Onderzoek Indeed: menselijk contact ondanks technologische ontwikkelingen essentieel bij aantrekken en behouden toptalent

●       73 procent van de werkzoekenden geeft aan een negatief beeld van een bedrijf te krijgen als hij of zij helemaal niks hoort op zijn of haar sollicitatie

●       31 procent van de werkzoekenden geeft aan binnen enkele weken een reactie op zijn of haar sollicitatie te willen krijgen

Amsterdam, 2 mei 2018 Hoewel nieuwe technologieën het recruitmentproces makkelijker en sneller maken, blijft menselijk contact essentieel om toptalent aan te trekken en te behouden. Dat blijkt uit een onderzoek van Indeed onder vijfhonderd Nederlandse werkzoekenden. De nummer 1-vacaturesite ter wereld bekeek de verschillende fasen in een recruitmentproces: de ontdekkings-, de sollicitatie- en de gespreksfase. Bij elke fase blijkt een oprechte menselijke connectie een cruciale rol te spelen. Werkzoekenden willen een goede match met hun passies en waarden, en zoeken naar signalen van vertrouwen bij hun potentiële nieuwe werkgever.

Al in een vroeg stadium beoordelen werkzoekenden of de vacature overeenkomt met hun vaardigheden en passies. Zo gaat 35 procent na of ze passie voelen voor de beschreven werkzaamheden en beoordeelt 35 procent in hoeverre de functie voldoet aan hun basisbehoeften rondom vergoedingen, arbeidsvoorwaarden en locatie. 38 procent bekijkt hoe goed een vacature past bij hun vaardigheden, kwalificaties en ambities.

Sander Poos, Managing Director Benelux van Indeed: “Ons onderzoek toont aan dat kandidaten een goede match met hun passies en waarden willen, en dat zij zoeken naar signalen van vertrouwen in elke fase van het recruitmentproces. Als toekomstige werkgevers niet snel reageren, beschadigen zij in het ergste geval hun reputatie als werkgever en verkleinen zo hun talentenpool. Mijn advies is dan ook: behandel kandidaten alsof ze de beste klanten van de organisatie zijn.”

Bouwen aan een vertrouwensband

Op de vraag wat een organisatie kan doen om vertrouwen te kweken, antwoordt 53 procent dat het fijn is als de sollicitatie binnen een redelijke termijn wordt bekeken en dat het bedrijf daarna snel contact opneemt. Slechts vijftien procent van de werkzoekenden in Nederland geeft aan binnen één dag na hun sollicitatie een reactie te ontvangen. 43 procent krijgt reactie binnen een week en 31 procent geeft aan binnen enkele weken een reactie te krijgen. Hoort een sollicitant helemaal niets, dan zegt 73 procent zelfs een negatief beeld van een bedrijf te krijgen.

Interesse tonen in kandidaten

Daarnaast vindt een meerderheid van de werkzoekenden (53 procent) het positief voor het vertrouwen als een bedrijf actief interesse toont in wie zij zijn en bekend zijn met hun achtergrond. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 41 procent van de ondervraagden het snelst een vertrouwensband voelt bij oprechte gesprekspartners. Verder vindt 37 procent het belangrijk als de organisatie tijdens het gesprek inzicht geeft in de teamdynamiek en de bedrijfscultuur. De eerste indruk van leidinggevenden en collega’s heeft veel invloed: meer dan de helft van de ondervraagden zou zelfs een flinke salarisverhoging afslaan als ze daarmee voorkomen dat ze in een omgeving moeten werken, waarin ze zich niet prettig voelen.

# # #

Over het onderzoek

Het onderzoek is in Nederland online uitgezet door Decipher/FocusVision in opdracht van Indeed. In totaal deden er vijfhonderd werkzoekenden en net aangenomen sollicitanten mee, allemaal achttien jaar of ouder.

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country