De menselijke kant van de digital workplace: meer dan alleen productiviteit

Internationale studie onthult voordelen die productiviteit overstijgen, maar organisaties moeten wel voorbereid zijn op databeveiligingsrisico’s

Amstelveen, 4 juni 2018 Werknemers in digitale werkomgevingen zijn niet alleen productiever, maar ook gemotiveerder. Bovendien zijn zij meer tevreden over hun werk en voelen ze zich beter. Dit blijkt uit een nieuwe, internationale studie van Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company.

Het onderzoek, The Right Technologies Unlock the Potential of the Digital Workplace, laat zowel de zakelijke als de persoonlijke voordelen van digitale werkplekken zien. Ook beschrijft het hoe bedrijven die op technologiegebied minder vooroplopen, het risico lopen achter te raken op de concurrentie en minder goed in staat zijn om toptalent aan te trekken. Het onderzoek stelt bovendien dat bedrijven alert moeten zijn nu digitaal onderlegde werknemers grotere risico’s nemen als het gaat om data- en informatiebeveiliging.

Het onderzoek toont een duidelijke kloof tussen werknemerprestaties en -sentiment bij digitale bedrijven en organisaties die minder gebruikmaken van technologie. Een aantal hoofdthema’s.

·         Digitale tools hebben naast productiviteit ook persoonlijke voordelen: Digital Revolutionaries – werknemers op een volledig digitale werkplek, die werken met de nieuwste technologieën – zijn 51 procent meer geneigd om tevreden te zijn op hun werk. Ook staat 43 procent positiever tegenover zijn ’work-life balance’ dan Digital Laggards: werknemers die minder toegang hebben tot technologie. Van de Digital Revolutionaries meent daarnaast zestig procent gemotiveerd te zijn op zijn of haar werk, en is 91 procent meer geneigd om de visie van het bedrijf te prijzen.

·         Digitaal werken ondersteunt professionele groei: 65 procent van de Digital Revolutionaries meldt dat hij of zij door technologiegebruik professionele ontwikkeling en groei heeft ervaren, vergeleken met 31 procent van de Digital Laggards. 72 procent van de Digital Revolutionaries ziet meer mogelijkheden tot het aanleren van nieuwe vaardigheden dankzij de digitale werkplek, tegenover 58 procent van de Digital Laggards.

·         Productiviteitswinst door technologie: 73 procent van de Digital Revolutionaries geeft aan dat zijn of haar productiviteit toeneemt, en zeventig procent ervaart verbeterde samenwerking dankzij technologie, vergeleken met 55 procent van de Digital Laggards.

·         Vooruitgang in technologie en automatisering verbetert de werkervaring: terwijl automatisering soms wordt gezien als bedreiging voor de werkgelegenheid, blijkt uit het onderzoek dat er juist veel enthousiasme voor bestaat. 71 procent van de respondenten geeft aan dat hij of zij in de toekomst een volledig geautomatiseerde werkplek zou omarmen. Zo kunnen organisaties slimmere, effectievere werkomgevingen creëren.

“De essentie van het begrip werkplek verandert nu bedrijven zich realiseren dat een effectieve ruimte gericht is op de werkstijlen van verschillende generaties en persoonlijkheden”, zegt Francisco Acoba, Managing Director van Deloitte Strategy & Operations. “Dit leidt tot nieuwe processen waarbij dit soort ruimtes tot stand komen dankzij IT-oplossingen, systemen en het interieur, en in samenwerking met werknemers.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat werknemers enthousiast zijn over nieuwe technologieën en hopen dat hun werkgevers die blijven stimuleren. Bijna alle respondenten (93 procent) denken dat hun werkplek zou verbeteren door intensiever gebruik van technologie, terwijl 64 procent denkt dat zijn of haar bedrijf achteropraakt op de concurrentie als nieuwe technologieën niet worden toegepast. Hetzelfde percentage (64%) gelooft dat traditionele kantoren in de toekomst achterhaald zullen zijn vanwege de voordelen van technologie.

·         Wereldwijd geeft 69 procent aan dat zijn of haar bedrijf het afgelopen jaar investeerde in tools voor digitale werkplekken en dat de interesse in een nieuwe generatie technologieën groeit. Denk aan smart building-technologieën die temperatuur en verlichting automatiseren (24 procent), spraakgestuurde en draadloze AV-technologie (23 procent) en op maat gemaakte zakelijke mobiele apps (23 procent).

·         De meeste respondenten denken dat technologie zal resulteren in een efficiënter (56 procent), saamhoriger (52 procent) en aantrekkelijker (47 procent) werkomgeving.

