Onderzoek Verizon Connect: onveilig rijgedrag neemt toe onder bestuurders bedrijfswagens

Utrecht, 26 juni 2018 – Mensen die voor hun werk in een bedrijfswagen stappen, rijden vaker onveilig. Dat blijkt uit recent onderzoek van Verizon Connect en onderzoeksbureau Panelwizard onder 816 bestuurders van bedrijfswagens.

283751 post d23d92 large 1529931724

Uit het onderzoek komt naar voren dat vier op de tien bestuurders (41 procent) regelmatig agressief optrekt bij stoplichten, terwijl dit vorig jaar nog maar een derde (33 procent) was. Ook rijdt ruim een op de drie (37 procent) weleens te hard binnen de bebouwde kom – tegenover 34 procent vorig jaar. Buiten de bebouwde kom overtreedt zelfs meer dan de helft weleens de snelheidslimiet: 56 procent van de bestuurders geeft aan hier weleens harder te rijden dan toegestaan, tegenover 50 procent in 2017.

Excuus

Bijna de helft van de ondervraagden (44 procent) geeft toe het te hard rijden simpelweg niet in de gaten te hebben. Daarnaast rijdt 42 procent van de  bestuurders van bedrijfswagens te hard om zich aan te passen aan het overige verkeer. Haast (35 procent) en de angst  om te laat te komen (26 procent) worden ook genoemd als een excuus om te hard te rijden. Iets minder dan een op de vijf bestuurders (18 procent) heeft in de bedrijfswagen een andere rijstijl dan in de privéauto en bijna een op de acht (12 procent) rijdt altijd te hard, zowel in de bedrijfsauto als in zijn privévoertuig.

Veiligheid

Naast te hard rijden houden de bestuurders van bedrijfswagen er ook op andere vlakken een onveiliger rijstijl op na. Zo geeft meer dan een kwart van de ondervraagden (28 procent) aan zijn telefoon niet altijd handsfree te gebruiken tijdens het rijden, in 2017 was dit nog 25 procent.  

Verder kreeg een derde (33 procent) van de ondervraagden boetes voor het rij- of parkeergedrag.

Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux bij Verizon Connect: “Het is opvallend om te zien dat bestuurders van bedrijfswagens er nog altijd een onveilige rijgewoonte op nahouden. Bedrijfswagens, en ook de werknemers, zijn voor bedrijven een waardevolle investering, dus is het belangrijk om dit onveilige rijgedrag terug te dringen. Het is dan ook erg belangrijk om inzicht te krijgen in de rijstijl van werknemers. Daarnaast speelt een realistische planning een belangrijke rol. Want hoewel haast natuurlijk geen excuus is voor te hard rijden, blijkt uit het onderzoek dat dit wel degelijk vaak speelt onder bestuurders.”

###

Over Verizon Connect 

Verizon Connect is de gids in een wereld waarin alles met elkaar verbonden is. Wij werken aan de automatisering, optimalisatie en revolutie van de manier waarop mensen, voertuigen en andere apparaten zich door de wereld bewegen. Onze toonaangevende oplossingen zetten innovatie, automatisering en connected data voor onze klanten aan het werk, zodat zij zelf slimmer, efficiënter en meer compliant kunnen opereren. Verizon Connect heeft meer dan 3.500 betrokken werknemers in vijftien landen, die zich inzetten om ’s werelds meest toonaangevende mobiele-technologieplatform te ontwikkelen. Ga voor meer informatie naar verizonconnect.com.

Meer informatie

Progress Communications

Lianne van Dijk en Tessa Bron

T: +31 (0)20 363 1152

 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country