenden en ook de komende jaren zal de vraag naar geschikte specialisten naar verwachting verder toenemen.

Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux: “Artificial Intelligence en robotisering zijn relevante onderwerpen met gevolgen voor werknemers in bijna elke branche. Uit het onderzoek blijkt dat er enthousiasme is onder werkzoekenden om zich tot robots te wenden om hun carrière voort te zetten – of het nu gaat om een ​​loopbaanadvies of om het vinden van de juiste baan. Tegelijkertijd geeft AI-technologie recruiters de tijd en ruimte om menselijke verbindingen te leggen.  Het helpt uiteindelijk de juiste functies te matchen met het juiste talent waar het Nederlandse bedrijfsleven zo hard naar op zoek is.”

Bovenal positief gestemd

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat veel respondenten positief zijn gestemd over de impact die AI zal hebben op hun eigen baan. Zo is 54,2 procent van mening dat zijn/haar werk efficiënter kan worden uitgevoerd, en 41,9 procent dat taken sneller worden volbracht door AI. Daarnaast denkt slechts 35,2 procent dat ze minder werk zullen hebben als gevolg van automatisering van werkprocessen. 

Veranderen en aanpassen

Iets minder dan de helft van de respondenten (47,4 procent) geeft aan dat ze geloven dat AI in de toekomst invloed zal hebben op hoe ze hun werk uitvoeren. Daarbij gelooft een meerderheid van 66,4 procent dat AI de algemene arbeidsmarkt zal veranderen en banen zal creëren, waarvan we nog nooit gehoord hebben. Ook geloven respondenten dat AI de werkprocessen objectiever en eerlijker zal maken.

Menselijk handelen blijft een sleutelrol houden

Toch verwacht 47,1 procent van de respondenten wel dat een groot deel van de banen in de toekomst door robots overgenomen wordt. Een overgrote meerderheid van 92,5 procent is het er in ieder geval over eens dat technologie banen in de toekomst zal veranderen, maar 59,3 procent denkt dat dit alleen voor bepaalde sectoren zal gelden. De belangrijkste reden hiervoor is dat volgens veel respondenten (88,3 procent) menselijk handelen in veel sectoren een vereiste zal blijven. Dat geldt dan in het bijzonder voor banen waarin menselijke emotie, zoals zorgzaamheid en humor, een rol speelt: volgens 82,9 procent van de respondenten kunnen deze banen met geen mogelijkheid vervangen worden door robots.

Van de ondervraagden denkt 46,7 procent dat in de toekomst vooral productiewerk door robots zal worden gedaan, gevolgd door logistiek en de financiële sector. De IT-sector volgt, opvallend genoeg, pas op de vierde plaats. Als we de respondenten moeten geloven, zullen de functies van magazijnmedewerker (57,4 procent), telemarketeer (28 procent) en pakketbezorger (18,1 procent) binnen vijf jaar door robots worden uitgevoerd.

# # #

Over het onderzoek

In opdracht van Indeed voerde Panelwizard een representatief onlineonderzoek uit naar de impact van Artificial Intelligence op banen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.500 werkzoekenden en werknemers in België (750) en Nederland (750) en ging in op de manieren waarop, en in hoeverre AI en robotisering een rol zullen spelen in de toekomst.

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country