Millennials geven meer geld uit tijdens hun vakantie dan verwacht en komen regelmatig ‘blut’ terug

Onderzoek Moneyou: acht op de tien millennials zet vakantiegeld op spaarrekening

Zeven op de tien Nederlandse millennials geven meer geld uit tijdens hun vakantie dan ze van te voren verwachtten, en een op de vijf komt zelfs regelmatig ‘blut’ terug. Dat blijkt uit een recent marktonderzoek van online financiële dienstverlener Moneyou onder 1.034 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het onderzoek werd het bestedings- en spaargedrag van millennials – Nederlanders tussen de 18 en 35 jaar – afgezet tegen dat van de rest van de Nederlanders.

Dat Nederlandse millennials vaak hun vakantiegeld opzijzetten, betekent niet automatisch dat zij allemaal hun financiële zaken goed op orde hebben. Ruim een kwart (27 procent) van deze doelgroep geeft aan dat de financiële buffer niet groot genoeg is. En evenveel schamen zich wel eens wanneer zij onverwachte, hoge bedragen niet kunnen betalen. Tegelijkertijd zetten zij het vaakst (80 procent) hun vakantiegeld of een gedeelte ervan opzij. Ter vergelijking: zes op de tien (procent) van de 50-plussers en precies driekwart van de Nederlanders van 36 tot 50 jaar zetten (een deel van) hun vakantiegeld op een spaarrekening.

De vijf meest genoemde spaardoelen van millennials

1)     Buffer om financiële tegenslagen op te vangen (69 procent)

2)     Vakantie of verre reis (68 procent)

3)     Aankoop van een huis of ander onroerend goed (53 procent)

4)     Aanschaf of onderhoud van een auto (32 procent)

5)     Studie (29 procent)

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek

·        Nederlandse millennials sparen maandelijks gemiddeld 275 euro.

·        Aan het einde van de maand heeft 82 procent van hen een positief banksaldo.

·        Bijna een vijfde (18 procent) van hen staat maandelijks rood.

·        Meer dan de helft (60 procent) boekt regelmatig spaargeld over naar de betaalrekening om de maand rond te komen.

·        Drie op de tien (31 procent) geven aan bewuster met geld om te gaan als ze een beter financieel overzicht zouden hebben. Bij Nederlandse 50-plussers is dit slechts 12 procent.

“We zien dat millennials in vergelijking met de rest van de respondenten hun vakantiegeld het vaakst opzijzetten. Tegelijkertijd geven ze vaak meer geld uit aan hun vakantie dan ze vooraf hadden begroot”, vertelt Maartje Visser, productmanager Moneyou Go. “Om mensen te helpen overzicht te houden en hun spaardoelen makkelijker te behalen, hebben we de Moneyou Go-app ontwikkeld. Met deze unieke betaal- en spaarrekening in één kun je aparte potjes maken voor je spaardoelen. En ben je eenmaal op vakantie, dan  doe je alle betalingen direct uit het potje ‘Zomervakantie’. Zo houd je vanaf je vakantieadres een goed overzicht over je vakantiebudget.”

###

Over Moneyou

Moneyou is een innovatieve online financiële dienstverlener die het klanten mogelijk maakt om zelf overal en altijd hun financiële zaken te regelen. Klanten kunnen bij Moneyou terecht voor producten en diensten met betrekking tot sparen, hypotheken, beleggen en lenen, en ook betalen. Moneyou B.V. is een 100%-dochteronderneming van ABN AMRO Bank N.V. Moneyou is in 2001 opgericht in Nederland en is sindsdien ook actief in Duitsland, Oostenrijk en België. Voor meer informatie, zie www.moneyou.nl.

Neem voor meer informatie contact op met:

Progress Communications

Allard Rustenhoven

T: 06 30 71 50 86                                                              

Moneyou

Mariët Niesen

Manager brand & communications

T: 06 46 93 49 14

 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country