Onderzoek Indeed: oudere sollicitant hecht minder waarde aan bedrijfscultuur in zoektocht naar nieuwe baan

Bijna twee derde van de oudere werkzoekenden wantrouwt potentiële werkgever bij slechte onlinereputatie

Amsterdam, 5 juni 2018 – Sollicitanten vinden vooral de details als taakinhoud en salaris van een specifieke baan heel belangrijk (61,4 procent), alvorens zij besluiten te solliciteren. Dit wordt gevolgd door de bedrijfscultuur (36,8 procent) en carrièrekansen (35,8 procent). Opvallend is dat oudere werknemers (55+) de bedrijfscultuur veel minder belangrijk vinden (33 procent) dan jongeren tot 24 jaar (54,5 procent). Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld, dat werd gehouden onder ruim vijfhonderd werkenden in Nederland.

Als sollicitanten zich oriënteren op de potentiële werkgever, geeft ruim twee derde aan dat algemene informatie over hoe het is om bij de organisatie te werken, het belangrijkste criterium is om te beslissen of men wel of niet solliciteert op de vacature. Opvallend is, dat dit percentage bij werknemers vanaf 45 jaar hoger ligt. Ruim 72 procent van deze leeftijdsgroep geeft aan dat dit het belangrijkste is. Bij jongeren tot 24 jaar is dit slechts 45,5 procent.

283977 jobseeker%20survey%20visual 7574cc original 1530176101

“Het onderzoek laat zien dat veel oudere sollicitanten graag willen weten wat de baan inhoudt en hoe het is om bij de organisatie te werken”, aldus Anouk Kon, Evangelist bij Indeed. “Dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat zij vaak meer ervaring hebben en mogelijk gerichter op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging die nauwer aansluit bij hun wensen.” Oudere werknemers hechten minder waarde aan een bekende organisatienaam. Jongeren tot 24 jaar vinden dit met ruim 63 procent belangrijk tot extreem belangrijk, onder 55-plussers is dit slechts 29 procent.

Reputatie

Als er online geen informatie beschikbaar is over de reputatie van de potentiële nieuwe werkgever, is dit vooral voor jongeren een probleem. 63,7 procent van hen zou in dat geval niet solliciteren. Een opvallende 81 procent van de jongeren spreekt zelfs over wantrouwen en 82 procent twijfelt zelfs over het daadwerkelijk bestaan van de baan. 

Reputatie blijkt trouwens van belang voor alle respondenten: gemiddeld geeft 46 procent aan niet te solliciteren als er online geen reputatie-informatie te vinden is; 41 procent is dan zelfs wantrouwig tegenover de organisatie.

Bij een negatieve onlinereputatie neemt het wantrouwen toe naarmate de leeftijd van de sollicitant toeneemt. Bijna 56 procent van de respondenten geeft aan de organisatie enigszins of sterk te wantrouwen bij een negatieve onlinereputatie. Bij jongeren is dit slechts 36,4 procent en dit loopt op tot 62,2 procent bij 55-plussers. Kon: “De beschikbaarheid van online-informatie is vooral cruciaal voor jongeren, maar de toon ervan blijkt vooral voor ouderen belangrijk te zijn. Zeker als die negatief is.” Wanneer er sprake is van een slechte onlinereputatie, maar een goede reputatie van de specifieke afdeling bij een werkgever, zegt gemiddeld 23,5 procent niet te solliciteren. Onder ouderen loopt dit zelfs op tot 32,3 procent.                                                                          

# # #

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country