Jongeren sparen voor festivalbezoek

Onderzoek Moneyou: kwart van de jongeren onder dertig jaar zet geld opzij voor de festivalzomer

Amsterdam, 19 juni 2018 - Festivals zijn onder jongeren een populair spaardoel. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Moneyou. En dat is niet heel gek, want de tijden dat je voor 25 euro op een festival stond, zijn voorbij. Gemiddeld geven Nederlandse jongeren hier namelijk 309 euro per jaar aan uit. Daarnaast is gebleken dat de kaartprijzen van de grote festivals afgelopen jaar met 5,5 procent zijn gestegen*. Het is dan ook niet verrassend dat een kwart van alle jongeren hiervoor een spaarpotje heeft. In het Moneyou-onderzoek zijn jongeren ook gevraagd naar de grootste betaalergernissen op festivals en dit is de top 3:

·        lange rijen bij de consumptiemunten (63%);

·        consumptiemunten overhouden, die je niet kunt inwisselen voor geld (57%);

·        alleen contant kunnen betalen (33%).

Grotere festivals lijken hieraan met verbeterpunten gehoor te geven blijkt uit een rondgang van NOS op 3. Amsterdam Open Air (AOA) was een van de eerste festivals waar je alleen kon pinnen. Bezoekers hoefden hierdoor bij binnenkomst niet in de rij te staan voor munten. Milkshake volgt dit voorbeeld tijdens de komende editie.

Niet alleen sparen voor leuke dingen

Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat jongeren opvallend goed sparen. Zo geeft 55 procent van de ondervraagde jongeren aan geld op een aparte spaarrekening te zetten voor specifieke doelen. Het gaat daarbij niet alleen om ‘leuke’ dingen: zo bouwt 65 procent van de jongeren een buffer op voor financiële tegenslagen en spaart de helft (alvast) voor een huis. Overigens geeft 58 procent van de jongeren aan nog regelmatig geld van de spaarrekening naar de betaalrekening over te maken als ze niet uitkomen. Ruim een derde van de jongeren geeft aan dat een beter financieel overzicht zou helpen om bewuster met hun geld om te gaan. Lees voor meer onderzoeksuitkomsten over spaar- en uitgavegedrag verder op https://www.moneyou.nl/over-moneyou/artikelen/onderzoek-jongeren-en-geld.

Maartje Visser, Productmanager Moneyou Go: “We merken dat vooral jongeren een gebrek hebben aan financieel overzicht. Ze sparen wel, maar geven al snel meer uit dan gedacht. Daarnaast regelt een duidelijke meerderheid van de jongeren haar bankzaken het liefst online. Om die reden ontwikkelen we de Moneyou Go-app. In de app maak je ‘potjes’ aan voor elk gewenst doel. Op een festival betaal je dan met de app makkelijk en direct vanuit je festivalpotje voor je muntjes, kluisje of boodschappen. Zo weet je precies hoeveel van je gereserveerde geld je al hebt uitgegeven.”

###

* Volgens een onderzoek van het Financieele Dagblad (FD) in samenwerking met Festival Fans blijkt, dat de vijftien grootste festivals hun kaartprijzen met gemiddeld 5,5 procent hebben verhoogd. Het gevolg is dat een bezoeker voor een weekend op een van deze festivals dit jaar gemiddeld 123 euro kwijt is.

Over het onderzoek

Het onderzoek onder meer dan duizend Nederlanders is in april 2018 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Moneyou.

Over Moneyou

Moneyou is een innovatieve online financiële dienstverlener die het klanten mogelijk maakt om zelf overal en altijd hun financiële zaken te regelen. Klanten kunnen bij Moneyou terecht voor producten en diensten met betrekking tot sparen, hypotheken, beleggen en lenen, en ook betalen. Moneyou B.V. is een 100%-dochteronderneming van ABN AMRO Bank N.V. Moneyou is in 2001 opgericht in Nederland en is sindsdien ook actief in Duitsland, Oostenrijk en België. Voor meer informatie, zie www.moneyou.nl.

Neem voor meer informatie contact op met:

Progress Communications

Allard Rustenhoven

T: 06 30 71 50 86                                                              

Moneyou

Mariët Niesen

Manager brand & communications

T: 06 46 93 49 14

 

 

 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country