Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU met Brexit in vooruitzicht

● Met nog elf maanden te gaan tot de Brexit is het aantal Britse werknemers met plannen om naar de EU te emigreren weer net zo groot als in de dagen net na de uitslag van het referendum

● 7,9 procent van deze werknemers is op zoek naar een baan in Nederland

● Onderzoeksgegevens van vacaturesite Indeed wijzen uit dat het percentage Britse werknemers dat zoekt naar functies in de EU, met 15,2 procent gestegen is ten opzichte van vóór het referendum

● Ierland is de populairste bestemming: één op de vijf werknemers zoekt daar naar een baan

Amsterdam, 22 mei 2018 – Met minder dan een jaar te gaan tot de Brexit is het aantal Britse werknemers dat plannen maakt om naar een ander EU-land te verhuizen weer net zo groot als net na het referendum. Dat blijkt uit nieuwe onderzoeksgegevens van Indeed, ’s wereld grootste vacaturesite. Van de Britten die over hun eigen landsgrenzen naar een baan zoeken in de EU, heeft 7,9 procent de pijlen gericht op Nederland.

In de weken vlak na de uitslag van het referendum op 24 juni 2016 was een flinke stijging zichtbaar in het aantal Britse werkzoekenden dat op zoek ging naar functies binnen de EU. Duizenden Britten bekeken eventuele opties om hun thuisland te verlaten. En hoewel die plotselinge toename daarna snel weer afnam, was er in 2017 en 2018 een constante groei zichtbaar, die duidt op een meer volhardende trend. Nu de intreding van de Brexit in maart 2019 in zicht komt, is het aantal zoekopdrachten weer toegenomen tot zijn oorspronkelijke proporties. In het eerste kwartaal van 2018 zochten 15,2 procent meer Britten naar een baan binnen een ander EU-land dan voordat het referendum werd gehouden.

Landen waar Britten zoeken

Onder de Britten die op zoek gaan naar een baan in een ander EU-land, is Ierland het populairst, met 21,4 procent van de zoekopdrachten, gevolgd door Frankrijk met 17,5 procent. Spanje, waar al een groot aantal Britten werkzaam is, was het bestemmingsland bij 12,8 procent van de zoekopdrachten. Verder werd er in 11,7 procent van de gevallen gezocht naar een baan in Duitsland, 8,1 zocht een baan in Polen en 8,2 procent zocht naar een baan in Italië. Een percentage van 7,9 ziet een baan in Nederland wel zitten, wat ons land op de zevende plaats zet van populairste werkplekken onder Britse werkzoekenden.

Sander Poos, Managing Director bij Indeed Benelux: “Hoewel de aanvankelijke piek van Britse zoekopdrachten naar banen in andere EU-landen soms wordt afgedaan als een reflexreactie gedreven door nieuwsgierigheid of paniek, lijkt het er met de huidige terugkeer naar deze situatie op dat steeds meer Britten serieus overwegen om naar het buitenland te verhuizen. Nederland maakt deel uit van de landen die daarbij worden overwogen, en de tijd moet uitwijzen hoe zich dat verder ontwikkelt.”

Stijging in zoektocht naar Nederlandse banen verwacht

Verschillende gebeurtenissen wijzen erop dat de zoektocht naar banen in Nederland de komende maanden zal toenemen. Zo kondigde Unilever onlangs aan zijn hoofdkantoor in Rotterdam te vestigen, opent The Royal Bank of Scotland binnenkort een Europees hoofdkantoor in Amsterdam en worden veel dochterondernemingen van de bank in het Verenigd Koninkrijk juist gesloten. Daarnaast maakte het European Medicine Agency (EMA) bekend zijn hoofdkantoor naar Nederland te verplaatsen.

###

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country