Terwijl de voordelen van digitale werkplekken eindeloos zijn, blijkt uit de studie ook dat cybersecurity en databeveiliging een uitdaging zijn voor werkgevers.

·         Hoewel werknemers meer cybersecurity-awareness benoemen (52 procent denkt vaak of dagelijks na over beveiliging), geven ze ook toe dat ze meer risico’s nemen met bedrijfsdata en -devices. Zeventig procent geeft toe zich weleens schuldig te hebben gemaakt aan risicovol gedrag, zoals het delen van wachtwoorden en devices.

·         Een kwart van de werknemers (25 procent) heeft in de afgelopen twaalf maanden weleens verbinding gemaakt met een onveilig open-wifinetwerk. Twintig procent gebruikt hetzelfde wachtwoord voor meerdere applicaties en accounts, en zeventien procent schrijft wachtwoorden op om ze te kunnen onthouden.

De toekomst

Bovenstaande resultaten tonen aan dat bedrijven zich moeten aanpassen om te profiteren van nieuwe, digitale-werkplektechnologie, terwijl ze tegelijkertijd de securityrisico’s moeten minimaliseren. Aruba raadt organisaties aan de volgende acties te ondernemen.

·         Een digital workplace-strategie aannemen: IT-afdelingen moeten samenwerken met managers, eindgebruikers en andere stakeholders om een roadmap te bepalen voor de ontwikkeling van hun digitale werkplek. Dit betekent ook verder kijken dan bestaande technologieën om nieuwe tools in te zetten, zoals slimme sensoren en op maat gemaakte mobiele apps. Zo dragen zij bij aan een steeds meer gepersonaliseerde werkervaring.

·         Digitale werkplekken gericht op samenwerken: bedrijven moeten ook nadenken over de digitale werkplek buiten het kantoor. Hoe kunnen collega’s, partners en klanten op afstand ondersteund worden? Wie vooroploopt in IT, moet zorgen voor, en investeren in een werkomgeving zonder grenzen.

·         Implementeer beveiliging vanaf het begin: bedrijven moeten hun digitale werkplek ontwerpen met beveiliging als integraal onderdeel en rekening houden met zowel de rol van menselijke fouten als kwaadwillenden. Voor optimale beveiliging die kan inspelen op veranderingen en onverwachte zaken, moet de IT-afdeling bovendien kijken naar opkomende technologieën op het gebied van networking, cloud computing, AI en machine learning.

Er is een nieuw paradigma ontstaan, waarin smart building-technologieën kruisen met de digitale werkplek om zo de Smart Digital Workplace te creëren. Dit is waar mensgericht ontwerp, het Internet of Things (IoT) en gebouwautomatisering samenkomen. De Smart Digital Workplace past zich aan de gebruiker aan, bijvoorbeeld met slimme verlichting. Gebouwen worden groener door het energieverbruik te verlagen op basis van werknemerspatronen. Dit alles bevordert niet alleen de werknemersproductiviteit, maar verhoogt ook de efficiëntie terwijl mensen centraal worden gesteld.

Lees het gehele onderzoek hier: www.arubanetworks.com/TheWorkplaceoftheFuture.

Over het onderzoek

Voor het onderzoek werden in april en mei 2018 zevenduizend werknemers geïnterviewd. De respondenten waren werkzaam bij organisaties van elke omvang, binnen zowel de publieke als de private sector, met een focus op industrie, overheid, retail, gezondheidszorg, onderwijs, finance en IT/technologie/telecom. Interviews werden zowel online als telefonisch afgenomen door middel van een nauwkeurig multilevel-screeningproces om te garanderen dat alleen geschikte kandidaten konden deelnemen. Er werden respondenten geïnterviewd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, de Verenigde Arabische Emiraten, de Verenigde Staten, Singapore, Japan, Australië, India, Brazilië, Mexico, China en Zuid-Korea.

Over Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company

Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise, is een wereldwijd toonaangevende leverancier van netwerkoplossingen voor de volgende generatie voor ondernemingen van elke omvang. De onderneming levert IT-oplossingen die organisaties de mogelijkheid bieden om de nieuwste generatie mobiele gebruikers te bedienen, die afhankelijk zijn van cloudgebaseerde zakelijke apps voor elk aspect van hun persoonlijke en zakelijke activiteiten.

Bezoek de Aruba-website op http://www.arubanetworks.com/en-gb/ voor meer informatie. Volg Aruba op Twitter, Facebook en LinkedIn voor het laatste nieuws en bezoek Airheads Social op http://community.arubanetworks.com voor de laatste technische discussies over mobiliteit en Aruba-producten.

***

Neem voor meer informatie contact op met:

Progress Communications

Allard Rustenhoven & Iris Vreekamp

Tel.: +31(0)20 – 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country